LSS_hemsida.jpg

Nytt LSS-boende i kommunen

Nu är kommunens nya LSS-boende på Adlercreutzgatan invigt.

Renoveringen är nu klar av det nya LSS-boendet, som innehåller tio nya boendeplatser.
- Vi är oerhört glada att planerna nu äntligen blivit till verklighet och att vi kan inviga detta boende idag, säger Anne Olofsdotter, ordförande i socialnämnden som höll ett av invigningstalen.

LSS

LSS är Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, som ska garantera att personer med funktionsvariation får goda levnadsvillkor och får den hjälp de behöver i det dagliga livet.

Serviceboende och gruppbostad i naturskönt område

Inom LSS finns det olika boendeformer som riktar sig till barn, ungdomar och vuxna. Kommunens nya LSS-boende innehåller både ett serviceboende, som är en mer självständig boendeform, och en gruppbostad. På det nya boendet finns personal och stöd dygnet runt och det ligger på en naturskön plats på Regementsområdet.

-Vi är väldigt glada för detta tillskott av boendeplatser som gör att vi nu kan erbjuda eget boende till personer som har väntat, och som därmed kan få bättre förutsättningar att leva som alla andra. Vi har också utvecklat vår verksamhet de senaste åren, bland annat genom olika kompetenshöjande utbildningar för personalen som får positiva effekter för våra brukare, säger Maria Posa verksamhetschef inom Social Omsorg i kommunen.

Fler satsningar inom LSS framöver

Ystad står inför samma trend som resten av landet, med en ökande efterfrågan på LSS-bostäder.
- Det finns planer på ytterligare ett LSS-boende som beräknas stå klart om cirka 2 år. Vi kommer även satsa på att strategiskt utveckla vårt arbete inom LSS för att säkerställa att vi håller jämna steg med utvecklingen, säger Dan Kjellson, tillförordnad kommundirektör som höll tal vid invigningen.

Utöver detta kommer Social omsorg i Ystads kommun i höst att ansluta sig till en nationell satsning inom kompetensutveckling som heter Yrkesresan, som är ett samarbete mellan SKR, Socialstyrelsen och Regionala samverkans- och stödstrukturer (RSS).

Läs mer om LSS i Ystads kommun

Publicerad 2024-01-26, Uppdaterad 2024-01-31