Metoden Film for real är en preventiv metod som kan användas i grundskolan och gymnasieskolan för olika teman och anpassas efter önskemål och befintliga resurser i skolan.
För att använda metoden Film for real kan man utgå från följande steg:
- Viket tema finns det behov av att arbeta med i skolan?
Exempelvis; mobbing, utanförskap och spelberoende.
- Vilken målgrupp ska temat rikta sig till?
Exempel; en årskurs.
- Vilket mål ska uppnås – vilken etisk form ska användas?
Exempel; Musikal, teater eller filmklipp på Ipad.
- Hur ska arbetet med research och redovisning ämnesintegreras så att målen i läroplanen uppnås?
Exempel; hur kan man arbeta med mobbing under svenskundervisningen, biologin, samhällskunskapen?
- Under hur lång tid ska arbetet med temat pågå? Exempel; mellan 6 mån- 1 år.
- Resan är viktigast!
- Hur kan metoden Ung-ung användas?
Exempel; en ung inspiratör kan vara med under temastaren i aulan.
Exempel
En högstadieskola vill arbeta med temat mobbing. De bestämmer sig för att målgruppen ska vara årskurs 8 och att målet ska vara en musikal som ska spelas upp på avslutningsdagen i årskurs 8. Planeringen som görs är att lärarlaget i årskurs 8 ser över alla ämnen och funderar i vilka olika ämnen under hösten och våren som man kan arbeta med temat och uppnå målen i läroplanen. Eleverna gör research och redovisar i klasserna eftersom man vill få spridningen till alla elever i årskurs 8. Om man vill kan man utveckla deltävlingar, manus, musik och roller, för att till slut skapa en musikal. För att använda sig av metoden ung-ung kan man bjuda in ungdomar från något teatersällskap som inleder temat och som återkommer under resans gång.
Publicerad 2020-02-12, Uppdaterad 2021-05-12