RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Lilla Skräckbiblioteket och berättelseansikten

Publicerad: 2020-03-27 11:10

Åk 3 på Östra skolan har arbetat med berättande, berättelsestruktur och att skriva egna berättelser. Bibliotekspedagog Turid har under två lektioners upplägg tagit hjälp av böckerna Lilla Skräckbiblioteket av Wiley Blevins (omåttligt populära omskrivna klassiska sagor där till exempel Rödluvan har fått bli en läskig zombietyp med röda ögon), Polyglutt, modellen "berättelseansikte" och kortleken Skruvade sagor från Hegas:

Lektion 1 började med att klassen tillsammans läste Lilla Skräckbiblioteket-böckerna på Polyglutt:

polyglutt

lilla skräckbiblioteket

Därefter hade barnen parläsning av böckerna:

parläsning

Och så skulle modellen berättelseansiktet fyllas i utifrån den gemensamt lästa boken. (läs mer om modellen i Aktiv läskraft-att undervisa lässtrategier, F-årskurs 3 av Barbro Westlund, 2017)

berättelsansikte

Lektion 2 var det dags att skriva egna berättelser:

Barnen fick dra kort ur kortleken Skruvade sagor (Hegas) för att bestämma
-huvudperson
-plats
-händelse
-fiende

skruvade sagor

Två och två fick de prata om bilderna. Vilken berättelse kan skapas med de här delarna? De fyllde i ett eget berättelseansikte. Och sedan var det dags att skriva själva berättelsen (och klistra in bilderna från kortleken som illustrationer).

det hemsökta huset

berättelseansikte


Spöken, vänskap och berättande

Publicerad: 2020-03-19 09:56

Det finns så många sätt att använda sig av skönlitteraturen i undervisningen! Och det finns så många bra böcker att jobba med, nya böcker, roliga böcker, böcker på alla nivåer! Det gäller bara att hitta dem. Men det där kan vi i skolbiblioteksenheten hjälpa till med, vi har tiden att ha koll på barn- och ungdomsbokutgivningen och läsa in oss på det senaste.

Böckerna om Familjen Monstersson (av Mats Wänblad/Pelle Forshed) är inte helt nya. De har funnits i några år men det kommer fortfarande fler böcker i serien varje år. De står på börja-läsa-hyllan eftersom de har lättläst text med kanske 6-8 rader per sida, och pratbubblor med versaler i illustrationerna. De är underbart, klurigt roliga där texten är en berättelse men där illustrationerna berättar mycket mer. Till exempel står det ju aldrig i texten att Boris är ett fruktansvärt monster med hemska ögon och långa klor, och med ett "husdjur" som är en stor dreglande best med röda ögon som alla människor borde bli rädda för. Nejdå, Boris är bara Ebbas kompis, och så gör de sånt som alla andra barn gör: spelar fotboll, har övernattning, går på bio... 

Så klart att böckerna om Familjen Monstersson är perfekta att använda om klassen har teman om både spöken och vänskap! Det hade nämligen åk 1 på Hedeskoga skola nyligen, så bibliotekspedagog Turid tog upp vänskapstemat och spöktemat i de här böckerna - och använde som inspiration till att skapa egna berättelser. 

min vän boris


Hitta på egna deckargåtor

Publicerad: 2020-03-05 16:39

I samband med att nya LasseMaja-filmen hade premiär hängde Sövestads skola på med ett deckartema, dels med särskild skyltning i biblioteket (läs mer här), dels med att få in deckartemat i undervisningen. Igår skrev jag om hur F-klass och åk 1 fick vara med och lösa fallet med Tjuven-tjuven. Här använder sig bibliotekspedagog Susanne av deckartemat för att barnen i åk 4 och 6 ska skapa egna berättelser.

Först reder vi ut det här med vilka delar en deckarberättelse består av:

deckare

Sedan får var och en utifrån dessa "block" komma på en egen berättelse. Den ska dock inte skrivas ner, utan bara finnas i huvudet på förfataren. Orden som skrivs ner i de olika blocken är bara stödord:

deckare

Med hjälp av dessa får barnen sedan muntligt berätta sina deckargåtor för varandra (och förstås vänta med att berätta lösningen tills de andra fått gissa och diskutera...)

 





Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan, Östra skolan, Hedeskoga skola, Köpingebro skola)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan, Sövestads skola, Edvinshusskolan, Blekeskolan)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola, Edvinshemsskolan, Svarte skola, Löderups skola)

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram