Mattias Goldmann

22 november var det dags för det andra gemensamma arrangemanget under "FNs hållbarhetsmål - ett smörgåsbord för nya affärer"

Hur kan jag som företagare integrera och få draghjälp av de globala hållbarhetsmålen?

Klockan 8.30 slogs portarna upp på Biograf Scala för de ca 60 representerade företagen och över 90 deltagarna som valt att delta i arrangemanget "FNs hållbarhetsmål - ett smörgåsbord för nya affärer"

Längs gågatan kom Mattias Goldmann farande i full fart på sin kick som är integrerad i hans resväska och gled in i minglet där det serverades lokalt levererad fika och bjöd in till ett härligt sorl som enligt Mattias decibellmätare mätte till så pass högt att det motsvarade en motorväg i volym - snacka om engagemang!

Morgonen inleddes med panelsamtal med lokala företagare David Åqvist (WME MEchanics), Erik Bengtsson (Karlsfälts gård) och Sven-Olof Bernoff (Skånefrö) som delade med sig av sina erfarenheter och bästa tips tillsammans med Kristina Yngwe, ordförande i riksdagens miljö- och jordbruksutskott.

Efter en kort paus var det dags för Mattias Goldmann att inta scenen själv.
Här fick vi ta del av flera sätt att hitta affärsmässiga ingångar i klimat- och hållbarhetsfrågan.

Klimatet är ingen kund. Ingen köper något för att rädda klimatet, utan för att uppfylla sina egna önskemål och behov. Om du då hittar ett sätt att tillfredsställa kundens behov så väljer de dig. Många företag blir omedvetna miljöhjältar exempelvis Spotify. Vem tänker att man gör en miljöinsats genom att välja Spotify? Nej man väljer det eftersom det fyller ett behov och önskemål man har.

En annan aspekt är att locka till sig kompetent personal. Att ha hållbarhet med sig i tillverkningsprocessen, att ta socialt ansvar är något som den nya generationen ställer som krav när de söker jobb, så möjligheterna är oändliga. Affären finns i att ligga först! Ettan vinner!

Från spännande idé till lysande verklighet berättade Johan Olsen, affärschef på Almi om. Han delade med sig av inspirerande exempel och gav tips på hur man kan gå tillväga. Bolag upp till 250 anställda kan få hjälp av Almi. Almi arbetar även tätt tillsammans med Tillväxt Syd.

Som sista inspiration fick vi "dela vardagsrum" med företagare som tog chansen att få några minuter ensamma på scen med Mattias. Sonja Allbäck från Allbäck Linoljeprodukter berättade om hur det gick till när företaget startade. Ekologisk Energi tog chansen att prata om sina tankar och visioner och slutligen samtalade Annika Nilsson från Kiviks Musteri och Mattias Goldmann om hur enkelt det är att bli hemmablind, att inte se allt det fantastiska man gör, det som andra i omgivningen inspireras av.

FNs hållbarhetsmål – ett smörgåsbord för nya affärer” är inget projekt utan fungerar som ett paraply för att kunna samla så mycket som möjligt av våra olika insatser och åtgärder under ett ”paraply” där vi tillsammans kan skapa förutsättningar för näringslivet, driva saker framåt och inspirera andra.

 

Publicerad 2018-09-19, Uppdaterad 2019-02-13