ApN – Aktivitetskort på nätet

Aktivitetskort på nätet, ApN, är ett program som gör det enklare för föreningar att ansöka om lokalt aktivitetsstöd. I ApN kan en förening registrera sina sammankomster som används som underlag för det lokala aktivitetsstödet alternativt koppla ApN till ett externt program som föreningen redan använder för registrering av sammankomster, till exempel Sportsadmin, IdrottOnline eller Laget.se

För att närvaroregistrera medlemmar med ofullständigt personnummer, kontakta fritidskonsulenten för att få separat blankett.

Kom igång med ApN

Steg 1
Utse en eller flera föreningsadministratörer för din förening. Föreningsadministratör är den/de som är huvudansvarig för föreningen och ansvarar för att aktivitetsredovisningen sköts på ett riktigt sätt i föreningen.

Föreningsadministratörernas uppgifter är att:

  • Skapa användare åt nya ledare
  • Skapa närvarokort för föreningens träningsgrupper
  • Koppla ledare till närvarokort
  • Godkänna föreningens sammanställning för att ansöka om bidrag (två gånger per år)

Ledare som ska registrera närvaro tar kontakt med sin föreningsadministratör för att få ett användarnamn och lösenord.

Steg 2
Skicka ett mail till fritidskonsulenten med föreningsadministratörens namn,
e-post, telefonnummer och 10-siffriga personnummer för att få ett användarnamn och lösenord till ApN.

Steg 3
När du har fått ett användarnamn samt lösenord loggar du in på ApN inloggningssida. Länken finns i högerspalten.

Supporten till föreningarna sköts av Umeå Kommun,
tel: 090-16 16 60.

ApN går att synkronisera med 17 stycken externa system. Detta innebär att ni kan exportera informationen från ert vanliga program där ni registrerar närvaro till ApN. Följande system går att synkronisera med ApN:

  • Riksidrottsförbundet (IdrottOnline)
  • Friskis och svettis Kalmar
  • MyClub
  • SportAdmin
  • Sportnik
  • Laget.se
  • Svenskalag.se
  • @Medlem
  • DL Prime Sports Edition (IKSU)
  • WebMan Club
  • Xenophon Ridskola
  • Videdals GIF
  • Zynatic AB
  • Anteo
  • Horsemanager
  • BRP
  • Pastelldata

För att kunna synkronisera ert externa system med ApN behöver ni kontakta företaget som ni använder och be om ert förenings-ID som ni behöver till ApN. När ni har fått förenings-IDet mailar ni det till fritidskonsulenten.

Efter att ni registrerat ert förenings-ID sköts överföringen mellan ert system och ApN automatiskt med undantag för IdrottOnline.

För föreningar som använder IdrottOnline

Under sommaren 2017 har ApN uppdaterats och föreningarna laddar numera själva upp sina kommunfiler i ApN istället för att skicka dem till fritidskonsulenten. Precis som innan hämtas kommunfilen från IdrottOnline och sen laddas den upp genom att man klickar på det översta valet till vänster: "Importera fil".

Publicerad 2015-09-04, Uppdaterad 2018-09-04

Kontakt

Alexander Strömberg
Fritidskonsulent, vikarierande

Ystads kommun
Kultur o Utbildning
Piparegränd 3

0411-57 73 49
alexander.stromberg@ystad.se

Välkommen att kontakta mig om du har frågor och funderingar kring föreningsliv i Ystad!

Länkar