RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Hårda paket och bokcafé på Backa

Publicerad: 2022-11-15 09:06

Tomten har kommit tidigt i år och flera skolor har fått tillskott i beståndet i form av hårda paket, fulla med nya böcker. På Backa tog treorna sig an alla nyheter genom att gå på "bokcafé":

Eleverna fick sitta i grupper och undersöka varsin bok. Under några minuter var det bara lugn musik och vändande av boksidor som hördes. Därefter turades de om att presentera boken för varandra runt bordet.

bokcafe1bokcafe böcker

Alla hade varsin önskelista där de fick skriva upp titlar de blev intresserade av och ville komma ihåg.

När alla vid bordet berättat om sin bok fick de rotera och aktiviteten avslutades när alla suttit vid samtliga fem bokbord.

               bokcafe3

(Inspiration och material från teachingfuntastic.se)


Bilderboksanalys och boksamtal med Backas treor -en lektion som gav mersmak!

Publicerad: 2022-09-20 11:25

Treorna på Backaskolan arbetade med boksamtal och boksamtalsfrågor när de gjorde en bilderboksanalys.

Genom att använda sig av appen "boksamtal" blev eleverna introducerade för boksamtalsfrågor på ett lättsamt vis. Eleverna arbetade i par och blev tilldelade en bilderbok. Sen fick de följa ett schema på tavlan:

boksamtal schema

barn antecknar och läser

Förutom själva läsningen tränade eleverna på att undersöka illustrationer, ord och berättelsens uppbyggnad.

bilderböcker skyltningläsplatta och barn som antecknar

Alla i gruppen uppskattade uppgiften och gillade att använda bilderböcker och valde själva att fortsätta läsa fler böcker sen när första uppgiften var klar.

Helt klart en lektion som inspirerade till att fortsätta föra in bilderböcker i undervisningen!

barn läser och antecknar

 


Lässtrategin "inre bilder" med åk 1

Publicerad: 2022-03-30 10:46

Åk 1 på Edvinshemsskolan har tillsammans med bibliotekspedagog Malin arbetat med den lässtrategi som kallas "inre bilder".

Först skulle barnen blunda, och för sitt inre tänka sig en glass. Sedan pratade de med sin bänkkamrat om glassen de tänkte sig - såg de likadana ut, de där i-tanken-glassarna? Varför inte?

Därefter läste Malin högt två gånger inledningen av boken Vakna min kastanj (Åsa Mendel-Hartvig). Barnen skulle rita en bild av trädet de då fick upp i sitt inre. Sedan läste Malin resten av boken, och barnen fick fortsätta rita sina träd. När läsningen var avslutad skulle de också skriva något om sina träd.

inrebilder1

inrebilder2

inrebilder3

inrebilder4















Dikter med åk 3 på Källan

Publicerad: 2021-05-24 10:51





Kontakta oss:

Therése Gröhn
bibliotekarie/skolbibliotekssamordnare
0706-729735
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3,
Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier