RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Biblioteksråd på Blekeskolan

Publicerad: 2020-05-11 15:37

Blekeskolan ska starta ett biblioteksråd. Skolbiblioteken i Ystad arbetar mycket med elevmedverkan, och vi har biblioteksråd på flera skolor, och på några skolor även särskilt utvalda biblioteksvärdar som hjälper till med utlån och återlämning i skolbiblioteken. Och nu, när Blekeskolan snart tillsammans med Östra skolan ska flytta till den helt nya skolan Källan, så är det extra viktigt att eleverna får vara med och bestämma kring den kommande skolbiblioteksvardagen. Källans bibliotek kommer att ligga mitt i skolan, och här ska alltså bägge skolornas böcker bli ett enda, fint, bibliotek.

Så för att allt skulle bli rätt och bra redan från början så tog bibliotekspedagog Susanne så klart hjälp av... eleverna. Nämligen eleverna i elevrådet på Blekeskolan. Vad har de för tankar om biblioteksråd och elevmedverkan i skolbiblioteket? I början av april hade de ett första möte, tillsammans med Susanne, Jonna och Mari-Louis som är skolbiblioteksansvariga lärare på Blekeskolan samt med rektor för både Bleke och Östra skolor, Kristina Drevemark.

Härnäst ska eleverna i årskurserna 4 och 5 få ansöka till det blivande biblioteksrådet, med ansökningsbrev där de motiverar varför just de ska få vara med.

brev till biblioteksråd

Den här bilden är från den här första träffen och visar hur elevrådet och Susanne tillsammans spånade på frågor sökande till biblioteksrådet kommer att få svara på i sina ansökningsbrev.

 


Om bokhyllor och böcker

Publicerad: 2020-04-08 10:44

Skolbiblioteksverksamheten i Ystad fokuserar mest på just verksamheten vi har tillsammans med lärare och elever i klassrummen. Men såklart handlar vår skolbiblioteksvardag också om skolbibliotekslokalerna, om bokhyllor, boksnurror och tydliga skyltar. Och böcker. Böcker som fyller hyllorna, som ligger i höga återlämnade boktravar, böcker som ligger gömda bakom andra böcker, böcker som är trasiga, böcker som inte  hittas, eller gamla böcker som är för många och måste gallras för att nya ska få plats, nya böcker som måste få stå längst fram, längst upp, överallt, för att visa hur nya och lockande de är, böcker som flyttas eller har hamnat fel, böcker som är för svåra tillsammans med böckerna som är på lagom nivå... Att ordna ett bibliotek är en hel vetenskap. Att ordna ett skolbibliotek handlar om att ordna det så att det fungerar för barnen, och för den pedagogiska verksamheten. Vi har lagt mycket jobb på det under det senaste året. Vi lägger fortfarande mycket jobb på att ordna böckerna så att barnen ska hitta det de söker, eller det de inte visste att de söker. 

Vi jobbar mycket med genreindelning på alla skolorna, och med tydlig skyltning både på hyllor och bokryggar. Tanken är att barnen ska kunna hitta böcker själva - men också att de själva ska kunna ställa tillbaka böckerna på rätt hylla eftersom vi arbetar mycket med elevmedverkan även när det gäller återlämning av böcker och bokutsättning.

bleke

hedeskoga

Och på skolorna med de yngre barnen arbetar vi särskilt med att börja läsa-böckerna ska vara lätta att hitta, och att de olika läsnivåerna ska vara tydliga.

hedeskoga

Vi arbetar mycket med marknadsföring av böcker, både med nyheter och utifrån särskilda teman. Och finns inte böckerna på plats eftersom de är utlånade skyltar vi gärna med kopierade bokframsidor. Inte bara i biblioteket utan även på andra ställen där barnen rör sig - utanför matsalen, utanför entrén, vid handfaten där de tvättar händerna...

bokbord Sövestad

bokskyltning

jul backa 2019

Och om någon trodde att det här med skolbibliotek är en vilsam grej så kan denne någon tänka om. Det är hårt fysiskt arbete. Bokhögarna som samlas måste tas hand om. Böckerna i hyllorna måste ibland flyttas om, flyttas rätt, lyftas runt. Bokhögar bäras till klassrum. Ständiga lyft av böcker upp på hyllor, ständigt sitta på huk för att sätta in eller leta efter böcker på låga hyllor... 

återlämnade böcker


Arbete med verksamhetsplan

Publicerad: 2020-02-28 09:17

Just nu arbetar vi mycket med att skapa en verksamhetsplan för skolbiblioteksverksamheten. Utvecklingsplanen pratar om vad vi ska uppnå de närmaste åren, och skolbiblioteksplanen om gemensamma mål. Verksamhetsplanen ska vara vårt arbetsredskap, vår ram för vilken verksamhet vi ska bedriva, med vilka moment och aktiviteter vi ska ingå i den pedagogiska verksamheten, och vad vi vill att eleverna ska ha med sig efter varje årskurs.

Vi utgår såklart från läroplanens mål för eleverna, men utifrån perspektivet hur skolbiblioteket kan vara en resurs för att eleverna ska nå dessa mål, och så med likvärdighetstänkandet, att alla som går ut sexan till exempel ska kunna skriva en källförteckning eller korrekt ange bildkälla. När på lågstadiet kan vi introducera vad olika källor är? (för skriver vi i vår verksamhetsplan att det är i åk 2 eller 3 koncentrerar vi oss på att knyta det till de ämnesområden eleverna läser i dessa årskurser). Och så vidare, och så vidare, för våra olika verksamhetsområden (läsfrämjande, språkutveckling, informationssökning, källkritik, digital kompetens).

Just nu är vi i allt-på-en-gång-stadiet, och försöker få överblick genom att sätta färgglada lappar på en stor översiktsbild:

verksamhetsplan

verksamhetsplan

verksamhetsplan

verksamhetsplan

Men det här ska förvandlas till en snygg och tydlig överblick i någon slags tabellform, tillsammans med förklarande text om vad som ska uppnås för varje nivå. Det är på gång, vänta bara...





Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan, Östra skolan, Hedeskoga skola, Köpingebro skola)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan, Sövestads skola, Edvinshusskolan, Blekeskolan)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola, Edvinshemsskolan, Svarte skola, Löderups skola)

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram