Lilla Skräckbiblioteket och berättelseansikten
Publicerad: 2020-03-27 11:10
Åk 3 på Östra skolan har arbetat med berättande, berättelsestruktur och att skriva egna berättelser. Bibliotekspedagog Turid har under två lektioners upplägg tagit hjälp av böckerna Lilla Skräckbiblioteket av Wiley Blevins (omåttligt populära omskrivna klassiska sagor där till exempel Rödluvan har fått bli en läskig zombietyp med röda ögon), Polyglutt, modellen "berättelseansikte" och kortleken Skruvade sagor från Hegas:
Lektion 1 började med att klassen tillsammans läste Lilla Skräckbiblioteket-böckerna på Polyglutt:
Därefter hade barnen parläsning av böckerna:
Och så skulle modellen berättelseansiktet fyllas i utifrån den gemensamt lästa boken. (läs mer om modellen i Aktiv läskraft-att undervisa lässtrategier, F-årskurs 3 av Barbro Westlund, 2017)
Lektion 2 var det dags att skriva egna berättelser:
Barnen fick dra kort ur kortleken Skruvade sagor (Hegas) för att bestämma
-huvudperson
-plats
-händelse
-fiende
Två och två fick de prata om bilderna. Vilken berättelse kan skapas med de här delarna? De fyllde i ett eget berättelseansikte. Och sedan var det dags att skriva själva berättelsen (och klistra in bilderna från kortleken som illustrationer).
Kategorier: lektionsmaterial, berättande, boktips, högläsning, parläsning, gruppläsning, kunskapskrav svenska