Boksamtal - men hur?

Publicerad: 2020-04-14 12:00

Åk 5 på Backa hade för några veckor sedan ett gemensamt läsprojekt kring tema Kärlek och identitet där de i grupp läste ett antal utvalda titlar - jag har skrivit ett inlägg om det här. Ett moment i arbetet var att de i sina grupper skulle prata om det de läst. De skulle inte gemensamt svara på läsförståelsefrågor utan ha fördjupade boksamtal och komma åt det där som står mellan raderna och bortom raderna, alltså det som inte är tydligt utskrivet men läsaren ska kunna lista ut själv, och så allt det där som läsaren själv tycker. 

Det är inte lätt, det där, ens för en vuxen med många års erfarenhet av bokcirklar och boksamtal. Bibliotekspedagogerna ville lyssna in på samtalet - utan att för den skull själva sitta med. Så de bad några elever spela in boksamtalen på telefonerna. Och jo, det var svårt. Eleverna svarade ungefär på läsförståelsefrågorna, pratade inte om det som inte stod i texten, och när det handlade om de egna åsikterna så var det nog så att en elev sade vad hen tyckte, och sedan höll alla andra bara med. 

Hur gör man det svåra lite lättare? Träning, så klart! Här fick vi alltså backa lite, och tillsammans med eleverna träna samtalsteknik. Lyssna på andra i gruppen, och även om man håller med någon säga varför man håller med någon och gärna utveckla det lite. Att gå från "avbockning av läsförståelsefrågor" till "gemensam diskussion av innehåll, med egna åsikter". Det är fortfarande svårt, men övning ger färdighet.

samtalsteknik

Kategorier: boksamtal, gruppläsning

Kommentarer