Utställningar 2017

Kännbart
4 mars – 17 april

En utställning med fokus på konstupplevelsen  utan hörsel och syn.

 

 

På annan plats
20 maj – 20 augusti

In English: Elsewhere. May 20–August 20, 2017.

20 maj – 20 augusti 2017 På annan plats – Region Skånes konstsamling gästar Ystads konstmuseum

På annan plats var en utställning som för första gången visade ett större urval verk ur Region Skånes konstsamling, som består av cirka 33 000 konstverk av över 5 000 konstnärer. I utställningen möttes ett hundratal unika uttryck och konstnärskap på en och samma plats.

 

[UTAN TITEL]
20 maj – 20 augusti 2017

 

Österlenskolan för konst och designs examensutställning [UTAN TITEL] visades på 1:a vån.

 

Med penseln som vapen

Gerhard Nordström

23 september – 27 oktober

 

Med makt som tema presenterades ett nyförvärv till samlingen på museets 2:a vån: filmen Med penseln som vapen – En film om Gerhard Nordström av Bodil Schrewelius och Bo Blomberg, från 2015.

I sällskap med filmen visades verk ur konstmuseets och klostrets samlingar av Gerhard Nordström, bland annat sviten Banco di Santo Spirito från 1997. Verket består av målningar och objekt som gestaltar den katolska kyrkans makt och maktmissbruk.

 

 

The Encounter of Bodies
23 september – 12 november

The Encounter of Bodies är en internationell samtidskonstutställning som väcker frågor om hur vi skapar maktordning och hierarkiska positioner med hjälp av kropp och språk

Deltagande konstnärer: Maiken Bent, Ester Martin Bergsmark, Lea Guldditte Hestelund, Preben Holst, Stine Marie Jacobsen, Åsa Jungnelius, Hanna Sjöstrand, Samaneh Reyhani, Viktor Rosdahl.

Utställningen är kuraterad av Woodpecker Projects.

 

 

Hur utställningen kom till

Ett av ledorden i planerandet inför Klostret i Ystads 750-års jubileum var makt, och vi på Ystads konstmuseum frågade oss hur temat kunde skildras i en samtida konstutställning. Vi tog kontakt med Woodpecker Projects, nyfikna på deras perspektiv eftersom de tidigare kuraterat flera utställningar med aktuella, angelägna och politiska innehåll där unga samtida konstnärer deltagit. Den internationella samtidskonstutställningen The Encounter of Bodies är det spännande resultatet.

The Encounter of Bodies diskuterar Woodpecker Projects hur makt skapas genom kropp och språk tillsammans med konstnärernas verk. Som externa kuratorer har Woodpecker Projects även tagit fasta på kuratorns makt, något som blir synligt i den publikation som gjorts specifikt till utställningen. I den bidrar konstnären Stine Marie Jacobsen med ett omfattande textverk, där en fiktiv dialog utspelas mellan de utställda verken och kuratorerna, med museet som scen.

Woodpecker Projects är en ambulerande plattform för utställning och utgivning, bestående av Ditte Ejlerskov, Jens Henricson och Jerker Knape.

 

 

Allting, Överallt, Alltid

Jonas Liveröd

21 oktober 2017 – 7 januari 2018

 

 

Utställningen Allting, Överallt, Alltid av Jonas Liveröd öppnar dörren till en intensiv upplevelse, ett rumsligt och kalejdoskopiskt collage Liveröd kallar The Vanity Machine. Verket fyller utställningsrummet från golv till tak och spiller även över i museets ateljé och entré. Med material som peruker, förfalskningar, speglar, förstoringsglas, neonfärgade strumpbyxor, medicinburkar, tropiska växter, rymdkartor och psykmönstrade mattor växer Liveröds expanderande och skulpturala universum fram.

Jonas Liveröds utställning var/är en del av Bästa Biennalen 2017 – en konstbiennal med fokus på barn och unga. Biennalen ägde rum 21 oktober – 5 november på över 50 platser i hela Skåne, med allt från konstutställningar, visningar, workshops till föreläsningar och konstnärssamtal. I samband med Allting, Överallt, Alltid hölls ett flertal workshops med Jonas Liveröd och tillsammans med unga färdigställdes utställningen.

 

 

 

 

Känslan av att leran ligger fast
– Pernilla Norrman

2 dec – 28 januari 2018
2:a vån

 

"En utställning som utan stora gester visar sig rymma skikt efter skikt av minnen, skönhet och erfarenhet
Carolina Söderholm i Ystads Allehanda, 22/12 2017 

 

Pernilla Norrman hämtar sedan två decennier tillbaka lera vid en igenvuxen och otillgänglig plats i skogen utanför Ystad. Platsen ligger som gömd för världen, bara den som vet kan ana spåren efter ett av de många tegelbruk som funnits i Skåne. Genom utställningen Känslan av att leran ligger fast får vi alla möjlighet att lära känna denna speciella plats. I utställningen gestaltas en förbindelse till platsen, men det handlar också om att sätta kroppen i relation till materialet, om hur leran omhändertas och bearbetas i en keramisk och gestaltande process.

Känslan av att leran ligger fast är en utställning med Pernilla Norrman i samarbete med Terese Mörnvik. Tillsammans har de skapat den kortfilm som visas i utställningen – en berättelse om ett möte med materialet lera, och om en plats och dess historia. Filmen skapar en förflyttning ut ur utställningsrummet, de keramiska verken går i dialog med filmen, och omvänt.

 

Pernilla Norrman är född (1968) i Malmö. Universitetsexamen inom samhälls-, kultur- och medievetenskap (1991-1996) och några år i yrkeslivet (1997-1999). Konstnärlig utbildning via Capellagården på Öland (1999-2001), samt fortbildning vid Konstfack och Högskolan för design och konsthantverk (HDK). Assistent till Signe Persson-Melin i en rad olika projekt (2000-2005). Driver sin egen verkstad sedan 2001 och har sedan dess ställt ut regelbundet i Sverige och utomlands. Läs gärna mer på www.pernillanorrman.se.


Terese Mörnvik är regissör och fotograf. Utbildad vid Dramatiska Institutet 1998-2001. Med bakgrund som dokumentärfilmare har hon regisserat dokumentärer för bio och tv. Mörnvik har även producerat filmer för museum och utställare för att skapa rumsliga och visuella stämningar, och för att förmedla berättelser och interaktiva upplevelser. Filmer i urval: Milkbar12 år, och det konstnärliga forskningsprojektet Endlich – om filmisk gestaltning och döden. Läs gärna mer på www.mornvikfilm.com.

 

 

 

MED STÖD AV

Samarbetsprojektet har genomförts med stöd från Konstnärsnämnden, Film i Skåne och Boost Helsingborg

 

 

Male Hysteria!
– Ola Åstrand

2 dec – 28 januari
3:e vån

 

”[Ola Åstrand] sätter tummarna på smärtpunkterna och trycker till” 
Tor Billgren i Sydsvenskan, 9/12 2017 

 

Male Hysteria! är en utställning om manlighet. Om en manlighet som föraktar sin egen svaghet och som krampar i sin tillkämpade hårdhet på grund av rädsla för sin möjliga mjukhet. De olika manifestationerna av manlighet skulle onekligen kunna kallas hysteriska. Även om män, som bekant, saknar livmoder. När jag ställer ut på Ystads konstmuseum återbesöker jag mitt tidigare konstnärsskap som till stor del handlat om min egen relation till en manlighet. Utställningen är ett självporträtt av en del av mig som jag hoppas jag har lite distans till idag.”

Ola Åstrand, 2017

 

Ola Åstrand har varit verksam konstnär sedan 80-talet. Uttrycksätten är många, han tecknar, gör collage och blandar gärna tekniker. Han tar inspiration ifrån vad samtiden har att erbjuda och utgår ofta utifrån media, populärkultur och undergroundföreteelser. Åstrand har deltagit i ett flertal grupputställningar och haft separatutställningar genom åren, år 2011 gav han ut boken Tryck om sitt konstnärskappå Kning Disk. Åstrand har även utmärkt sig med att kuratera grupputställningar. Han stod till exempel bakom den uppmärksammande utställningen om livskriser, Varning för känsliga människor, som visades på Ystads konstmuseum 2015. Tidigare i år kuraterade han tillsammans med Clemens Altgård utställningen Malmö brinner! på Moderna Museet Malmö.

Ola Åstrand är född 1959 i Helsingborg, och utbildad på Valands konsthögskola i Göteborg där han bott och verkat i många år. Sedan några år tillbaka bor och arbetar Åstrand på Österlen.

Läs mer av Ola Åstrands egna tankar om utställningen på hans blogg.

 

 

 

 

 

2:a vån. 3 mars – 22 april 2018.

Parallella linjer – ett kvinnohistoriskt dokument

Gittan Jönsson

 

Filmen Parallella linjer – ett kvinnohistoriskt ​dokument (2018) är Gittan Jönssons spaning efter den feministiska rörelsens avtryck i konstvärlden. Filmen bygger en bro mellan några yngre konstnärer i Berlin och några äldre i Stockholm. De delar med sig av personliga erfarenheter av det patriarkala systemet och strategier för motstånd. Samtal uppstår som suddar ut gränser mellan tid och rum. Förutom samtal och intervjuer består filmen av arkivmaterial, privata foton, filmade sekvenser från Sveriges Television och från en feministisk performancefestival i Warszawa.

Gittan Jönsson (f. 1948) utbildade sig vid Konstfack i Stockholm 1967–1972 och debuterade 1978 på Galleri Händer i Stockholm och Malmö. Jönsson var aktiv i 70-talets feministiska kretsar i Stockholm, och är i dag verksam i Berlin och Brantevik. Filmen visas kvart över varje heltimme. Längd 57 min.

 

Publicerad 2017-02-06, Uppdaterad 2018-10-25