Ystads konstmuseum

Kommande utställning:

 KännbartNärbild på orm från konstverket Medicinhjulet och texten 4 mars till 16 april

I utställningen Kännbart möter vi samtidskonst som tar oss ut i känselns och doftens upplevelser. Utställningen undersöker hur vi når varandra utan att varken syn eller hörsel behövs, och bjuder därför på en spännande upplevelse för alla, oavsett hur vi tar in våra omgivningar. För den seende och hörande väcker utställningen tankar om det vi tar för givet och öppnar för nya synsätt. Frågan som ställs är: vad händer när andra sinnen än syn och hörsel bestämmer vad vi upplever?

 

Deltagande konstnärer:


Julia Adzuki
i samarbete med Sindri Runudde och Teresia Lindberg, med verket Resonant Bodies.

 

Bild på konsverket Resonant Bodies. Ett askträd där det ligger någon i trädets hålutrymme. Ett ben och en hand sticker ut stammen.Foto: Patrick Dallard

 

Julia Adzukis arbete utformas av det sinnliga och ömsesidiga utbytet mellan kroppen och dess omgivningar. Relationen mellan inre och yttre landskap är återkommande teman i Julias konstnärliga arbete.

I konstverket Resonant Bodies bjuds vi in till en kinestetisk upplevelse för hela kroppen. Det 700 år gamla askträdet är strängat med pianosträngar och du som besöker får ta del i konstverket genom att spela på strängarna och ligga i trädets öppna hålrum. Denna sinnliga upplevelse kan upplevas som djupt avslappnande och framkalla en känsla av resonans i hela kroppen, en avstämning av inre och yttre landskap.

 

 

Nadja Ekman i samarbete med Walter och Maj-Sofie Enqvist, med verket Sök.

 Bild på verket Sök. Ett fotografi från en utbränd skog är överförd till en 3 meter lång och 2 meter hög tygtavla som står mot en vägg. Tavlans himmel skiftar i blåa nyans och ses mellan de utbrända stammarna och grenarna. En höstlik orange mossa täcker marken där det också växer knippen av cironmeliss. En kvinna står centrerad i mänsklig storlek och betraktar dig. Hon har riktigt hår och kläder och håller knippen med citronmeliss i var hand. Från hennes läderbälte skjuter koppel ut som är sammanlänkta med fyra hundar som befinner sig på mossbädden framför henne. Hundarna varierar i storlek och material. Två hundar går lösa, i framkant – sökandes efter citronmeliss.

Foto: Per Torgnér, Örebro läns museum 

 

Nadja Ekman undersöker gränsen mellan det synliga och det som inte syns, mellan det imaginära och det vi kan erfara med våra sinnen. I verket Sök har Nadja Ekman samarbetat med Maj-Sofie och Walter Enqvist. Tillsammans har konstnärerna utforskat hur fotokonst kan växa till något helt annorlunda och taktilt.

I Sök blickar vi in i en svartbränd skog. Vi betraktar landskapet, men där finns också en ung kvinna som i sin tur betraktar oss. Kanske når hon oss i högre grad än vi når henne, för vi känner doften av hennes buketter av citronmeliss och det är hennes hundar som upptar platsen i mossan som vi vill gå på. 

 

 

Lisa Jeannin och RolfSchuurmans, med verket Medicinhjulet.


Den ljusgråa rampen ser ut att välkomna upp till den cirkulära träplattan som har en diameter  på 8 meter som finns på golvet i ett vitt rum. Träplattan är med färg indelad i fyra tårtbitar - röd, svart, vit och gul och i centrum finns en liten lila cirkel. Vid rampen får du inträde till den snirklande trädstång som leder runt plattan i en egen cirkel. Stången stöds upp av nio par träben och längst med finns fyra gestalter placerade i varje färgområde. En grön sköldpadda med brunt skal klamrar sig fast, en brunt ullig björnliknande varelse med älghorn sitter intill, en gråbrun hermelinlikande fågel med läderskor och spåkula sitter på och en gulorange orm med vingar snirklar sig ikring.Foto: Per Torgnér, Örebro läns museum 

 

Lisa Jeannin och Rolf Schuurmans konst sträcker sig mellan det övernaturliga och den magiska realismen. Konstnärsduon delar en passion för att materialisera ideer, tankar och känslor. De skapar metaforer för orientering i det undermedvetna med hjälp av film, performance och skulptur.

I verket Medicinhjulet finner vi en fysisk struktur för att kunna göra andliga resor. Vi kan koppla upp oss mot en annan verklighet genom att känna trummans rytm i golvet och i ett mönster av grenar och hos de varelser som finns i de fyra riktningarna.

 

 

Matti Kallioinen, med verket Frekvensomfång.


Fotot visar en enmanshammock. Blanka silverställning är klädd med svart stolstyg och stolen står i ett hörn. Undertill vid dess vita fötter skymtar en trälåda med elledningar. Hammockens svarta tak är draperat med ett svart genomskinligt tyg, likt ett svart myggnät. Nätet har dragits undan till en öppning för att välkomna besökare att slå sig ned. Väl på plats, går det att dra för tyget för egen upplevelse i hammockens mörker. Foto: Per Torgnér, Örebro läns museum 

 

Matti Kallioinen arbetar ofta med multisensoriska verk där rörelse, ljud och ljus samverkar till en helhetsupplevelse. I verket Frekvensomfång har Matti Kallioinen undersökt om det är möjligt att närma sig någon form av abstrakt dramatik enbart via känselsinnet. 

Verket Frekvensomfång består av en hammock med 15 vibrerande motorer vars frekvenser skiftar enligt en viss sekvens. Detta utgör en fyra minuter lång resa genom den egna kroppen. Färden går genom en djungel av vågrörelser via snåriga disharmoniska tillstånd till harmoniska ”platåer” där det är vilsamt att vara, och tystnader där efterklangen känns i kroppen. Slå dig ned och tryck på startknappen på höger armstöd. Efter sju sekunder startar sekvensen.


 

 

Mari Kretz, med verket La Luna.


Fotot visar ett 40-tals ovalt pelarbord. På varsin sida sitter två stora huvuden. De har markerade hårkanter och ögonbryn och röker varsin ciggarett. I bordets centrum tronar en trädrot upp likt en trolsk växt. Nedanför på bordet finns benbitar och knivar och det utspelas ett kortspel mellan de två stora huvudena. Det finns två lediga stolar på bordets långsidor. Foto: Per Torgnér, Örebro läns museum 

 

Mari Kretz skapar konst utifrån ljud och visuell åskådning. Det kan röra sig om de lågfrekventa radiovågor som reser runt jorden och i djupet av rymden, likväl som de elektriska signaler som generas i våra organ. På så sätt försöker Mari Kretz visualisera de knappt märkbara världarna omkring oss. 

I La Luna möter vi en upp- och nedvänd trädrot som reser sig ur ett salongsbord. Bland de mörka knotigheterna gömmer sig skelettdelar och insekter och denna trolska scen betraktas av två väldiga huvuden. Slå dig ner på de någon av de lediga stolarna. Vidrör verket – de vibrationer som möter dig är trädet som kommunicerar. Du tar nu emot ett meddelande från en helt annan art.

 



 

Maria Luostarinen, med verket Drömsamlaren.


Fotot visar insidan av ett svart tält med ljusa sömmar. Ljuset är varmt likt en soluppgång. På höger sida står ett skrivbord med olika skrivverktyg som papper, penna och skrivmaskin. Till vänster är en drömsamlare och ett ark upphängt.Foto: Per Torgnér, Örebro läns museum 

 

Maria betraktar sin konst som ett fönster in till andra världar. Hon arbetar poetiskt i rummet och hon har tidigare iscensatt drömmar och hypnagoga tillstånd. Hennes narrativa konst kan utgöras av fotografi, målade objekt, balanserande möbler, magiska knutar och överlastade drömfångare. 

Verket Drömsamlaren är en farkost in i drömvärlden och en mötesplats för samtal. Drömsamlaren registrerar, betraktar och fångar upp våra drömmar. Det kan vara våra vardagliga drömmar, mardrömmar, eller de drömmar som på ett symboliskt sätt bearbetar våra smärtor. Men det kan även vara de stora, magiska, arkaiska eller absurda drömmarna som kommer till oss när vi tillsammans går in i det omedvetna och förlorar oss i drömlandskapet.  

 

 


Frida Theolinda Inghamn
, med egna texter.

Fotot visar en närbild på Frida. Frida har på sig en hatt och drar ner ena sidan av brättet en bit över ansiktet.

Foto: Frida Theolinda Inghamn 

 

Frida Theolinda Inghamn har i många år arbetat med text och textil. Som redaktör har hon ansvarat för publikationer och hennes hattar har bland annat ställts ut på Örebro läns museum i samband med Kännbart 2015-2016. Nu är det Frida Theolinda Inghamns egna personliga texter som tar rum i utställningen Kännbart. 

 

 

 

Den permanenta utställningen är öppen som vanligt

I den permanenta utställningen visas verk av bland annat Ola och Hans Billgren, Inger Ekdahl, Leif Holmstrand, Tora Vega Holmström, Oluf Höst, Gerhard Nordstöm, Karin Persson, Greta Sandberg, Ellen Trotzig, Charlotte Walentin och Gerhard Wihlborg.

Här finns även en stor samling av Artists’ Books (konst i bokform) från 1940-talet och framåt. Basen i denna samling utgörs av konstnären Leif Erikssons arkiv SAAB (The Swedish Archive of Artists’ Books) som Konstmuseet förvärvat stora delar av. I Konstmuseets samling av Artists’ books finns även verk/projekt som sammantaget vidgar och utforskar begreppet Artists’ books.

Till den permanenta utställningen finns en audioguide där ni kan följa med på en guidad tur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontakt

Besöksadress:
S:t Knuts Torg

Postadress:
Ystads konstmuseum,
271 80 Ystad

0411-577285
konstmuseet@ystad.se

Öppettider

Tis-fre: 12-17

Lör-sön: 12-16

Följ oss på Facebook och Instagram

Facebook          Instagram