Manualer och support

logga meet


Manual för Google Meet

 

Tekniska och praktiska förberedelser av IT-ansvarig:

Kontohantering

Hjälp klasslärare så att alla elever kan logga in på sina vklasskonton, kan sina användarnamn, e- postadresser och lösenord. Rådgör med klasslärare om vilka konton/tjänster som ska vara aktuellt i respektive årskurs och klass, och för register över respektive klass.
Utvecklingsenheten har uppdaterat alla inloggningsuppgifterna till Vklass och Outlook - de finns i vår gemensamma Drive. Om uppgifterna inte stämmer till Vklass så kontakta itpedagogerna@ystad.se


Inköp och distribution av appar till iPads

Se till att följande appar är installerade och tillgängliga (att eleverna är inloggade) för eleverna:

-Vklass
-Google Apps (Dokument, Classroom, Drive, Presentationer).
-Google Meet
-Polyglutt
-Kognitiva hjälpmedel som ni använder, till exempel Legimus och översättningsappar.

Som vanligt gör ni beställningar av appar av Utvecklingsenheten. Mejla direkt till magnus.hallen@ystad.se

Utlämningsrutiner

Det kan bli så att elever som normalt inte brukar få ta hem sina enheter nu kommer att få göra det. Skapa en rutin för det. Dels bör ni se till att det finns laddare till alla enheter så att eleverna kan ta hem dem, dels bör både datorer /iPads och laddare märkas upp t ex med namnlappar. Se till att vårdnadshavare och elever skriver under en kvittens. Fundera även på om ni kan hitta en rutin om enheter går sönder under en skolstängning. 

Tänk på att

GDPR gäller trots coronavirus. Skolor får inte använda sig av icke godkända läromedel/tjänster trots att det är ett speciellt läge. Många leverantörer öppnar upp sina tjänster nu, och för att kunna använda de flesta behöver man ett PUB-avtal. Utvecklingsenheten jobbar just nu tillsammans med administratörerna på att snabbt få till PUB-avtal med alla de leverantörer ni använder. 

Publicerad 2020-03-25