Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat vanliga frågor och svar som rör avfallshanteringen i Ystads kommun.

Frågor och svar


När ska kommunen införa sortering i så kallade fyrfackskärl?

Kommunfullmäktige beslutade i september 2018 att vi ska införa sortering i så kallade fyrfackskärl för en- och tvåbostadshushållen i Ystads kommun. Det innebär två kärl med fyra fack i varje för sortering av rest- och matavfall, plast-, papper-, metall- och glasförpackningar samt returpapper.
När detta ska införas vet vi tyvärr inte idag. Vi inväntar beslut om investeringsmedel för att kunna investera i nya kärl och fordon. När vi väl får dessa investeringsmedel kommer det att ta ytterligare två år för att kunna införa systemet. Detta för att det för närvarande tar 1,5-2 år för att få fordon från det att man beställer dem.


Vi hoppas så klart att kunna införa detta nya system snarast möjligt!

Jag har hört att det kommer att införas nya sorteringskärl i kommunen, hur stor plats kommer jag att behöva till dessa?

Det stämmer att vi har ett beslut om att införa så kallade fyrfackskärl i en- och tvåbostadshushållen i kommunen. När detta blir vet vi ännu inte, men vill man förbereda kärlplats för dem redan nu så ska man förbereda för två stycken kärl som är 75 cm breda och 86 cm djupa. Räkna med knappt 2x1 meter för att få plats med båda kärlen och lite luft emellan så att de är enkla att dra ut och ställa tillbaka.

Min hyresvärd har ingen sortering utan allt slängs i ett kärl, kan kommunen göra något åt detta?

Än så länge är det upp till varje fastighetsägare att lösa sorteringen för sina hyresgäster, varför kommunen ständigt uppmanar dem att använda de återvinningsstationer som finns i kommunen.

Vad du som boende gärna får göra är att prata med din hyresvärd om att du önskar kunna sortera ditt avfall vid fastigheten. Det kan också vara bra att nämna att det faktiskt inte blir dyrare att ha kärl för sortering, eftersom dessa brukar vara billigare än kärl för restavfall. Sorterar du matavfallet erbjuder dessutom kommunen en rabatt på ordinarie avfallstaxa!

Jag vill införa sortering i min hyresfastighet, hur går jag till väga?

Kommunen hämtar rest- och matavfall samt trädgårdsavfall. Förpackningar och returpapper hämtas av privata entreprenörer. Gör en intresseanmälan på FTI ABs hemsida så blir du kontaktad av en av dessa.

Min bostadsrättsförening har ingen sortering utan allt slängs i ett kärl, kan kommunen göra något åt detta?

Det är upp till varje bostadsrättsförening att besluta om att införa sortering, så föreslå gärna för styrelsen att ni bör göra detta. Det blir faktiskt billigare eftersom kärl för sortering brukar vara billigare än kärl för restavfall. Sorterar du matavfallet erbjuder dessutom kommunen en rabatt på ordinarie avfallstaxa!

Vi vill införa sortering i vår bostadsrättsförening, hur går vi till väga?

Kommunen hämtar rest- och matavfall samt trädgårdsavfall. Förpackningar och returpapper hämtas av privata entreprenörer, i Ystad är dessa entreprenörer FTI AB . Gör en intresseanmälan på FTI ABs hemsida så blir ni kontaktade av en av dessa.

Vi vill införa sortering på mitt företag, hur går vi till väga?

Kommunen hämtar rest- och matavfall samt trädgårdsavfall. Förpackningar och returpapper hämtas av privata entreprenörer. Det finns flera privata entreprenörer som hämtar förpackningar och returpapper i Ystads kommun och som ni kan inhämta offerter från.

Har ni skyltar som vi kan sätta upp i avfallsutrymmet?

På vår hemsida om information gällande avfallshantering för flerbostadshus och verksamheter hittar du en pfd med skyltar för nedladdning och utskrift. 

Hur sorterar jag…?

Ett tips är att kolla på vår sorteringsguide, här finns sorteringsintruktioner för det mesta avfall som uppstår i ett hushåll. Du kan även kika in på Sysavs sorteringsguide

Varför vill kommunen att vi ska använda matavfallspåsar av papper?

Det är viktigt att använda de specialgjorda papperspåsarna för matavfall för att sortering och återvinning av matavfall ska fungera på bästa sätt.

Alla kommuner i Sysavregionen har gemensamt med Sysav kommit överens om att specialgjorda papperspåsar för sortering av matavfall ska användas. Papperspåsen har flera fördelar, den viktigaste är att sortering i papperspåse bidrar till en högre renhet på matavfallet vilket i sin tur innebär hög kvalitet på biogödseln. Genom att använda papperspåsar introduceras endast extra papper i kretsloppet. De bioplastpåsar som finns på marknaden idag bryts inte ner i rötkammaren utan följer med biogödseln ut på åkermarken. Dessutom har de egenskaper som innebär driftproblem i anläggningarna vilket beror på att påsarna är framtagna för industriell kompostering, inte för rötning.

Idag forskas det mycket på detta område och helt fossilfria biopåsar som fungerar i hela biogasprocessen kommer helt säkert att finnas i framtiden. Tills dess är det papperspåsar som gäller i Sysavregionen.

Matavfallspåsen läcker, vad kan jag göra åt det?

Påsarna är gjorda av förstärkt papper som tål fukt. Använd alltid biokorgen, som du fått från Avfallsenheten och som är speciellt utformad för att lufta påsen ordentligt och tryck ut bottnen i påsen så att påsen ligger mot biokorgen.

Låt potatisskal, kaffefilter och annat som kan vara lite blött rinna av innan du slänger det i matavfallpåsen så slipper du problem med blöta påsar. Skulle ditt matavfall vara väldigt vått är ett tips att lägga tidningspapper under påsen eller en bit hushållspapper inuti. Det går också bra att använda dubbla matavfallspåsar. Ett tips är också att byta påse ofta, var 2-3 dag och att aldrig fylla den mer än 2/3.

Det är fullt av blomflugor i köket på sommaren, vad kan jag göra åt det?

Med sommaren kommer gärna blomflugorna och de dras bland annat till matavfallspåsen. Ett tips är att blanda 1dl äppelcidervinäger, 1/2msk vatten, 1msk olja och några droppar diskmedel i ett glas och ställa det någonstans i köket för att dra blomflugorna dit istället. Kom också ihåg att byta matavfallspåsen oftare än vanlig, till och med varje dag kan behövas.

Det är fullt av fluglarver i kärlet på sommaren, vad kan jag göra åt det?

Det bästa sättet att undvika att få fluglarver i sopkärlet är att byta påse ofta, varannan eller var tredje dag, och att stänga påsen ordentligt innan du lägger den i kärlet. Det är viktigt att inte överfylla påsen – då går den inte att stänga igen ordentligt. Under högsommaren, när problemet med flugor och fluglarver är som värst, går det bra att lägga den stängda påsen i ytterligare en påse innan du lägger den i kärlet för matavfall.

Ett annat tips för att hålla flugorna borta från kärlet är att blanda ättika och vatten i en sprayflaska och spraya längs kanten på kärlet och eventuellt lite i kärlet. Bäst effekt får du om du efter tömning tvättar av kärlet och därefter sprayar kärlet med ättika och vatten och låter torka så gott det går. Spraya sedan med jämna mellanrum, men med måtta (annars blir kärlet för blött).

Låt gärna kärlet stå i skugga, om det finns möjlighet till det.

Mina kärl är smutsiga och börjar lukta, vem tvättar dem?

Kommunen erbjuder inte sopkärlstvätt, utan det är upp till varje fastighetsägare att hålla sina kärl rena.

Du kan själv tvätta sina kärl, men precis som du inte får tvätta bilen på gatan så får du inte heller tvätta kärlen på gatan. Ställ kärlen på ett ”mjukt” underlag, som till exempel gräs, grus eller singel och spola av dem.

Har du inte möjlighet att tvätta kärlen själv finns det företag som utför kärltvätt. Sök "kärltvätt" på internet, för att hitta företag som är verksamma i närområdet är det bäst att söka "kärltvätt Malmö".

Har ni information om sortering som jag kan lämna ut till mina hyresgäster?

På vår hemsida om information gällande avfallshanteringen för flerbostadshus och verksamheter finns informationsbroschyrer för nedladdning och utskrift. Broschyrer för sortering av matavfall kan även hämtas hos oss på Koppargatan 7.

Vad ska jag göra om min kyl/frys har gått sönder?

Om en kyl/frys gått sönder ska du lämna denna på återvinningscentralen i Hedeskoga. När du anländer måste du anmäla att kylen och/eller frysen gått sönder till personalen som sedan kommer att visa dig var du ska ställa det.

Publicerad 2020-12-07, Uppdaterad 2021-01-07

Kontakta oss

Kundtjänst
Telefon: 0411-57 71 00
(vardagar 9-12 och 13-15)
E-post: kundtjanst-avfall@ystad.se