Bland skolans mål och fokus läsåret 2020/2021 finns följande:
Språkutveckling
Målsättning
- Alla elever ska klara kunskapskraven i år 3 och år 6 i Sv och SvA
- Alla elever ska utmanas utifrån sin nivå och lägstanivån ska höjas
Önskad effekt
- Att alla elever får en förbättrad läs- och begreppsförståelse för att ha möjlighet att klara kunskapskraven i alla ämne
- Att eleverna känner sig trygga i att uttrycka sig i tal och skrift
- Att undervisningen präglas av en kommunikativ miljö
Så här ska vi arbeta i elevgruppen
- Arbeta med ord och begrepp i alla ämne
- Läsa kontinuerligt i varje grupp, både högläsning och enskild läsning
- Arbeta med olika uttrycksformer ; drama, musik, bild, film för att förstärka språket
Motivation och meningsfullhet
Målsättning
- Förbättra resultaten i elevenkäten gällande; ”jag känner mig stressad över skolarbetet”, "skolarbetet gör mig nyfiken så jag får lust att lära mig mer” och ”jag trivs på rasterna”
- Att eleverna stannar kvar i högre ålder på fritidshemmet
Önskad effekt
- Att eleverna i år 4-6 på fritidshemmet stannar kvar längre, och finner det meningsfullt att vara där
- Att eleverna känner mer välbefinnande och mindre stress
- Att eleverna har mer engagemang och egen drivkraft i uppgifterna
- Att eleverna är aktiva och får rekreation på rasterna
Så här ska vi arbeta i elevgruppen
- Arbeta med pedagogiska planeringar där eleverna är delaktiga
- Arbeta efter den magiska 7:an
- Arbeta med tydlig och positiv feedback
- Undervisningen ska innehålla inslag av rörelse, massage, mindfulness, avslappning, walk& talk etc för att balansera elevernas teoretiska vardag
- Arbeta med inslag av kooperativt lärande
- Arbeta digitalt i undervisningen
- Arbeta med lärande lek på fritidshemmet
- Erbjuda planerade rastaktiviteter
Övriga prioriteringar under läsåret
- Digitaliseringen - att fördjupa arbetet med en digitaliserad undervisning
- Arbeta med Grön Flagg
- Integration
- Ytterligare utveckla samverkan mellan åldersgrupperna för att ena skolorna och skapa gemenskap
- Fortsätta utveckla den kollegial samverkan
Publicerad 2021-06-14, Uppdaterad 2022-02-21