Ystad och Simrishamn tar täten på nätet

Sajten visitystadosterlen.se har under ett antal år utvecklats till en virtuell turistbyrå för Ystad & Österlen. När nu Simrishamn och Ystads kommuner tar klivet in i den resebutik som Tourism in Skåne lanserar senare i maj görs detta med en av Sveriges bäst utvecklade destinationssajter, visitystadosterlen.se
Detta innebär att Simrishamn och Ystads kommuner kommer att använda Visit Ystad Österlens webbsida www.visitystadosterlen.se som den officiella sajten för besökarna till Ystad & Österlen från och med den 11 maj. Därmed stärks Ystad & Österlen ytterligare som destination och varumärke. Tack vare detta kommer nu Ystad och Simrishamn att inta en tätposition på nätet, där Visit Ystad Österlens webbsida kommer att ligga till grund för och fungera som den samlande kanalen till marknaden.

- Ystad & Österlen är ett av de starkaste varumärkena bland Sveriges destinationer och detta innebär att sydöstra Skåne nu får andra möjligheter att utvecklas som turismdestination. Personligen ser jag nu fram emot att utveckla och marknadsföra turismen i hela Skåne, där Ystad & Österlen givetvis är en stor och viktig pusselbit. Passar samtidigt på att tacka alla leverantörer och samarbetspartners i Ystad och Österlen för flera år av fruktbar destinationsutveckling, säger Joachim Orrenius, vd Visit Ystad Österlen.

- Att vara i framkant med Skånes strategier känns som en självklarhet. Den nya satsningen kommer att ha många fördelar inte minst för våra besökare som nu kan boka och planera sin vistelse på ett lättare och mer effektivt sätt. Detta kommer att gynna alla näringsidkare och destinationen Ystad & Österlen som besöksmål, säger Sofie Bredahl, turistchef i Simrishamns kommun.

- Ystad och Österlen är var för sig två oerhört starka varumärken. Genom att samarbeta och lyfta blicken, inte bara lokalt utan också mer regionalt, med Tourism in Skåne på ett tydligare sätt kommer vi tillsammans att bli ännu tydligare och mer attraktiva som destination, säger Marie Holmström, turismstrateg i Ystads kommun.

- Denna överenskommelse är helt i linje med våra bärande strategier kring kommunikation och tillgänglighet till Skånes produkter på nätet samtidigt som det är ett led i att utveckla starka destinationer och varumärken, säger Pia Jönsson Rajgård, vd för Tourism in Skåne AB.

Läs mer här om vad det betyder för besöksnäringen i Ystad & Österlen.

Läs om hur du som näringsidkare kan bli bokningsbar i Skånes nya resebutik och nå fler gäster.