RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Ny termin, nya utmaningar och nya biblioteksvärdar!

Publicerad: 2023-01-13 14:34

Att ha en ambulerande skolbiblioteksenhet i kommunen för såklart med sig både fördelar och en del utmaningar. Hur jobbar vi med dem?

En av de största fördelarna, som vi ser det, är att även kommunens allra minsta skolor får tillgång till en heltidsarbetande skolbibliotekspedagog som enbart jobbar med just detta. Dessutom får kommunens skolbibliotekarier och skolbibliotekspedagoger ett naturligt nätverk och kollegor att bolla ideér med och det blir såklart lättare att jobba med likvärdighet i verksamheten.

Vårt mål är att det inte ska spela någon roll vilken av våra kommunala skolor du går på, stor eller liten, i stan eller utanför: du ska ha samma tillgång till ett skolbibliotek och vår verksamhet i undervisningen.

En av utmaningarna blir dock att vi inte fysiskt kommer att vara på plats varje vecka i skolbiblioteken, hur löser vi det? Vem ansvarar t.ex. för den dagliga drift och tillsyn som själva skolbiblioteksrummet trots allt behöver? Böcker behöver återlämnas, hyllorna ska se trevliga ut, bokinkast ska tömmas osv. 

Man kan se detta som ett aber -eller som en chans att utöva elevinflytande och verkligen få eleverna att känna att skolbiblioteket är deras!

På flera skolor arbetar vi därför med biblioteksvärdar/biblioteksråd. Det är elever som på olika vis hjälper till med att skylta i biblioteket, ställa i ordning om hyllorna ser trista ut, sätta upp böcker och tömma bokinkast. Man kan också hjälpa till med inköpsförslag, vara läsambassadörer och göra bokprat i andra klasser. Eller, som i Sövestad: hjälpa förskoleklassen när de ska få komma och låna i skolbiblioteket för allra första gången! 

söv första lån 2Söv första lån

På Källan arbetar vi också med ett biblioteksråd och biblioteksvärdar. Elever som är intresserade av att vara värdar får ansöka och komma på en anställningsintervju för att få "jobbet". 

Att vara biblioteksvärd innebär ett ansvar. Någon gång i veckan ska t.ex. en rast läggas på bokuppsättning och det är viktigt att det blir rätt så skolkamraterna kan hitta böckerna sen.

Biblioteksvärdarna denna termin går i årskurs 6. De har ansvar i skolbiblioteket i grupper och på olika tider två gånger i veckan. De svarar också på frågor hur man lånar, ger boktips, visar var böckerna finns i olika genrer och hur man återlämnar. 

Efter sex veckor utvärderar vi, det ska kännas bra för både dem och Skolbiblioteket. 

Värdarna hjälper också till med temaskyltningar, idéer på aktiviteter och boktips. Bilden nedanför är från förra årets värdar på Källan och deras läskiga läslovsvagn som de plockade ihop inför lovet. 

biblioteksvärdar källan

Medlemmarna i terminens nya biblioteksråd har haft sin första träff idag idag. Nu första gången blev det en liten "utbildning". De fick träna på att organisera, tömma (den nu efter lovet överfyllda) återlämningslådan och vi pratade om kommande aktiviteter, m.m. Även rektorn, Carina Meyer, var inbjuden.

Carina betonade vilka förebilder de är på Källan, hur viktigt det är att ta ansvar och att hon gärna ser att de kommer med idéer på aktiviteter. Tillsammans kom de fram till förslag som att läsa för de yngre och leta påskägg.

Vi är så glada för våra biblioteksvärdar, förutom att det stärker ansvarskänslan och medbestämmandet hos eleverna så är de såklart en ovärderlig hjälp för oss de veckor vi inte är på plats.


Den annorlunda ankungen - Skapande skola-projekt för åk 3

Publicerad: 2022-02-21 13:57

Åk 3 deltar under vårterminens början i ett Skapande skola-projekt som heter Den annorlunda ankungen, ett samarbete mellan Skapande skola, Ystads konstmuseum, skolbiblioteken och konstnären Jasmine Cederqvist. Projektet handlar om visuellt berättande kring identitet och värdegrund, och tar avstamp i litteratur och musik, i HC Andersens Den fula ankungen och i Tjajkovskijs Svansjön. 

Veckorna före sportlovet har elever och lärare i åk 3 tillsammans med skolbiblioteket först läst och pratat om sagan Den fula ankungen, och sedan på olika vis kreativt arbetat vidare utifrån sagan och utforskat/gestaltat tankar om självbild och begreppet "annorlunda". Veckorna efter sportlovet deltar eleverna i workshops på konstmuseumet tillsammans med konstnär Jasmine Cederqvist, och här ska de med olika tekniker skapa visuella berättelser utifrån det material de fått med sig från förberedelser med saga och musik.

Sövestads åk 3 arbetade tillsammans med bibliotekspedagog Susanne i förberedelsearbetet, och tillsammans läste de sagan Den fula ankungen. Därefter pratade de och skrev tankebubblor om berättelsens budskap. (detta kom eleverna fram till: "alla är lika mycket värda", "alla är olika", "alla får känna sig annorlunda", "vara snäll och inte taskig", "det kvittar hur man ser ut"). De pratade också om vilka känslor sagan väcker, och har utifrån det skrivit känslo-ord som ensam, ledsen, lycklig och glad.
Därefter lyssnade de tillsammans på musiken från Svansjön och såg utdrag ur baletten, och konstaterade att musik och dans också kan uttrycka känslor. (elev: ”Jag visste inte att man kunde känna så mycket när man lyssnar på musik”) Avslutningsvis blev de som ville fotograferade då de gör ett hjärta med händerna. Med sig till workshopen efter sportlovet har nu eleverna utskrivna tankebubblor med tankar om "annorlunda", känsloord samt foton på hjärtehänder.

På Västerport arbetade skolbibliotekarie Paula med åk 3, och när de tillsammans hade läst sagan arbetade de vidare med innehållet som ord och text som fick bli dikter. Först pratade de om olika ord de förknippar med "annorlunda", och utifrån dessa ord skapade de diktrader med ett bestämt antal ord i varje rad (första raden var ett ord, "annorlunda" och sedan byggdes antalet ord på i varje rad).

whiteboard

När bibliotekspedagog Turid arbetade med åk 3 på Källan och Backa skapade eleverna bilder efter gemensam och egen läsning av sagan. De fick välja en händelse ur sagan de ville rita, och när alla var klara skulle de tillsammans placera ut sina bilder efter varandra så de kom i kronologisk ordning (sagans handling), och detta arbete ledde till vidare diskussioner om sagan, dess handling, budskap och karaktärer.

läsande barn

bokomslag

barnhänder och lappar

whiteboard


Nytt bibliotek i Sövestad!

Publicerad: 2021-10-22 09:44

tidningsartikel

Det här fina reportaget i YA 2021-10-22, skrivet av Cecilia Billgren, handlar om hur skolbiblioteket i Sövestad blir invigt under festliga former, men också om skolbiblioteksverksamheten, om biblioteksrådet på Sövestads skola, om läsning och om hur viktigt det är med högläsning. Det är en sån där text man blir glad i hela kroppen av att läsa, om man jobbar med skolbibliotek, barn och läsning!

Det är egentligen inte ett "nytt" bibliotek på Sövestads skola, utan i stället det att skolbiblioteket flyttat till en ny och bättre placering. Förut låg det uppe i ett hörnrum med förvisso vacker utsikt genom fönstren, men lite trångt och avsides. Nu fick biblioteket flytta in i fritidshemmets gamla lokaler, precis mitt i skolan, bredvid matsalen, och på en plats där alla barn passerar dagligen. Det blev helt enkelt jättebra, och precis som det står i rubriken på YAs artikel: det har blivit hjärtat i skolan.

Flytten skedde under sommarlovet, och när höstterminen började låg alla böcker ouppackade i lådor, hyllorna var inte riktigt på plats och det var mycket kvar att göra:

tomma bibliotekshyllor

bibliotekshyllor

Sedan började arbetet, och här arbetade bibliotekspedagog Susanne tillsammans med eleverna i klass 2 med uppackningen av böcker. Nya genreskyltar kom upp, böckerna ordnades och skyltades, boksnurran fylldes, möbler kom på plats, liksom en "speakers corner", och så började det bli dags för invigning. 

Och den skulle så klart firas med pompa, ståt, musik, mingel och tilltugg! Alla klasser bjöds in, och nu var det biblioteksrådet (elever i åk 5 och 6 som fått ansöka om att vara med i biblioteksrådet) som hjälpte till med det praktiska kring arrangemanget. Det var flaggor och band som skulle klippas (varje klass fick sin "egen" invigning), elever provade att stå i Speakers corner (på bilden i tidningsartikeln är det där Susanne står), det var bokbord och utlottning av böcker och ett stort engagemang. Och så kom då tidningen, och barnen pratade om böcker och läsning och favoritförfattare och det märktes verkligen hur detta skolbibliotek medverkar till att locka till och lyfta läsning.

Läslarven, då, som det står i inbjudan nedan om? Jo, den ska växa fram på väggarna ovanför bokhyllorna i biblioteket. Varje "larvdel" ska bestå av ett boktips från någon elev. Så boktipsen kommer från eleverna, skyltningen på boksnurran från biblioteksrådet (som också hjälper till med att sätta upp böcker på hyllorna) och det som verkligen känns när man går in i det lilla skolbiblioteket är att "detta är barnens bibliotek". 

affisch

 










Switcheroo!

Publicerad: 2020-03-31 09:15







Kontakta oss:

Therése Gröhn
bibliotekarie/skolbibliotekssamordnare
0706-729735
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3,
Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier