berattelseansikte_(2).jpg

Läs- och språkutveckling

Här samlar vi olika lektionsupplägg och aktiviteter som har med läs- och språkutveckling att göra:

Boksamtal

Att arbeta med bokcitat som utmaning vid bokcirklar åk 5

Att arbeta med korta dikter på kärlekstema, mellanstadiet

Att prata om böcker utifrån ett jag-perspektiv med hjälp av "switcheroo", lite som speed-dating fast med boksamtal.

Boksamtal och samtalsteknik

Walk & Talk - med böcker och boksamtal

Boksamtal utifrån egna illustrationer

Om gruppläsningsböcker i "Bokskogen", bokdepån på stadsbiblioteket

Gruppaktivitet om karaktärsbeskrivningar och miljöbeskrivningar enligt kooperativ struktur Karusellen

Läsprojekt med parläsning för åk 5

Skapa och samtala om inre bilder vid högläsning - åk 6

Läsprojekt för åk 5 med Hitta Tjina!

Högläsning för F-klass om höst, ugglor och familj

Bokprat

Barnens egna boktipsfilmer

Kombinera bokprat med Kahoot!

Bokpratsvecka utifrån tema från Barnens bibliotek (höstterminsstart i Köpingebro)

Bokpratsvecka utifrån tema "sport"

Bokpratsvecka utifrån teman "Miljö & Klimat" och "Förr i tiden"

Bokprat om "gamla skatter" i biblioteket

Läslådor

Läslådor för åk 5 med tema Kärlek och identitet på Backaskolan

Läslådor och parläsning för åk 3 på Östra skolan - hur valde eleverna böcker?

Berättelser och berättelsetruktur

Att sammanfatta handlingen med hjälp av Musse & Helium, åk 2

Om fabler med åk 6 i Svarte

Sagotema med åk 6 på Edvinshusskolan

Sagotema med åk 5 på Köpingebro skola

Prinsessan på ärten och spökberättelser med åk 1

Berättelser, berättelsestruktur och att skapa egna berättelser utifrån Lilla Skräckbiblioteket och modellen berättelseansikte

Att använda Spöket Laban för att prata om berättelsestruktur

Att använda sig av deckartema för att skapa egna berättelser

Att planera skapandet av en berättelse utifrån Familjen Monstersson-böckerna, åk 1 kopplat till temavecka spöken/vänskap

Att skapa en egen berättelse utifrån Pippi Långstrumps värld och "hinderschema"

Presentation av deckargenre kopplat till eget skrivande utifrån tärningssaga

Serier

Hur fungerar berättande i serier - om serieworkshops på mellanstadiet Backaskolan

Deckare

Högläsning med elevmedverkan - barnen i F och 1 fick hjälpa till att lösa deckargåtan

Deckartema på Sövestadsskolan

Deckartema på Svarteskolan i samarbete med fritids

Att använda sig av deckartema för att skapa egna berättelser

Deckartema på fler skolor (Backa, Östra, Köpingebro...) och om att kunna använda material och upplägg på fler skolor

Presentation av deckargenre kopplat till eget skrivande utifrån tärningssaga

Högläsning

Att läsa in Forntidsglimtar för eventuell distansundervisning

Att prata om skolan förr och nu med hjälp av Pippi Långstrump (Pippi 75 år)

Att skapa inre bilder vid högläsning - åk 2

Skapa och samtala om inre bilder vid högläsning - åk 6

Skriva egna texter

Olika texter och övning i att skriva tidningsartiklar utifrån 8 sidor

Läsa och skriva faktatext med stöd av nyckelord (här om vårblommor men anpassas till tema)

När F-klass leker med skrivande

Författarbesök

Besök av Ola Lindholm på Blekeskolan och Edvinshusskolan (arr av Kulturgarantin i Ystad)

Språk

Tema Norden utifrån Pippi Långstrump för åk 5

Publicerad 2020-03-12, Uppdaterad 2021-03-25

Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3, Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Marie Thelin
bibliotekspedagog
marie.thelin@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram