Tänk nytt om rester och rädda mat

Hur kan du rädda det torra brödet? Är ägget verkligen gammalt efter bäst-före-datum? Resterkocken är tävlingen som prisar hur man på ett idérikt sätt tar tillvara matrester och minskar matsvinnet.

- Ystads kommun har stöttat Resterkocken i flera år. Samtidigt som deltagarna lär sig att ”bäst före-datumet” på förpackningen inte alltid betyder så himla mycket, får de även upptäcka att de kan mer om att laga mat än vad de kanske trodde innan. På köpet får de en ökad förståelse för hur lätt det är att ta vara på mat och hur viktigt det är att vi minskar matsvinnet. Det slängs nästan 900 000 ton matsvinn om året från svenska hushåll. Ystad har även varit med bland de vinnande bidragen då Svarteskolan lyckades 2019, säger Andreas Johansson, miljöstrateg på avfallsenheten på Ystads kommun.

- Med tävlingen Resterkocken vill vi uppmärksamma matsvinnet. Resterkocken arrangeras för femte året i rad och intresset bara ökar. Det är viktigt att öka kunskapen om hur vi bäst tar hand om vår mat eftersom nästan hälften av det som slängs är mat som hade kunnat ätas. Samtidigt vill vi så klart att det ska vara roligt i köket och det hoppas vi att Resterkocken bidrar till. Att barnen har roligt när de skapar restrecept brukar synas i de kreativa restrecepten, säger Ann Thorén, projektledare Sysav.

Läs mer på Resterkocken.se.

Publicerad 2021-10-01, Uppdaterad 2021-10-06