RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Bilderboksanalys och boksamtal med Backas treor -en lektion som gav mersmak!

Publicerad: 2022-09-20 11:25

Treorna på Backaskolan arbetade med boksamtal och boksamtalsfrågor när de gjorde en bilderboksanalys.

Genom att använda sig av appen "boksamtal" blev eleverna introducerade för boksamtalsfrågor på ett lättsamt vis. Eleverna arbetade i par och blev tilldelade en bilderbok. Sen fick de följa ett schema på tavlan:

boksamtal schema

barn antecknar och läser

Förutom själva läsningen tränade eleverna på att undersöka illustrationer, ord och berättelsens uppbyggnad.

bilderböcker skyltningläsplatta och barn som antecknar

Alla i gruppen uppskattade uppgiften och gillade att använda bilderböcker och valde själva att fortsätta läsa fler böcker sen när första uppgiften var klar.

Helt klart en lektion som inspirerade till att fortsätta föra in bilderböcker i undervisningen!

barn läser och antecknar

 


Lässtrategin "inre bilder" med åk 1

Publicerad: 2022-03-30 10:46

Åk 1 på Edvinshemsskolan har tillsammans med bibliotekspedagog Malin arbetat med den lässtrategi som kallas "inre bilder".

Först skulle barnen blunda, och för sitt inre tänka sig en glass. Sedan pratade de med sin bänkkamrat om glassen de tänkte sig - såg de likadana ut, de där i-tanken-glassarna? Varför inte?

Därefter läste Malin högt två gånger inledningen av boken Vakna min kastanj (Åsa Mendel-Hartvig). Barnen skulle rita en bild av trädet de då fick upp i sitt inre. Sedan läste Malin resten av boken, och barnen fick fortsätta rita sina träd. När läsningen var avslutad skulle de också skriva något om sina träd.

inrebilder1

inrebilder2

inrebilder3

inrebilder4


Läsprojekt åk 5 utifrån läsförståelsestrategier

Publicerad: 2022-03-25 13:12

Bibliotekspedagog Malin blev inspirerad av Adrienne Gears bok Reading Power : Aktivera elevernas tänkande när de läser som handlar om hur man kan arbeta med olika läsförståelsestrategier. När hon introducerat läsprojekt hos åk 5 på skolorna i Köpingebro, Svarte och Löderup har hon gjort det utifrån dessa läsförståelsestrategier (att förutspå, inre bilder, textkopplingar, inferenser, att sammanfatta och att ställa frågor, att transformera).

reading-power-aktivera-elevernas-tankande-nar-de-laser


I Köpingebro kopplades läsprojektet till elevernas pågående tema om kärlek, och här presenterade Malin tillsammans med Carolina ett antal boktitlar om kärlek. Eleverna fick sedan välja titel och därefter skapade läraren läsgrupper.

I Löderup presenterades böckerna på ett liknande sätt inför läsprojektet: Malin tog med 10 olika titlar från bokdepån Bokskogen, 4 ex av varje, dock inte med något särskilt tema den här gången. Efter presentation av böckerna fick eleverna själva välja titel.

I Svarte läser alla samma bok, Hitta Tjina! av Moni Nilsson, men diskuterar den i sina respektive läsgrupper. Tillsammans med Malin gjordes några korta gemensamma övningar för att förtydliga vilken strategi de arbetar med. Tanken var sedan att Malin återkommer med ytterligare övningar när eleverna närmar sig slutet av läsprojektet.

böcker kärlekstema

(boktravarna inför läsprojektet i Köpingebro)

hitta-tjina

Just Hitta Tjina! har åk 5 i Löderup också arbetat med i ett tidigare läsprojekt före jul. Då inleddes projektet med att Malin introducerade boken, förklarade upplägget och sedan arbetade eleverna med strategin att förutspå tillsammans. Malin förklarade sedan även strategin inre bilder som de skulle arbeta med till veckan efter. 
När eleverna läst ut boken och arbetat med de olika läsförståelsestrategierna avslutades projektet. Eleverna fick då arbeta med några citat ur boken. Därefter skulle de själva välja ut minst ett citat, och motivera sitt val.














Dikter med åk 3 på Källan

Publicerad: 2021-05-24 10:51






Kontakta oss:

Therése Gröhn
bibliotekarie/skolbibliotekssamordnare  
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3, Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Ulirika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram