Utställningar 2021

2:a vån.
18 september 2021 - 9 januari 2022
Lisa Ewald
Jag får er att smälta

Välkommen till en färgstark utställning för hela familjen av serieskaparen, illustratören och konstnären Lisa Ewald. I stora sprayade väggmålningar och stora nåltovade ullskulpturer möts två olika traditioner och uttryckssätt. Med sedvanlig skärpa och humor ifrågasätter Ewald mänskliga beteenden i olika sammanhang och situationer. Denna gång handlar det om smältandets ekologi, och hur den hänger samman med allt från naturkrafter till egna känslor. Vad får dig att smälta? Är det ett kärleksfullt sms, en bild på en söt kattunge eller kanske något helt annat? Vad händer när det hettar till inombords?

Utställningen är Ystads konstmuseums bidrag till Bästa Biennalen, en konstbiennal med fokus på familjen, barn och unga som genomförts vartannat år i Skåne sedan 2013. I samband med biennalen har Ewald skapat boken ”ABC för konstnärer” där varje bokstav representeras av ett ord som handlar om konst och skapande. Fram till och med 12 december kan du möta ”ABC för konstnärer” i form av affischer på museets första våning och själv skapa i ateljén utifrån Ewalds bok. 

Läs mer om visningar, workshops och vår ateljé här

Lisa Ewald bor i Malmö och är medlem i ”Dotterbolaget”, ett feministiskt serieskaparnätverk. Hon är känd för sina satiriska enrutingar och serier i bland annat Galago och Bang. 2013 kom första seriekonstboken ”Allt kommer att bli bra” ut, och 2017 kom boken ”Måste carpa”. Hon är flitigt anlitad i konstnärliga, pedagogiska och andra kulturella sammanhang.

 

Förhandsartikel i Ystads Allehanda 16/9

 

3:e vån.
19 juni - 26 september
Krister Follin
Järtecken

Sandmålning (1983)

Ystads konstmuseum är mycket glada över att kunna presentera en stor retrospektiv utställning med Krister Follin (1936–2004). Follin var bildkonstnär, grafiker, illustratör och författare. Utställningen Järtecken presenterar en rad fåror i Follins mångfacetterade konstnärskap, från minutiöst utförda teckningar till experimentellt måleri med sand, lim och färg samt grafik, publikationer och affischer till utställningar och jazzkonserter. Verken i utställningen är utförda mellan 1963 och 1991. Titeln Järtecken, som enligt Svenska Akademiens ordbok betyder ”tecken varpå man kan igenkänna något, bevisa något”, syftar till Follins idoga strävan efter att hitta essens genom reduktion och sökandet efter att etablera en rytmisk resonans genom sina verk, år efter år.

Tvärsigenom Follins konstnärskap följer undersökningar av gränserna mellan det figurativa och abstrakta, mellan det symboliska och faktiska. Han utvecklade sitt eget språk genom att skapa egna tecken, eller kompositionsmöjligheter som han själv kallade dem. Dessa kompositionsmöjligheter var starkt influerade av zen, musik och kalligrafi. Follins verk berör ofta de godtyckliga gränserna mellan skrift och bild och berättar om att vilja förstå världen och jaget. I flera verk i utställningen förekommer näst intill stenografiska former som rör sig över bildytorna. Tankarna går också till noter, och både rytm och musikalitet flödar genom sidorna och dukarna.

En större svit sandmålningar tillkomna mellan 1981−88 visas i stora salen. Från att ha tecknat med pastell på svenska och amerikanska industriella sandpappersark använde nu Follin sand både som material, form och bildinnehåll. Sanden hämtade han längs Skånes sydkust, från Klagshamn till Maglehem. Han penslade sina dukar med lim och strödde sedan sanden över dem. Detta skapade variationer i kulör och textur som följde av sandens olika ursprung. I samband med att sandmålningarna ställdes ut på Tomelilla konsthall 1984 uttryckte Follin att han med dem ”försöker lura tiden, komma ifrån klockan, det här konstlade tickandet. Vår tid är ju påhittad. Men vi har en naturlig rytm, en puls som är evig. Det gäller att hålla fast det där eviga ögonblicket”.

I utställningens västra rum får vi ta del av en spellista med musik som förekommer i Follins anteckningsböcker. På väggarna visas affischer som han formgav till jazzkonserter och utställningar. I rummet visas också publikationerna Blues in F  (Forlaget Sommersko, 1980), gjord i samarbete med journalisten Leonard Malone, och Jim’s Bar  (1988) som består av 36 teckningar från restaurangen med samma namn som låg på Västergatan i Malmö och drevs av arkitekten Lars Asklund (som kallades Jim). Antalet teckningar är detsamma som antalet platser på restaurangen. 

Krister Follin föddes 1936 i Stockholm. Studier bedrevs vid Konsthantverksskolan i Köpenhamn för Erik Clemmensen, på Beckmans i Stockholm, i Rom och på Konstakademien i Stockholm. Mellan 1962−64 studerade han för den amerikanska målaren Harvey Cropper (1931−2012). År 1977 flyttade Krister Follin till Solgården utanför Oxie tillsammans med sin dåvarande fru, konstnären Gun Enbom (1939−2011). Sedan 1997 var Follin verksam och bosatt i Glemmingebro, där han avled 2004.

Utställningen är kuraterad av Julia Björnberg, intendent på Ystads konstmuseum.

 

Här kan du läsa ytterligare en text om Krister Follin, baserad på intervjuer med några av hans vänner.

 

Förhandsartikel i Ystads Allehanda

Krönika av Ulf Mårtensson i Ystads Allehanda

Recension i Ystads Allehanda 14/7

 

2:a vån.
22 maj - 29 augusti
Sommaren 1970
Henrik Lund Jørgensen möter Gerhard Nordström

Gerhard

Utställningen tar avstamp i en ny film av Henrik Lund Jørgensen med titeln Sommaren 1970, efter Gerhard Nordströms målerisvit med samma namn från tidigt 1970-tal. I filmen dyker Lund Jørgensen ner i ett urval av Nordströms politiskt laddade målningar med strävan att komma djupare in i bildens innehåll och lyfta fram det som vi inte ser. Lund Jørgensen tittar på miljöer och material som inspirerat Nordström och han besöker museer och andra platser där Nordströms målningar finns. I filmen förflyttas vi mellan tid och rum, mellan samtid och historia, mellan det personliga och det allmänmänskliga och mellan verklighet och fiktion. Vi får ta del av olika berättelser och tolkningar när vi möter, förutom konstnärerna själva, personer som på olika sätt förhåller sig till konstverken.

I sitt konstnärskap undersöker Henrik Lund Jørgensen bilder som vi är omgivna av, hur de uppfattas och vilken betydelse de har i vår samtid. I filmen Sommaren 1970 intresserar han sig för Nordströms fotorealistiska målningar från 1970- och 80-talen som handlar om krig och katastrofer, människors våld mot människor och miljö. Som filmens titel ger anspråk på presenteras några av av Nordströms verk från målerisviten Sommaren 1970. Målningarna som idag ägs av olika museer och andra offentliga samlingar i Sverige handlar om Vietnamkriget och har genom tiderna både hyllats och väckt motstånd hos betraktare och kritiker. I filmen och på utställningen möter vi också andra politiskt laddade målningar av Nordström.

Henrik Lund Jørgensen är född 1975 i Saltvig, Danmark. Han bor och arbetar i Malmö, och är utbildad på Konsthögskolan i Malmö. Han arbetar med film, fotografi, performance och text och har under de senaste åren deltagit i en rad utställningar och videovisningar i Sverige och utomlands. Lund Jørgensen deltog i grupputställningen Mellan dig och mig år 2019 på Ystads konstmuseum.

Gerhard Nordström föddes 1925 i Lund. Han bodde och arbetade i Ystad fram till sin bortgång 2019. Nordström utbildades på Skånska målarskolan och Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Han hade en lång och rik karriär med många utställningar i stora och små format. Han har ställt ut vid flera tillfällen på Ystads konstmuseum, både i separat- och grupputställningar. Han finns representerad med ett flertal verk i konstmuseets samling.

Utställningen är kuraterad av Ýrr Jónasdóttir.

 

Recension i Sydsvenskan 21/7

Recension av utställningen 17/6 i Kristianstadsbladet

och i Ystads Allehanda

 

19 september 2020 - 2 maj 2021
2:a vån
Gert Aspelin
Minnets topografi

Efter Gert Aspelins bortgång 2018 tog Ystads konstmuseum emot en generös donation av hans verk varav flera nu kommer att visas i höstens utställning Minnets topografi. 

En dag i början på 1970-talet bestämmer Gert Aspelin sig för att gå en promenad. När han efter promenaden återvänder till ateljévillan utanför Kivik har han upptäckt någonting som kommer att förändra hans konstnärskap under en lång tid framöver. Han skriver själv i sin bok Sandskrift om hur han uppmärksammade en geometriskt skuren form i backen nedanför Kiviks marknadsplats när han gick längs strandängen vid havet den dagen. Erosionen hade spolat bort den tunna grässvålen och blottlagt ett triangulärt sandparti. Det skimrade som guld i eftermiddagssolen och Aspelin beskriver hur han glömde bort havet och istället blev stående framför sandraset. Efter naturupplevelsen återkom han ständigt till denna plats utanför Kivik, han hade bestämt sig för att återberätta minnet utav den i sina verk. 

I utställningen Minnets topografi, som är kuraterad av Alexandra Fredriksson, får besökaren närma sig konstnärens ständigt pågående dialog med landskapet. En dialog som inte bara avslöjar en kartläggning av platsens topografi utan även en djupdykning i Gert Aspelins egna minnen och historia som oftast ligger till grund för hans konstnärskap. 

I utställningen minns vi en plats, en konstnär och hans kontinuerliga arbete med att avbilda ett ombytligt motiv som resulterar i vackra, noggrant kartlagda konstverk. 

 

Förhandsartikel i Ystads Allehanda 18/9

Recension av utställningen i Ystads Allehanda 2/10

Recension av utställningen i Sydsvenskan 11/10

Recension av utställningen i Skånska Dagbladet 2/11

Publicerad 2021-03-04, Uppdaterad 2024-01-04