Rest-_och_matavfallskarl_Lilla_Vastergatan_1.jpg

Anmälan och ändring av abonnemang/utebliven hämtning för en- och tvåbostadshus

Vill du anmäla ett nytt abonnemang eller ändra ditt nuvarande abonnemang? Har din soptunna inte blivit tömd? Då har du kommit rätt!

Nytt abonnemang 

Vilket abonnemang passar dig?

Det går självklart bra att kombinera olika abonnemang!

Alla fastighetsägare är skyldiga att ha ett abonnemang för hämtning av restavfall. Som kund behöver du uppge abonnemangsuppgifter. Abonnemangskostnaden varier beroende på vilket kärl och tömningsintervall du väljer. När det gäller restavfall för en- och tvåfamiljsfastigheter är det vanligaste abonnemanget 190 liter med tömning varannan vecka. 

Läs mer om storleken på kärl här

KOM IHÅG ATT DU FÅR 30 % RABATT PÅ DITT GRUNDABONNEMANG OM DU SORTERAR UT DITT MATAVFALL (DU BETALAR 0 KR FÖR DITT MATAVFALLSKÄRL!)

Kontakta Avfallsenhetens kundtjänst om du vill anmäla nytt abonnemang eller ändra ditt nuvarande abonnemang.

Dela kärl med grannen 

Har du lite sopor så kan du dela kärl med grannen. Det gynnar miljön, sophämtarens arbetsmiljö och din plånbok!

Upp till tre hushåll kan dela kärl och delar ni restavfallskärl skickas fakturan till den adress där kärlet står.

Utebliven hämtning 

Om dina sopkärl av någon anldning inte blivit tömda ska du kontakta Avfallsenhetens kundtjänst. 

Publicerad 2020-12-07, Uppdaterad 2021-03-24

Kontakta oss

Kundtjänst
Telefon: 0411-57 71 00
(vardagar 9-12 och 13-15)
E-post: kundtjanst-avfall@ystad.se

Underjordsbehållare?

Du som är boende i Sanskogen, Löderups Strandbad eller i delar av Hagestads naturreservat har tillgång till gemensamma underjordsbehållare, s.k. moloker. Ring Avfallsenhetens kundtjänst för att ta reda på hur mycket sophämtningen kostar för dig.