Magdalena Svensson
23 november 2021, 2021
Akvarell på papper
Helmtrud Nyström (1939-2021)
Utan titel, 2000
Gummiduk
Ola Billgren (1940-2001)
Den förrymde, 1982
Olja på duk
Ola Billgren föddes 1940 i Köpenhamn och gick bort i Malmö 2001. Hans föräldrar var Grete och Hans Billgren, båda konstnärer. Samma år som Ola Billgren föddes flyttade familjen till Löderup. Ola Billgren var autodidakt som konstnär och fick sin konstnärliga utbildning i hemmet av föräldrarna, som också finns representerade i Ystads konstmuseums samling. Redan som 13-åring började Ola Billgren ställa ut akvareller och tuschteckningar lokalt i Löderup och på Österlen. Under sin karriär kom Ola Billgren att arbeta i en rad olika tekniker såsom grafik, akvarell, collage, fotografi, film och scenografi. Han var även verksam som kulturskribent och författare.
Under 1960-talet utvecklas ett fotorealistiskt måleri med influenser hämtade från bland annat realismen i amerikansk popkonst, surrealisten René Magritte och holländskt 1600-talsmåleri. Ola Billgren kom att bli den främste företrädaren för fotorealismen i Sverige. 1966 fick han sitt genombrott på Galleri Karlsson i Stockholm. Under 1980-talet rörde han sig mer åt det drömlika och diffusa för att på 1990-talet arbeta med rött.
”Den förrymde” köptes in till Ystads konstmuseums samling direkt från Billgrens ateljé på Södra Förstadsgatan i Malmö 1982. Verket är baserat på en bild från en tidningsartikel i Dagens Nyheter 1980 om barnmisshandel. I samlingen finns även förlagan till verket, ett collage bestående av två tidningsurklipp av samma bild sammansatt precis som i målningen. Den stora målningen som mäter 166 x 230 cm är målad i tjocka lager färg med tydliga penseldrag i dova svarta toner och vitt med inslag av grönt och ockra. Efter en stund framträder vass och skymningsvatten, en stilla spegling, och i vattnet en svart svan. Det är en oerhört stark och otäck bild av ett misshandlat barn som inte lämnar någon oberörd.
Ronny Hård
I Rosengård, 1982
Olja och akryl på duk
Inköpt av Ystads konstmuseum 1983 i samband med utställningen ”Bilder från staden” 19/12 – 23/1 1982-83.
Motivet i Ronny Hårds ”I Rosengård” kan beskrivas som socialrealistiskt och måleriskt närmar sig Hård fotorealismen, en genre som uppstod i USA under 1960-talet. Rosengård byggdes som en del av det så kallade miljonprogrammet mellan 1967 och 1972. Namnet Rosengård kommer från en lantegendom, Rosengårds herrgård, som byggdes 1817. Fram till bostadsbyggandet på 1960-talet utgjordes området av jordbruk. Under 1970- och 1980-talen hämtade Hård ofta sina motiv från Malmös förorter, gärna i skymnings- eller kvällsljus, i regn eller kyligt dagsljus. Som betraktare tar vi del av ett samhälle i förändring. Återkommande element är hus, bilar och landskap. I Hårds måleri undersöker han också förhållandet mellan ljus och mörker, människans inre och yttre landskap, liksom hennes rötter, hur rötterna finns med i ens medvetande genom hela livet.
I Hårds målning ryms vardagens upprepningar, en känsla av anonymitet och ensamhet, livets och tillvarons bräcklighet – individen i grön klädsel kan vara en av oss, på väg hem, på väg bort. Ronny Hård är född 1952 i Hedemora, Dalarna, och verksam i Skåne sedan 1970-talet.
Fler texter kommer inom kort!
Texter: Anna Norberg (Billgren, Hård)