gymnasiebetyg.jpg

Gymnasiebetyg som e-tjänst

Nu släpps en ny e-tjänst för att man ska kunna beställa en kopia av sitt gymnasiebetyg digitalt.

Detta underlättar för medborgare och förenklar för handläggarna. E-tjänsten innebär att alla gymnasiebetyg kommer digitaliseras.

– Eftersom e-tjänsten är digital så behöver medborgarna inte anpassa sig efter några öppettider, berättar Fredrik Bensch som jobbar som stadsarkivarie i Ystad och är den som servar de som beställer kopior på sina betyg.

Något mer som underlättar är att om medborgaren skriver in sina rätta uppgifter i det digitala formuläret, så blir det lättare för handläggaren att snabbt hitta ett betyg.

– Det kommer in 20-25 betygsförfrågningar i veckan så det blir ca 1 500 per år, säger Ulf Wedberg, verksamhetsutvecklare i Ystads kommun.

Under det senaste året så har kommunen skapat flera olika e-tjänster som anmälan till tomtkö, medborgarförslag och vaccinationsmedgivande.

– Idag finns 17 e-tjänster, men det utvecklas ständigt nya. Merparten är alltid öppna för alla men en del e-tjänster är bara tillgängliga vissa perioder. Till exempel är det digitala skolvalet bara öppet en kort tid under våren, berättar Ulf Wedberg.

Fakta:

• Det finns e-tjänster som kommunen skapar själv medan andra köps färdiga av leverantörer.
  • I e-tjänsten för gymnasiebetyg finns alla betyg sedan 1974.
  • Du hittar tjänsten för att beställa gymnasiebetyg och de andra e-tjänsterna i portalen Mina sidor

Ulf Wedberg, verksamhetsutvecklare Fredrik Bensch, stadsarkivarie

Från vänster: Ulf Wedberg, verksamhetsutvecklare och Fredrik Bensch, stadsarkivarie

Text: Wilma Wedberg, PRAO-elev