Ystad utsett till årets jazzkommun

Styrelsen för Svensk Jazz har utsett Ystad kommun till Årets Jazzkommun 2021. Utmärkelsen delas ut för att uppmärksamma den kommun där jazzen gynnats på bästa sätt och hoppas stimulera jazzklubb/festival, kommun, kulturskola och region till fördjupat samarbete och att nå fler och större lyssnargrupper. Priset har delats ut sedan 1993 och i år sker utdelningen under branschhelgen Jazzfesten som äger rum i Västerås i augusti.

- Vilket efterlängtat besked vi fick när Ystad Jazzfestival meddelande att det blir en festival i år. Även om vi just nu inte vet vilka restriktioner som gäller under sommaren så har festivalledningen modet att satsa. En festival kräver stort engagemang och inte minst en uppbackning från kommunen. Det är uppenbart att festival och kommun har hittat ett bra och utvecklande samarbete i Ystad. Detta känns när man besöker festivalen och känner hur det kokar av jazz i alla möjliga olika lokaler, säger Gunno Sandahl, Svensk Jazz ordförande.

Motivering

Genom sitt starka stöd, både rent ekonomiskt och i form av tillgång till nätverk och lokaler, har man lyckats förena orten kring jazzen - i dess jazzklubb, satsningarna JazzKids och ung scen och med en jazzfestival som vuxit sig så stark att den uppmärksammas både nationellt och internationellt. Ystad kommun är en förebild.

- Ystads kommun har redan från starten 2010 varit beredd att stödja festivalen på olika sätt. Inte bara ekonomiskt, utan det finns en tydlig vilja från förvaltningar och bolag att skapa bra förutsättningar för genomförandet. På samma sätt har kommunens näringsliv backat upp festivalen. Detta engagemang har varit nödvändigt för att festivalen har lyckats etablera sig, säger Thomas Lantz, ordförande för Ystad Sweden Jazz Festival.

- Ystad Jazzfestival har blivit en självklar och färgstark folkfest som traditionsenligt intar Ystads kommun en vecka i augusti. Där och då sker möten mellan kända och välrenommerade artister och unga jazzlöften. Ystad kommun är oerhört stolta att kunna erbjuda såväl invånare som besökare blandade musikupplevelser med spets och imponerande bredd som bokstavligt får stad och land att gunga av toner av jazz i sensommarens värme. Att Riksförbundet Svensk Jazz uppmärksammar jazzen i Ystad genom utmärkelsen är ett hedrande bevis på att festivalen är relevant för hela landet, säger Sverker Meyer (M), ordförande Kulturnämnden Ystads kommun.

Läs mer om Ystad Sweden Jazz Festival.

Publicerad 2021-06-08