Bedömning inför mottagande i grundsärskolan och gymnasiesärskolan
Består av en medicinsk, psykologisk, social och pedagogisk bedömning (specialpedagogisk kompetens).
Begäran om handledning
Erbjuds till personal, arbetslag eller mixade grupper i förskola och skola. I handledning ges möjlighet att reflektera, stärkas och utvecklas i yrkesrollen. Fyll på verktygslådan!
Begäran om insats
Begäran om insats på individ-, grupp eller skolnivå.
ESTER- Evidensbaserad STrukturerad bEdömning av Risk- och skyddsfaktorer
ESTER är en strukturerad, forskningsbaserad bedömning av risk och skyddsfaktorer för elever i riskzon för normbrytande beteende. Det primära syftet i en ESTER-bedömning fungerar som ett beslutsstöd inför vilka insatser som ska sättas in till eleven.
Hälsobesök
Skolsköterskan erbjuder hälsobesök till alla barn i förskoleklass (med vårdnadshavare) och i årskurs 2, 4, och 7. Före hälsobesöket inhämtas information från vårdnadshavare. I besöket ingår bedömning av bl.a. tillväxt, pubertet, rygg, syn och hörsel. Samtal förs med elev och/eller vårdnadshavare om hälsa, trivsel, kamsratrelationer, kost, motion, arbetsmiljö och tobak/alkohol/droger.
Hälsoenkät
Elever i årskurs 4 och 7 besvarar en hälsoenkät inför hälsobesöket och en sammanfattning av denna utgör underlag för samtalet. Enkätsvaren delges respktive rektor på grupp- och organisationsnivå.
Hörsel ur ett hälsoperspektiv
Ljudnivån i skolor kan vara höga och buller har visat sig ha negativa effekter t. ex. på läsförmåga, inlärning och koncentration. Hur påverkas elevers skolsituation av för högt buller? Erbjuds vid ett tillfälle till alla elever i årskurs 3. Möjlighet till uppföljning finns.
Klassinformation
Elever i årskurs 2, 4 och 7 informeras om hälsa och goda levnadsvanor av skolsköterska.
Nätverksmöte
I samverkan med socialförvaltningen hålls Nätverksmöte som är en metod för nytänkande och samordning utifrån olika behovsområden.
Psykologisk basutredning
Utreda enskilda elevers styrkor och svårigheter i situationer då det behövs mer kunskap för att utveckla det pedagogiska arbetet och förståelsen för barnets/elevens behov.
Pubertetsinformation
Riktar sig till tjejer och killar i årskurs 5. Var för sig i mindre grupper ges information om pubertet av skolsköterska och skolkurator.
Remisser/utredningar
Skolsköterskan och /eller skolläkaren remitterar elever till specialistmottagningar inom Region Skåne för vidare utredning eller andra insatser.
rePULSE
Metod som erbjuder ett stödprogram för barn och unga som har svårigheter med impulskontroll.
Råd, stöd och konsulation
Personal erbjuds stöd i medicinska, pedagogiska, psykologiska och sociala frågor.
Samarbete och gruppdynamik
Trivsel och trygghet i klasserna är en viktig faktor för en god lärandemijlö. Ett redskap för att stärka gruppkänslan i klassen.
Samtal
Stödjande och rådgivande samtal, ges enskilt eller i grupp.
Självkänsla, självförtroende och självkännedom
Vad är det som påverkar självkänslan?Genomförs vid terminsstart i årskurs 7 tillsammans med studie- och yrkesvägledare med uppföljningstillfälle efter 2-3 veckor (totalt två tillfällen). Tillfället ger även eleverna en möjlighet att lära känna den nya klassen och kuratorn.
Temakväll i matens tecken
Erbjuds elev och vårdnadshavare i årskurs 4, 5 och 6.
Uppföljning av elever
Efter hälsobesök och vid behov sker uppföljning enligt rutin för den medicinska delen av elevhälsan
Återkoppling efter hälsosamtal/enkät
Återkoppling till kontaktlärare efter hälsobesök i förskoleklass, årskurs 2, 4 och 7.