LDvinter_040.jpg

Den 10 december byter Skånetrafiken tidtabell

Förändringarna gäller för såväl tåg, regionbuss och stadsbussarna i Ystad.

Den nya tidtabellen som gäller från och med den 10 december innebär vissa justeringar av tider och turer. För alla tåg västerifrån blir Ystad slutstation, resande vidare mot Simrishamn måste därför byta i Ystad. Mellan Ystad och Simrishamn går tågen enligt speciell tidtabell. Detta beror på ombyggnaden av Svedala station där tågen inte kan mötas under 2024.

Den nya tågtidtabellen påverkar bland annat de högstadieelever i kommunen som åker tåg från Köpingebro till Ystad, där inte skoltiderna matchas. Ystads kommun har därför ordnat en särskild skolskjuts på tisdagar - fredagar för dessa elever. Bussen kommer att utgå från Köpingebro station kl. 07.25 och kommer ta eleverna till sina respektive skolor, Norreportskolan och Västerportskolan, så de är i god tid innan skolstart.

Foto: Skånetrafiken

Publicerad 2023-11-30