Dag Hammarskjölds Backåkra är Skånes kandidat till Stora Turismpriset 2018

Dag Hammarskjölds Backåkra är Skånes kandidat till Stora Turismpriset 2018. Tourism in Skåne utlyste en omröstning mellan fyra kandidater, för att ta fram årets nominering. Backåkra kammade hem hela 65% av de 600 rösterna. De övriga kandidaterna var Nyrups Naturhotell, Travelshop samt Skarhults slott.

Dag Hammarskjölds Backåkra återinvigdes i april i år efter en omfattande renovering och har sedan dess haft fler än 10 000 besökare på museet över Dag Hammarskjölds liv och gärning. Backåkra har också sedan öppningen välkomnat FN:s generalsekreterare och säkerhetsråd på deras första möte utanför USA någonsin. Ett tydligt exempel på hur Dag Hammarskjölds arv kan leva vidare på gården.

Nu är Backåkra framröstat att vara Skånes kandidat till Stora Turismpriset 2018.

hammarsköld

Stora Turismpriset delas ut den 6 december på Sveriges Kommuners och landstings, SKL:s, besöksnäringskonferens till den besöksplats som uppvisat föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet eller hållbarhet. Priset som är på 100 000 kronor delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Tillväxtverket som huvudman.

Läs mer om nomineringen här.

Ystads kommun vann Stora Turismpriset 2009 för arbetet med Wallanderturismen i Ystad.

Publicerad 2018-09-07