Nya regler för returpapper

Insamling av returpapper blev ett kommunalt ansvar 1 januari 2022.

brandt_avfallsenheten_12Returpapper har hittills varit en del av producentansvaret och insamlingen har skett genom privata aktörer. Från och med 1 januari 2022 är returpappersinsamling ett kommunalt ansvar.

Aktörer inom avfallsinsamling erbjuds att ansöka om att bli auktoriserade av Ystads kommun för att samla in returpapper från flerbostadshus och verksamheter i Ystads kommun. Fastighetsägare och verksamhetsutövare får i sin tur teckna avtal med de auktoriserade insamlarna för att få returpapper (tidningar, skrivpapper, magasin, tidskrifter, reklamtryck, kataloger, pocketböcker med mjuk pärm) hämtat vid fastigheten.

De fastighetsägare som inte tecknar avtal om insamling av returpapper får hänvisa boende till återvinningsstationerna eller återvinningscentralen som finns i kommunen.

Ansökan om auktorisation

Ansökningsformuläret fylls i och skickas in enligt punkt 2.3 i Auktorisationsföreskrifterna. Det ska undertecknas av behörig företrädare. Endast fullständig ansökan beaktas.


Följande dokument ingår i auktorisationssystemet:

Ansökan kan ske löpande. Alla aktörer som uppfyller kraven har möjlighet att ansöka om auktorisering.

För mer information kontakta kommunens Renhållningschef.

 

Publicerad 2022-11-27, Uppdaterad 2022-11-28