När en förening eller ett trossamfund ska anordna ett lotteri som kräver tillstånd måste följande ske:
Ifylld ansökningsblankett ska fyllas i och skickas in till kommunen tillsammans med följande dokument:
• Resultat och balansräkning
• Revisionsberättelse
• Föreningens stadgar
• Föreningens styrelseprotokoll där styrelsen beslutat sig för att registrera sig för lotterier
• Utsedd kontaktperson för lotteriet ska finnas
• Registreringen ska avse viss tid och kan beviljas som längst i fem år
• Ny registrering kan inte börja gälla förrän den tidigare registreringstiden har löpt ut. Det gäller även om föreningen utnyttjat hela det belopp som omfattas av registreringen på 33 1/3 prisbasbelopp
• Värdet av alla vinster i varje lotteri motsvarar minst 35 % och högst 50 % av insatsernas värde (lottpris x totala antalet lotter)
• En kontantvinst får inte överstiga ett prisbasbelopp
Föreningar som redan är registrerade i Ystad kommuns föreningsregister och därmed årligen är skyldiga att ladda upp verksamhetsberättelse, resultat- och balansräkning, revisionsberättelse, föreningens stadgar behöver inte skicka in dessa vid ansökan om lotteritillstånd. Styrelseprotokoll där styrelsen beslutat att registrera sig för lotterier ska laddas upp på föreningens sida på Ystad.se
En ansökan om ett lotteritillstånd i Ystad kommun kostar 300kr.
Kontaktpersonens ansvar:
• Ansvara för att alla krav enligt ovanstående punkter följs.
• Bestämma tidpunkt med kontrollant för genomgång av lotteriet
• Ansvara för att marknadsföringen följer spellagen och villkor i registreringen
• Närvara vid alla dragningar
• Ansvara för förfrågningar och klagomål från allmänhet
• Informera och rådgöra med kontrollant
• Ansvara för redovisning till kontrollant
• Försäkra sig om att ansvarig på kommunen fått ta del av redovisningen via lotteriets kontrollant
Genomgång kontaktperson och kontrollant inför lotteriet
• Fastställa antalet lotter, lottpris, typ av lotteri, lottyp och försäljningstid
• Godkänna vinstplanen
• Att vinsternas värde motsvarar minst 35 % och högst 50 % av insatsernas värde
• Att lotteriet har lämpliga vinster
• Kontrollanten ska värdera att varuvinster värderas till marknadspris det vill säga det pris som är normalpris vid inköp i affär
• En vinst som utgörs av pengar uppgår till högst ett prisbasbelopp
• Presentkort, giltighetstid bör vara minst tre månader från den dag då vinsterna ska vara avhämtade
• Att dragningen är lätt att genomföra
• Att dragning sker på alla lotter i lotteriet, oavsett om de har sålts eller inte. Om dragning inte ska ske på alla lotter ska det tydligt framgå av lotteriets upplägg. Om det från anordnarens sida finns önskemål om att alla vinster ska falla ut, vilket kan vara fallet om vinsterna är skänkta, får kontrollanten medge att dragning sker på endast sålda lotter
• Hur information om när och hur offentliggörande av dragningsresultat ska ske samt dag för eventuellt fördelningsdragning
Kontrollantens ansvar
• Kontrollanten ska kontrollera att lotteriet bedrivs enligt registrering och eventuella meddelade villkor
• Kontrollanten ska hålla sig informerad om bestämmelserna i spellagen och andra aktuella lagar för att kunna ge råd till föreningen
• Ha rutiner för återrapportering till kommunen.
Förhandsdragna lotterier
Om lotteriet består av en fast lottsats har dragning och blandning skett i tillverkningen. Kontrollanten ska kontrollera att det i intyget från tillverkaren framgår att denne garanterar att lottsatsen innehåller vinster till rätt värde. Dessutom ska kontrollanten tillsammans med kontaktperson kontrollera att uppgifterna som tryckts på lotterna är riktiga och att rätt antal lotter levererats
Efterhandsdragna lotterier
Kontrollanten ska tillsammans med kontaktperson eller annan av föreningen utsedd person ordna dragning senast den dag som angivits på lotten. Osålda lotter tas omhand och kontrollräknas av kontrollanten innan dragning sker. För både förhands- och efterhandsdragna lotterier gäller att dragning ska ske på alla lotter som ingår i lotteriet. Vinster som utfaller på osålda lotter tillfaller lotteriet
Följande information ska hållas lättillgänglig för spelaren
• Registreringshavarens namn ska anges tydligt
• Försäljningstid
• Lottpris
• Antal lotter
• Information om tid och sätt för vinstutlämning samt information om sista vinstutlämningsdag.
• Uppgift om kontrollant
När lotteriet avslutas
• Upptagna kostnader ska vara verifierade och hänförliga till lotteriet
• Skänkta vinster ska redovisas under rabatter i redovisningsblanketten
• Slutligen undertecknar kontrollanten redovisningen
• Kontrollanten ska se till att nettobehållningen förs över till föreningens ordinarie kassa
• Alla vinstlotter ska sparas vid vinstutlämningen och granskas av kontrollanten i samband med att räkenskaperna gås igenom
• Osålda lotter ska vid efterhandsdraget lotteri förstöras före dragningen och vid förhandsdraget lotteri vid slutredovisningen
• Senast två månader efter sista försäljningsdag ska kontrollanten kräva in redovisning för registreringslotteriet. Kontrollanten ska därefter granska lotteriredovisningen
• Redovisning av samtliga lotterier som anordnats inom registreringen under föregående kalenderår ska senast den 15 februari redovisas till kontrollant
• Kontrollanten ska senast den 1 april varje år lämna uppgifter till kommunen om insatsernas sammanlagda belopp i de lotterier som tillhandahållits under perioden.
• Kommunen ska endast lämna redovisning till Spelinspektionen när sådan begärs
En kontrollant ska utses vid ett registreringslotteri
• Kontrollantens arvode ska fastställas av kommunen. Den som registrerats för ett registreringslotteri ska betala arvode till kommun som sedan betalar till kontrollanten
• Kontrollant erhåller arvodet efter avslutat lotteri
• Enligt beslut i barn och utbildningsnämnden den 1 april 2010 uppgår kontrollantarvodet till 3 % av den beräknade omsättningen (lottpris x totala antalet lotter) som föreningen lämnat in i samband med sin ansökan
Redovisat kontrollantarvode inbetalas till kommunens bankgiro 5454-2121. Märk inbetalningen med "kontrollantarvode" samt föreningens namn.