Oktober

Publicerad: 2016-11-28 16:10

Vi har haft en temadag i Sandskogen tillsammans med hela grundsärskolan. Ugglan och Indianen var med när vi arbetade med olika stationer i skogen, som på olika sätt handlade om vårt tema Den Magiska Skogen.

Vi avslutade vårt arbete om vad det finns för mat i skogen med att göra havregrynsgröt. Den åt vi tillsammans med mjölk och bär som vi kan hitta i skogen. Gröt är bra mat att äta till frukost eller mellanmål. Man kan också använda skogens bär i kakor vilket vi gjorde när vi bakade blåbärsgrottor. När vi bakade använde vi matematik för att dela upp degen i lagom stora bitar till kakorna.

elever och lärare delar kakdeg elev gör en blåbärsgrotta 

elev lägger i blåbärssylt i kaka   

elever kokar havregrynsgröt havregrynsgröt med mjölk och bär

Vårt temaarbete fortsatte med vad det finns för olika träd i skogen. Vi har lärt oss trädets olika delar,  olika sorters träd, skapat egna träd osv.

elev lär sig om trädets olika delar 

elever har ritat ett träd olika träd i på väggen i ett klassrum 

Till exempel har vi lärt oss om rönnen genom att gå ut och titta på ett rönnträd. Vi passade på att plocka rönnbär och löv som vi hittar på marken. Vi har också läst och pratat om fakta om rönnen.

elev plockar rönnbär rönnbär 

elev rensar rönnbär elev färglägger rönnbär 

Eftersom vår klass heter Kastanjen har vi givetvis också tittat på ett kastanjeträd. Själva kastanjerna kan man göra många olika saker med, t ex använda dem i matematik för att konkretisera mattespråket eller göra små djur i ämnet bild.

elever plockar kastanjer under ett kastanjeträd elev visar kastanjer som han hittat 

 elever räknar hur många kastanjer de har hittat 

elev gör ett djur av kastanjer och spik djur av kastanjer och spik 

I drott och hälsa har vi bl a arbetat med en hinderbana för att öva på smidighet och balans. Vi har också träffat några killar som spelar handboll och som visade oss hur man gör i den sporten.

elever går balansgång på en bom elever klättra i en ribbstol 

elever spelar handboll 

Vi har arbetat med hur papper tillverkas. En film visade oss att tidningspapper görs till hälften av träd från skogen (gran) och till hälften av tidningspapper som återvinns. På så sätt behövs inte så många träd huggas ned i skogen, vilket är bra eftersom det tar många år innan nya träd växer upp igen. Dessutom så finns det träd kvar till alla som bor i skogen som djur och insekter. Så det är viktigt att sopsorter och återvinna papper. När vi såg hur de tillverkade papper blev vi sugna på att göra eget papper. Dessa målade vi sedan träd på.

elev arbetar med pappersmassa elev kavlar ut pappersmassa till ett pappersark 

pappersark på torkning träd målade på egentillverkat papper 

Till Halloween gjorde vi fladdermöss i papper och spöken av gips. Dessa använde vi sedan på svenskan när vi tillsammans skrev en berättelse om de tre spökena. Klicka på den länken nedan och läs sagan.

elev gör spöke i gips elever sitter i klassrummet med gipsspöken i handen 

Sagan om de tre små spökena

Under tiden vi arbetat med vårt tema har vi jobbat tillsammans med klassen Eken med värdegrundsarbete, genom att titta på Ugglan och kompisproblemet. Här ställs vi inför olika problem om hur man ska vara mot varandra. Efteråt diskuterade vi tillsammans vad vi sett och hur vi kan vara mot varandra för att alla ska må bra. Utifrån detta har vi gjort pappersugglor med visdomsord från varje avsnitt. Dessa ugglor sitter i ett stort träd på väggen i korridoren utanför vårt klassrum. På så sätt kan vi komma ihåg vad vi pratat om och andra elever på skolan kan också ta del av vår kunskap. På FN-dagen pratade vi om barns rättigheter och gjorde fredsduvor som numera också bor i trädet.

elever målar en trädstam elever tejpar ihop ett pappersträd 

träd på vägg i korridor pappersuggla med visdomsord i ett träd 

Kommentarer