Om att delta på lika villkor

Publicerad: 2011-10-26 00:00

I klassen finns några som har rätt så stora svårigheter med skriv- och läsinlärningen. Bokstavskännedomen är inte speciellt god och det är en bit kvar innan ordavkodningen och ljudandet kommer igång, som det ser ut nu. Men tänk, när vi jobbar med ASL så kan alla delta på lika villkor och oj vad det är härligt att se att "alla kan". Det är ju det där med självkänslan och självförtroendet. Förra veckan hade jag ett gåshuds-moment...

Vi jobbar med trädets och äpplets delar och eleverna hade fått göra äppeltryck. Sedan skrev de äpplets delar två och två på datorn. De skrev av orden från tavlan. Alla par hade olika strategier, och ett pojkpar fick kämpa rätt så mycket. Den ene killen satt vid datorn och skulle skriva den bokstaven som den andra pojken sa efter att ha tittat på tavlan. Det fungerade inte eftersom pojke 1 inte kan fler än fem bokstäver. Då gick pojke 2 fram till tavlan och sa vad bokstaven hette samtidigt som han pekade på den. Det fungerade i de fallen då lilla och stora ser likadan ut.

Därefter skulle arbetet monteras. Äppeltryck plus äpplets delar klistrades på färgat papper och sedan skulle pilar dras från text till bild. Svårt när man inte kan läsa!

Jag bestämde mig för att observera kille 1 lite extra för att se hur han grep sig an situationen. Han tog de utklippta orden, ett i taget, och gick fram till lärarens mall och jämförde. Bokstav för bokstav, ord för ord. Han "läste" ett ord och gick till sitt arbete och klistrade på lappen och drog en pil till rätt del.

När han var klar var han mycket nöjd. Jag bad honom läsa orden för mig. Det gick ju naturligtvis utmärkt eftersom han hade bildstödet. Det var hans text, hans ord, hans bild. Just då ägde han världen och han var så stolt. Och jag satt med gåshud på armarna och med en liten tår i ögonvrån. Han har strategier, den här killen!