Tiden har sprungit sen terminsstarten, vi har haft händerna fulla och bloggen har fått vänta lite. Men nu är vi tillbaka! Och bakom kulisserna har det hänt massor av saker!
I slutet av förra terminen hände det många saker bakom kulisserna. Sånt som kanske inte märks så mycket ute i klassrummen och bland bokhyllorna men som ändå spelar roll. Ystad kommun gjorde om sina förvaltningar. Från att utbildning och kultur legat i samma till att utbildningsförvaltningen blev en egen och kultur gick samman med fritid. I samma veva såg man över organisationen och vi i den centralt organiserade skolbiblioteksverksamheten bytte chef. Så många saker behövde testas och falla på plats lite igen.
Vi försökte också "trolla med knäna" som det kallas och få de timmar vi har att kännas som dubbelt så många för att öka känslan av närvaro och sammanhang ute på skolorna, men också för att få utrymme att börja arbeta mer med Anpassade grundskolan -något vi velat göra länge!
Målet var färre skolor per bibliotekspedagog och "fler" veckor/tätare schema på plats vilket både skulle ge större flexibilitet i lektionsbokningen men också kännas som om man var på plats mer, en kollega i vardagen -trots att det egentligen var samma antal timmar vi hade att spela med.
Men nu, lite mer än en månad in börjar det kännas som om vi kommit till rätta lite med våra nya rutiner och -för vissa av oss- nya arbetsplatser.
"Ystadmodellen"-skolbibliotek
I Ystad har vi två högstadieskolor med "bofasta" bibliotekarier (en av dem är en F-9 skola) på våra övriga grundskolor F-6 ambulerar heltidsanställda bibliotekspedagoger. Hur många dagar man är på skolorna är lite anpassat efter elevantal, men vi försöker lägga tiden sammanhängande. På så vis får även de små skolorna en heltidsanställd skolbibliotekarie -fast kanske inte alla dagar i veckan. Ett sätt att lösa så man kan bemanna även den lilla skolans skolbiblioteksverksamhet med yrkesutbildad personal och även erbjuda heltider.
Hedeskoga som är vår minsta skola med bara F-2 och strax över 60 elever delar t.ex. vecka med Anpassad grundskola. Men eftersom den tillhör, och ska sen slås samman med, Sövestad kan man vara flexibel i sin schemaläggning och byta lite dagar mellan dem också. Allt för att eleverna som sen ska gå tillsammans i trean ska få en likvärdig grund av oss att bygga vidare på. Sånt hade varit mycket svårare om verksamheten inte var centralt organiserad och vårt ledord -och även det stadsbidrag som bekostar oss- är ju just likvärdighet. Såhär ser t.ex. bibliotekspedagogernas schema ut denna termin: