RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Böcker, böcker, böcker: Boksamtal, bokcafé och härlig högläsning!

Publicerad: 2023-04-28 12:15

Nej, vi har inte slutat läsa och bara jobbat med skärmar och internet, senaste tiden har såklart varit fullproppad men en massa härliga böcker också!

Köpingebro

Malin hade högläsning ur Såret av Lisen Adbåge (2022) för en fullkommligt uppslukad grupp fritidsbarn (åk F-1):

högläsning med fritidsbarn

Och treorna frossade loss på ett nytt "bokcafé":

böcker i högar på bordbokcafe instruktionböcker uppställda på bord

Beställningslistor gjordes på de böcker som verkat extra "aptitliga" och dem kunde eleverna sedan hämta ut på nästkommande dags biblioteksbesök.

barn skriver lista

Västerport

Paula och sjuorna på Västerport fick istället djupdyka ner i en och samma titel med boksamtal kring Den blomstertid nu kommer av Marie-Chantal Long (2015). 

bokomslag och stenciluppgiftsbeskrivningstruktur samtal stencil

Eleverna fick sitta i grupper om 4-5 och redovisa boken genom varsin fråga. Anna, deras lärare, har utgått ifrån matris där man blir bedömd både som samtalsledare och diskussionsdeltagare. Mycket lyckat koncept att få träna retorik i kombination med läsförståelse.

 

 

 


Lyssna eller läsa? Lässtrategier på Västerport

Publicerad: 2023-02-28 09:08

Allt mer forskning visar hur vi lär oss annorlunda beroende på om vi lyssnar eller läser själva. Det finns t.o.m. studier som pekar på att läsförståelsen även blir sämre när man läser samma text på skärm gentemot tryckt i bok/på papper. För oss är det viktigt att eleverna jobbar på sin "läskondition" och varvar lyssnandet med läsandet, men också att de själva upptäcker skillnader.

På Västerport har fyrorna läst Pax och jobbat med lässtrategier. På den här lektionen gick de igenom hur man läser för att minnas. Vad som är svårt och lätt med fakta respektive skönlitterär text.

bokomslag pax nidstången

De gjorde också ett ”test” för att se om man har lättare för att förstå när man får lyssna eller när man läser själv.

Paula läste först en del av kapitel 9, sen sammanfattade de.

Eleverna läste sen själva de sista två sidorna av kap.9 och så sammafattade de igen, gemensamt. Intressant var att eleverna hittade fler svåra ord när de läste själva.

lässtrategier skrivna på whiteboardtavla


Vårkänslor i skolbiblioteken?

Publicerad: 2023-02-21 10:18

Känslorna fortsätter att svalla ute i vår verksamhet. Från pirr i hjärtemagen på lektioner med Alla hjärtans dag-tema till att sprida glädje. Och så fortsätter vi träna på att "läsa med inlevelse" och tolka känsla i text.

Läsa med inlevelse på Västerport

Tvåorna på Västerportskolan läser Snöret, fågeln och jag (Karlsson och Lindström 2013) och har haft kap. 1 i läxa. Nu var det dags för eleverna att jobba lite mer med kapitlet och läsförståelsen -och öva på att läsa med inlevelse- tillsammans med deras skolbibliotekarie Paula.

bokomslag snöret fågeln och jag

Paula hade delat in kapitlet i 4 avsnitt och markerat varje avsnitt med 3-4 olika färger.

olika avsnitt i texten

Först pratade de om vilka känslor som finns i kapitlet, eleverna fick komma med exempel från boken och vi diskuterade hur vi förstod vilka känslor författaren beskrev.

lektionstavla känslorbarn läser avsnitt ur text

Sen fick de, i grupper om 3-4, träna på ett av avsnitten (några fick samma) för att sen läsa upp inför klassen, med inlevelse!

barn läser upp text

En kanonlektion! Eleverna var stolta över att ha vågat stå där framme och läsa inför klassen, samtidigt var de som lyssnade så schyssta och tysta. Alla tyckte det var roligt och spännande.

Må bra-vecka i Köpingebro 

I Köpingebro har det varit "Må bra-vecka". Turid och åk1 har pratat om hur humör kan smitta av sig. Och till skillnad från att sprida magsjukebaciller så är glädjebaciller väldigt bra att sprida -skratt smittar! 

På lektionen undersökte vi om detta stämmer? Eleverna fick testa genom att se hur de kände sig när de tittade på Wille som skrattar åt pappas plingande:

filmklipp skrattande barn

Sedan läste vi Palm och Sollenbergs bok Sprid glädje (2011) om Kanin som sprider glädje en regnig dag.

Bokomslag Sprid glädje

Avslutningsvis fick eleverna själva fundera på och formulera vad som gör dem glada:

Stencil vad gör dig glad

 


Läsa med inlevelse: när Alfons blev jättearg!

Publicerad: 2023-02-13 12:15

Hur tolkar man tal i text när man inte hör om personen är arg eller glad? Hur vet vi vad personerna i boken känner, hur "låter" det som står i texten egentligen? Barnen i åk 2 på Backa läste om när Alfons Åberg blev riktigt, riktigt arg.


Skolbiblioteken+Skapande Skola = SANT

Publicerad: 2023-01-27 15:12

Ofta blir skolbibliotekarien och skolbiblioteken en bra samarbetspartner till Skapande skola eller Kulturgarnatin som vi har för alla våra elever i Ystad Kommun.


Vi älskar faktaböcker!

Publicerad: 2022-11-29 13:28

Vi har nämnt det innan här i bloggen men fakta+skönlitteratur är ofta en oslagbar kombo! Genom att "läsa på" innan, t.ex. genom att läsa/titta i en faktabok, kan man ge eleven en bättre förförståelse och upplevelse av den skönlitterära bok man tänkt ta sig an. Och samtidigt övar vi ju hela tiden läsning och allt därtill..


Kontakta oss:

Therése Gröhn
utvecklingsledare/samordnare
0411-577739
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-6)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Hedeskoga & Sövestads skola F-6, Edvinshus & Edvinshem F-6, Anpassad grundskola Ehem)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola F-6, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier