RSS

Näringslivsbloggen

Följ en del av de aktiviteter som sker under året.


Walk and Talk med Företagslots

Publicerad: 2020-05-20 09:14

I Coronatider hittar även vi på Marknad & Näringsliv nya sätt att träffa lokala företagare. "Walk and Talk med Företagslots" värt att prova!

Walk and Talk med Företagslots

I vårt Instagramflöde dök plötsligt ett inlägg upp hos en av Ystads lokala företagare som vi utifrån vår funktion som Företagslots insåg var klockren i tider som dessa när man ska hålla avstånd. Vi på Marknad & Näringsliv är vana med många sociala kontaktar och flera fysiska möten och nätverkande och för oss som har en nätverkande funktion behöver vi hitta nya sätt att mötas.

Vad kan vara ett bättre sätt än att ses för en promenad, att prata, nätverka och samtidigt uppleva den natur som vi har precis runt hörnet.

Först ut...

Konceptet Walk and Talk blev till "Walk and Talk med Företagslots" och först ut den 24 april var företagaren som skrivit om Walk and Talk i sitt flöde, Anna Åkerman på House of Success.

Under promenaden pratade vi såklart om rådande omständigheter. Anna berättade att för dem handlar det om att flytta fram fokus och företaget har medvetet flera affärsområden, vilket innebär att alla inte är hotade samtidigt. Kris på latin betyder möjligheter och det är på möjligheterna som Anna och hennes gäng fokuserar på även i en tid då omsättningen går ner och vi pratade om flera planer och ideér.

...och vi fortsätter och välkomnar fler

Kort efter första tillfället var det dags för en Walk and Talk med Caroline Rosefors på Carepa.

Vi pratade bland annat om hur en Företagslots fungerar, vilka branschträffar och nätverk som finns och hur man arbetar kring samverkan här och nu när förutsättningarna ständigt ändras.

I början av maj en strålande solig dag var det Walk and Talk nere vid havet med Carina på CJ Consulting. Vi pratade ledarskap och utmaningar, men också värdet i att ha luckor i kalendern så man inte missar nya möjligheter som kan dyka upp plötsligt.

 

Vill du också boka in en Walk and Talk med Företagslots?

Vad kul! Hör av dig till foretagslots@ystad.se så bokar vi in en promenad!

 

 Walk and Talk Walk and Talk Walk and Talk

 

Kategorier: nätverk

Entreprenör Skåne

Publicerad: 2020-05-08 12:08

33 talangfulla unga entreprenörer från Skånes 33 kommuner

 

Entreprenör Skåne

Entreprenör Skåne är ett skräddarsytt koncept framtaget åt Region Skåne för att boosta 33 talangfulla unga entreprenörer från Skånes 33 kommuner till ökad tillväxt i sina bolag.

Deltagarna ska även få del av vad Skåne har att erbjuda sina framtida entreprenörs-talanger. Det har genomförts av Region Skåne i olika former sedan 2013 och sedan 2017 med Forza of Swedens koncept.

Sandra Lindström som driver CleverSign är nominerad och uttagen för att representera Ystad och ett uppstarts-webinar hölls den 6e maj för att kicka igång året. Vi frågade Sandra när, hur och varför hon startade Cleversign

- "Jag startade Cleversign tillsammans med ytterligare en delägare 2019.

I samband med att jag jobbade som konsult hos flera olika företag kom jag i kontakt med digital signage och fick i uppdrag att upphandla ett sådant system åt en kund. Jag insåg då att det saknades ett digital signage system som fokuserade på användarvänlighet. Framför allt som passade små och medelstora företag. Bakgrunden, kunskapen och kontakter gjorde att jag undersökte möjligheten för att utveckla en sådan mjukvara.

Jag ville kunna fylla det hålet som fanns och fungera som en partner till företag som behövde hjälp med alla delar gällande digital signage", svarade Sandra

Vi undrade också vilka förväntningar Sandra har av Entreprenör Skåne

- Förväntningarna på entreprenör Skåne är att skapa nya kontakter och bredda mitt nätverk, inspireras av andra entreprenörer, bollar idéer, få feedback och ta med mig konkreta verktyg för att växla upp till nästa nivå.

Min förhoppning är att vi kan expandera utanför Sverige. Vi har börjat förbereda för detta och kommer erbjuda vår mjukvara på flera andra språk. Vi behöver hitta återförsäljare och partners som kan hjälpa oss att lyckas med det målet. Generellt tror jag att det finns stora möjligheter inom digital signage, allt fler branscher inser fördelarna och allt fler företag genomgår digitaliseringar. Digital signage har växt mycket och kommer troligtvis att fortsätta öka de närmaste åren.

Nu när det blir allt mer tillgängligt och prisvärt kan även de mindre verksamheterna använda sig av digitala skärmar för att sprida information och erbjudanden, avslutar Sandra.

Läs mer om Entreprenör Skåne på Forza Swedens hemsida.

 

Kategorier: Nätverk

Varför en Tillväxtplan just nu?

Publicerad: 2020-04-16 16:08

Vi intervjuade Jörgen, verksamhetsledare på Tillväxt Syd om varför man som företagare borde ta sig tid att göra en Tillväxtplan.

 

Tillväxt Syd hjälper dig med din Tillväxtplan

Många gånger är det svårt att hitta tiden för att göra sin Tillväxtplan. Jag säger inte att man som företagare idag inte har fullt upp, men läget just nu är helt annorlunda och idag bör man ta tag i att göra sin Tillväxtplan alternativt se över den.

Coronakrisen drabbar alla på något sätt och skillnaden kan vara om du har en plan att följa eller ej. Vad gör jag nu och vad gör jag när det tar fart igen? Det är viktigt att inte tappa fokus från det utsatta målet även om du tvingas att fatta kortsiktiga beslut. Nästa tillfälle vi startar upp Tillväxtplaner är den 28 april. Jag rekommenderar att man anmäler sig här.

Tillväxtplanen i kombination med vårt Advisory Board kan ge dig ovärderligt stöd som företagare. Som medlem i Tillväxt Syd får du möjlighet att diskutera ditt företags utmaningar med mycket erfarna företagsledare från olika branscher. Var och en med en tydlig profil och tillsammans en mycket bred samling av kunskap och erfarenhet. 

Att vara företagsledare är ofta en ensam uppgift och många gånger står man med frågor eller utmaningar där goda råd blir ovärderliga. Flera av våra rådgivare i Advisory Board finns tillgängliga för våra medlemmar att på kort varsel bidra med sin erfarenhet kring de frågor som dyker upp i den situation som vi befinner oss i.

Vill man komma i kontakt med dessa så är det bara att kontakta mig på jre@tillvaxtsyd.se så löser vi det.  

Kategorier: Nätverk

Den viktiga tillväxtplanen

Publicerad: 2020-04-16 15:14

Vi har valt att intervjua Cherztin på Österlenkryddor som är ett företag där tillväxtplanen gjort att man snabbt kunde hitta fokus och stå stadigt i marken när tuffa vindar viner runt omkring.

 

Hur kan man vara beredd på det oväntade?

När denna förändrade situation blev tydlig, då gick det upp för oss att vi saknat en del i vår SWOT analys, nämligen Pandemi.

När vi förstod situationens allvar var det första vi gjorde att sätta oss ner tillsammans med vår personal och se över var har vi? Hur ser det ut? Hur länge klarar vi oss och med vad?

Ganska snabbt tog vi fasta på vår styrka, vi gör det vi gör – vi kavlar upp ärmarna och gräver och säljer där vi står.

I TÖS projektet fokuserade vi på försäljning. Det vi lärt oss inom det spåret, det använder vi oss av varje dag. Försäljning är naturligtvis något av det svåraste när alla har det tufft, men vi fokuserar på vårt varför – Att smaksätta Sverige! Om vi inte hade plockat upp våra värdeord ”lokalt odlade kryddor” då hade detta varit ännu svårare.

I vår tillväxtplan fokuserade vi även på chefskap och ledarskap samt på systematisk arbetsmiljö.

Här har vi arbetat vidare och klarat certifieringar vilket gör att vi nu kommer mer i de urval som olika dagligvarukedjor kräver och vi kan sälja våra produkter via dem.

Varje dag har vi avstämningar kring budget och hur mycket vi behöver sälja för att överleva och behålla vår personal. Alla är delaktiga på dessa möten och det är vi tillsammans som skapar lösningarna.

Kommunikation är avgörande för att klara av de olika riktlinjer som vi liksom andra branscher måste förhålla oss till. Förutom i vår produktion där vi anpassat oss kring hantering och skyddsutrustning så krävs det också en tydlig kommunikation gentemot våra besökare. Lösningarna på hur vi anpassar verksamheten efter förändringarna som sker identifierar och genomför vi tillsammans.

Jag skulle säga att det är tack vare arbetet vi genomfört inom TÖS projektet och vårt arbete med tillväxtplanen som gör att vi idag vet var vi har våra styrkor, att vi kan använda de verktyg vi lärt oss inom försäljning och därmed hitta vårt fokus dag för dag.

// Cherztin Persåkre, Österlenkryddor

 

Vill du också se över din Tillväxtplan?

Ingen kunde förbereda sig för den situation vi nu befinner oss i, men för de företag som har en tillväxtplan i ryggen kan det vara en stor trygghet.

Kontakta Jörgen Reiman Ehle, verksamhetsledare på Tillväxt Syd

jre@tillvaxtsyd.se www.tillväxtsyd.se

 

österlenkryddor

Kategorier: Nätverk

Hållbarhet och nya affärer

Publicerad: 2019-11-26 16:27

120 deltagare och drygt 60 representerade företagare samlades i Ystad Arena

Kategorier: Nätverk

Fastighetsägarna Syd

Publicerad: 2019-10-23 16:18

En gång om året förlägger Fastighetsägarna Syd sitt styrelsemöte i Ystad

Kategorier: nätverk

Kommunbesök

Publicerad: 2019-03-06 11:42

Kategorier: nätverk

Kommunbesök

Publicerad: 2019-02-26 15:21

Erfarenhetsutbyte och nätverkande

Kategorier: nätverk

Kickoff med Tillväxt Syd

Publicerad: 2018-09-17 14:17

Måndagen den 10 september var det dags för Kickoff med Tillväxt Syd

Kategorier: nätverk

Näringslivsrådet

Publicerad: 2018-05-24 13:35

Näringslivsrådet sammanträder 5-6 ggr per år och har i syfte att främja dialogen mellan näringsliv och kommun

Kategorier: Nätverk

Årets jordägarträff

Publicerad: 2018-05-23 13:22

Kategorier: Nätverk