_B7B0155.jpg

Att arbeta inom äldreomsorgen

Att jobba inom äldreomsorgen innebär ett omväxlande arbete. Den ena dagen är inte den andra lik. Som undersköterska och vårdbiträde arbetar du enligt socialtjänstlagen med att stödja våra brukare.

Du stöttar människor i deras vardag med olika saker, exempelvis:

• Stiga upp på morgonen, hjälp med av- och påklädning, bädda sängen
  • Tvätta sig, duscha, borsta tänderna
  • Laga frukost, servera lunch och mellanmål
  • Stötta vid toalettbesök
  • Gå ut på promenader
  • Följa med till frisör och vårdcentral
  • Handräckning av mediciner
  • Städa, ta ut sopor

Du arbetar antingen på ett särskilt boende och personer med funktionsnedsättningar eller demenssjukdom, eller hos personer som bor i sin lägenhet eller sitt hus och behöver stöttning i sin vardag. Gemensamt för båda uppdragen är att du arbetar i någons hem vilket är viktigt att respektera.

Ystads kommuns särskilda boende (äldreboende) har alla olika förutsättningar. Bland annat så lagar personalen maten på något boende, medan andra har ett centralt kök som levererar middagsmaten.

Alla Ystad kommuns hemtjänstgrupper har liknande förutsättningar när det gäller arbetsuppgifter hos brukarn. Det kan skilja sig på vilket sätt hemtjänstpersonalen tar sig till brukarna. Det är bil eller cykel beroende på hur långt det är. Körkort är alltså inget krav.

Arbetet hos oss är varierande och du kan arbeta dagtid, kvällstid och natt. Många arbetsplatser har rullande schema vilket innebär att du arbetar dag- och kvällspass blandat.

Eftersom brukarna behöver oss alla dagar i veckan så arbetar du också helger och det innebär att du är ledig någon dag mitt i veckan i stället.

Att arbeta hos oss ger dig många intressanta möten med människor. Att bemöta dem utifrån deras livssituation och behov är av stor betydelse. Det är därför viktigt att du intresserad av människor och service.

Publicerad 2022-03-06, Uppdaterad 2023-10-09