3:e vån.
18 maj—3 november
"Gränstrakt"
Malmö Konstmuseum och Ystads konstmuseum
Utställningen "Gränstrakt" utgår från Malmö Konstmuseums och Ystads konstmuseums omfattande samlingar av skånska landskapsmålningar från perioden 1850–1950. Här presenteras ett stort antal konstnärskap som skildrar trakterna runt om i Skåne i dialog med samtida verk.
Med landskapsmåleriet som lins får vi syn på vårt förhållande till naturen och oss själva genom tiderna. Idag har frågor om nationell identitet och samhörighet i relation till konst och kultur återigen aktualiserats i svensk politik. Utställningen "Gränstrakt" problematiserar landskapsmåleriets roll i förhållande till föreställningar om en kulturellt homogen och ursprunglig plats i det förflutna och hur konstnärliga gestaltningar har använts för att skapa känslor av samhörighet.
Malmö Konstmuseums del av utställningen
På Malmö Konstmuseum fokuserar utställningen på åren mellan 1850 och 1915, då urbaniseringen och industrialiseringen tar fart i Sverige och allt fler lämnar landsbygden för ett liv i de växande städerna. Landsbygden och skildringar av den blir en projektionsyta för det oföränderliga och trygga i en oviss tid. Moderniseringen innebär också att ett nationsmedvetande formas. Folket skulle enas under en gemensam idé om svenskhet och konstnärliga skildringar av Sveriges landskap används som verktyg i processen. Men vissa landskap och motiv anses inte tillräckligt ”svenska” för att passa in – däribland den skånska slätten. I Skåne växer däremot en stark lokalpatriotism fram, som bland annat stärks genom landskapsmåleriet, museernas samlande och utställningsverksamhet.
Läs mer om Malmö konstmuseums del av utställningen
Ystads konstmuseums del av utställningen
På Ystads konstmuseum gör "Gränstrakt" nedslag i 1900-talets första hälft och fem landskapsmålare som är väl representerade i samlingarna. Här möter deras målningar samtida verk som undersöker frågor om plats och identitet. I mötet får vi syn på hur kulturarvet påverkar vår bild av landskapet och landsbygden idag.
Bilder av landskapet förekommer inte bara inom konsten, utan även i sammanhang som reklam och marknadsföring. Stereotypa bilder av Skåne används för att locka såväl turister som investerare. Landskapsbilder används också i politiska kampanjer, både för att förmedla hopp om en grönare framtid och konservativa föreställningar om att det var bättre förr.
Curatorer
Julia Björnberg, Anna Johansson och Ellen Klintenberg.
Utställningen är en del av Den platta jorden – ett nätverk för konstnärligt utforskande av Skåne.
Medverkande konstnärer i Malmö
Pia Arke, Hjalmar Asp, Endis Bergström, Lars Theodor Billing, Gustaf Carleman, Monika Czyżyk, Decolonizing Architecture Art Research (DAAR), Gabriel de la Cruz, Carl August Ehrensvärd, Wilhelm von Gegerfelt, Goldin+Senneby, Per Gummeson, Ossian Gyllenberg, Carl Fredrik Hill, Axel Kleimer, Axel Theodor Kulle, Jakob Kulle, Fritz Kärfve, Axel Hjalmar Lindqvist, Neil Luck, Justus Lundegård, Eric Magassa, Rasmus Myrup, Axel Nordgren, Ernst Norlind, Peter Adolf Persson, Gustaf Rydberg, Stalker, Superflex, Ellen Trotzig, Mateusz Úcibor, Charlotte Wahlström, Agnes Wieslander och Herman Österlund.
Medverkande konstnärer i Ystad
Svante Bergh, Nicola Godman, Tora Vega Holmström, Sigrid Holmwood, Johan Johansson, Emil Olsson, Erlend Rødsten, John Skoog och Gerhard Wihlborg.
Gemensam entrébiljett
"Gränstrakt" är en utställning som visas på två platser. Därför kan du lösa en biljett som gäller som entré till båda utställningarna! När du löser en entrébiljett till Ystads konstmuseum så kan du sedan visa ditt kvitto på Malmö Konstmuseum och gå in gratis på utställningen där (eller tvärtom).
READ ABOUT THE EXHIBITION IN ENGLISH HERE
Förhandsartikel i Ystads Allehanda 17/5
Recension i Skånska Dagbladet 21/5
Recension i Expressen 29/5
Reportage om Erlend Rødsten i Ystads Allehanda 2/6
Recension i Ystads Allehanda 18/6
DN tipsar om utställningen 22/6
Recension i Sydsvenskan 16/7
2:a vån.
26 juni—31 december
"Skånska dragoner rida till bad"
Oscar Matthiesen "Skånska dragoner rida till bad (beskuren)" Foto: Lucas Gölén.
Sedan Ystads militärhistoriska museum lades ner i början av året så har det diskuterats hur och var den gigantiska målningen ”Skånska dragoner rida till bad” ska visas. Den 4,6 x 10 meter stora målningen av den danske konstnären Oscar Matthiesen har sedan 1950-talet visats på olika platser i Ystad men aldrig riktigt fått plats utan duken har fått vikas. Nu visar Ystads konstmuseum äntligen målningen i hela sin ursprungliga storlek igen!
Originaltiteln på Oscar Matthiesens målning är ”Skaanske dragonofficerer rider i bad”. Matthiesen, som levde åren 1861–1957, fick idén till motivet under en semestervistelse i Ystad 1904. Ystad huserade vid den här tiden Europas största samlade kavalleriregemente vilket satte stor prägel på staden. Matthiesen säger sig ha inspirerats av de unga soldaterna, solen, saltvattnet och av såväl djurens som människornas starka kroppar. De flesta av männen är porträtterade officerare som vid målningens tillkomst var verksamma vid Ystads dragonregemente.
Som ett resultat av industrialismen och urbaniseringen fanns det i början av 1900-talet en tendens att vilja återknyta med naturen. På så sätt ville man stärka den moderna människan som uppfattades vara i ras-, klass-, och könsmässigt förfall. Särskilt orolig var man för att män hade blivit vekare. I konsten gav bilder av nakna kroppar som utstrålar ungdom och friskhet, vars livskraft förstärks av solljus och omgivande natur, uttryck för ett visst mansideal.
Den vitala kroppen, inte sällan manskroppen, framställdes naken inom idrott och friluftsliv med bad och visades i en utsträckning som inte hade synts sedan antiken. Denna tendens utgör en egen rörelse inom den nordiska idé- och konsthistorien: vitalismen.
Oscar Matthiesen studerade vid bland annat Konstakademin i Köpenhamn, han kom senare att specialisera sig på freskoteknik som han studerade närmare vid resor till Pompeji och andra platser i Italien. Helst ville han arbeta med monumentala muralmålningar och i väntan på ett större uppdrag utförde han denna storskaliga målning på duk som sägs vara den vid tiden största i världen.
”Skånska dragoner rida till bad” tillhör numera Nationalmuseum och är idag deponerad till Ystads konstmuseum. Att Ystads konstmuseum visar verk från Nationalmuseums samling är inget nytt. När Ystads konstmuseum invigdes 1936 var det i huvudsak ett deponeringsmuseum för Nationalmuseum. Än idag finns det ett par deponerade verk kvar i samlingen.
”Skånska dragoner rida till bad” visas nu i sin fulla prakt året ut i en av konstmuseets stora samlingssalar.
Här nedan kan du se en film som visar arbetet med själva upphängningen av målningen!