Ystads kommun stödjer det lokala föreningslivet genom olika typer av bidrag.
Information
Här kan du läsa mer om hur e-tjänsten Webb-bidrag fungerar
Våra e-tjänster för föreningar
De e-tjänster vi tillhandahåller är kopplade till vårt bokningssystem FRI. Du når tjänsterna via hemsidan, här nedan eller via mina sidor.
- WEBB-BIDRAG. Här läser du mer om alla bidrag, vem som kan söka dem samt klickar dig vidare till inloggning och ansökan. Du kan också se status på bidragsärenden.
- FÖRENINGSREGISTER. Här hittar du kontaktinformation till alla kommunens föreningar samt loggar in och uppdaterar föreningens uppgifter – minst en gång årligen och däremellan vid behov. Uppgifterna och dokumenten finns alltid tillgängliga och kan därför ses även ses som en arkivfunktion.
- BOKNINGSFÖRFRÅGAN. Här ser du lediga tider i våra anläggningar och lokaler och gör bokningsförfrågningar.
Inloggning
För att kunna söka bidrag krävs personlig inloggning. Denna får du genom att kontakta fritid@ystad.se.
Föreningen beslutar själv vilka representanter som ska få tillgång till e-tjänsterna Webb-bidrag samt Föreningsregister
Ange vilken eller vilka tjänster du ska ha åtkomst till när du begär inloggningsuppgifter.
En föreningsrepresentant kan i vissa fall ha åtkomst till mer än en e-tjänst, om detta förankrats hos föreningen. Som inloggad kan man då skifta mellan de tjänster man har åtkomst till.
Ansökan
Alla bidragsansökningar sker digitalt via e-tjänsten Webb-bidrag, i Ystads kommuns register- och bokningssystem FRI.
För att ansökan ska kunna hanteras måsta obligatoriska fält vara ifyllda, nödvändiga dokument vara uppladdade och föreningens uppgifter vara uppdaterade.
Uppladdning av dokument
Våra e-tjänster inkluderar funktionen att ladda upp dokument i pdf-format. Systemet känner automatiskt av vilka dokument som laddats upp och vilka som saknas, oavsett vilken e-tjänst som använts. Dokumenten är alltså knutna till föreningen, inte till e-tjänsten.
Vid ansökan om föreningsbidrag kommer du att behöva ladda upp nödvändiga dokument.
Samtliga uppladdade dokument kommer att finnas tillgängliga för er i inloggat läge, vilket innebär att funktionen kan användas som ett digitalt arkiv för er som förening.
Hjälp
För att underlätta ansökningsprocessen finns tre instruktionsfilmer, som steg för steg visar hur en bidragsansökan går till.
Har du frågor eller synpunkter på Webb-bidrag eller vill ha hjälp med din ansökan är du välkommen att kontakta fritid@ystad.se.
Övrig föreningsservice
Vi kan också hjälpa föreningar med luftning, dressning och andra underhållsarbeten av gräsplaner m m. För beställning och frågor kontakta vaktmästaren på Sandskogens idrottsplats, tel 0411-57 73 40.
Publicerad 2022-02-13, Uppdaterad 2024-03-19