RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Förstoringsglas och kycklingar - samarbete skolbibliotek och fritids

Publicerad: 2020-05-15 12:10

De veckor bibliotekspedagog Malin är i Svarte har hon en hel del samarbete med fritids. Det kan handla om rastaktiviteter eller aktiviteter efter skolans slut på eftermiddagarna - men det har alltid på något sätt  med böcker, bibliotek och läsning att göra.

Här har vi först bilder från en fritidsaktivitet med deckartema. Först inleddes det hela med högläsning av boken Farlig tjuv, som ingår i börja läsa-serien Lilla kaféet av Suzanne Mortensen: 

Farlig tjuv

Efter högläsningen blev det två detektivlekar, blinkleken och Vilken sak är borta? innan det avslutningsvis var dags att rita och klippa ut egna förstoringsglas och fotavtryck. Barnen kom sedan på att alla dessa kunde gömmas i bibliotekshyllorna för att sedan letas upp igen, så ja, varför inte?

deckarverktyg

förstoringsglas

förstoringsglas

förstoringsglas

Organiserade läsraster är väldigt populärt - att få sitta inne i biblioteket och läsa valfri bok. Mycket bra på alla sätt. Och såklart är bibliotekspedagog Malin med som stöd och hjälp.

läsrast

läsrast

Och när det var påsklov hade skolbiblioteket och fritids en gemensam påskaktivitet, med högläsning, tipsrunda och påskpyssel.

Högläsning först ur Häxvrålet av Ewa Christina Johansson:

Häxvrålet

Därefter läste vi tillsammans Lena Sjöbergs fantastiska faktabok om ägg, Hårdkokta fakta om ägg, som förberedelse inför tipsrundan. Frågorna i den var nämligen hämtade från bokens faktasidor:

hårdkokta fakta om ägg

hårdkokta fakta om ägg

Och alltså inte nog med högläsning och tipsrunda - det blev också påskpyssel! Bland annat genom att tillverka små fina och färgglada kycklingar:

påskpyssel

påskpyssel


Deckartema och LasseMaja

Publicerad: 2020-04-16 11:05

Det är så bra när vi kan använda lektionsupplägg, idéer och material på flera skolor! 

lassemaja-material

lassemaja-material

Ta nu det här med LasseMaja-böckerna (Martin Widmark) och deckartemat, som Sövestads skola först arbetade med i början av terminen. Material och idéer härifrån använde vi sedan på Svarte skola för rastaktiviteter och samarbete med fritids. (här kan du läsa mer om arbetet med deckare) Och på Backaskolan blev det deckartema både inne och utomhus:

I klassrummet fick barnen arbeta med LasseMaja och Valleby, utifrån ett LasseMaja-bildspel där barnen fick glänsa med sina kunskaper om alla böcker och karaktärer, utifrån böckerna själva (även med högläsning ur Biografmysteriet) och utifrån LasseMajas egen webbsida lassemaja.net. På den kan man hitta kartor över Valleby och bilder på alla karaktärer som finns i böckerna. Här passade vi på att prata om alla yrken som finns också. Och så pratade vi om deckare som genre och andra böcker än LasseMaja-serien.

lassemaja.net 

 

När halva klassen arbetade inomhus med lassemaja.net så gick andra halvan ut och gick en tipspromenad på skolgården, en LasseMaja-tipspromenad:

lassemaja-tipsrunda

lassemaja-tipsrunda

Den här tipsrundan har nu, förutom barnen på Backaskolan, även barnen på Östra skolan och på Köpingebro skola gått. Och vi har också tillsammans med fritids haft rastaktivetet kring LasseMaja som gick ut på att hitta gömda LasseMaja-figurer (laminerade) på skolgården.

Och de större barnen på Backaskolan fick också skapa egn deckarberättelser utifrån den mall bibliotekspedagog Susanne använde även i Sövestad:

deckarmall


Hitta på egna deckargåtor

Publicerad: 2020-03-05 16:39

I samband med att nya LasseMaja-filmen hade premiär hängde Sövestads skola på med ett deckartema, dels med särskild skyltning i biblioteket (läs mer här), dels med att få in deckartemat i undervisningen. Igår skrev jag om hur F-klass och åk 1 fick vara med och lösa fallet med Tjuven-tjuven. Här använder sig bibliotekspedagog Susanne av deckartemat för att barnen i åk 4 och 6 ska skapa egna berättelser.

Först reder vi ut det här med vilka delar en deckarberättelse består av:

deckare

Sedan får var och en utifrån dessa "block" komma på en egen berättelse. Den ska dock inte skrivas ner, utan bara finnas i huvudet på förfataren. Orden som skrivs ner i de olika blocken är bara stödord:

deckare

Med hjälp av dessa får barnen sedan muntligt berätta sina deckargåtor för varandra (och förstås vänta med att berätta lösningen tills de andra fått gissa och diskutera...)

 


Åk F och 1 löser fallet

Publicerad: 2020-03-04 14:10




Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan, Östra skolan, Hedeskoga skola, Köpingebro skola)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan, Sövestads skola, Edvinshusskolan, Blekeskolan)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola, Edvinshemsskolan, Svarte skola, Löderups skola)

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram