RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Karaktärsbeskrivningar som gruppaktivitet

Publicerad: 2020-06-18 14:25

Bibliotekspedagog Susanne har tillsammans med lärare i åk 5 på Edvinshus planerat och genomfört gruppaktiviteter enligt den kooperativa strukturen Karusellen kring karaktärsbeskrivningar och miljöbeskrivningar. De pratar bägge om hur lyckat det blev, att det blev så bra att de fick gåshud av lycka. Susanne gav mig bilden nedan med kommentaren "kreativt kaos i årskurs 5 på Edvinshus" och att hon hade varit glad hela dagen efteråt. Läraren har ett instagramkonto, @pluggugglan, och där skrev hon om hela upplägget. Jag har klistrat in texten nedan - läs, och titta in på hennes instagramkonto för bilder också. Och så hör av dig till Susanne om du vill prova ett liknande upplägg i din klass!

karaktärsbeskrivning

Från @pluggugglan:

"Under ett par veckors tid har mina elever arbetat med att göra karaktärsbeskrivningar, dels utifrån böcker de läser just nu och dels utifrån bilder jag har valt ut åt dem. Detta kan ses som en fortsättning på, eller utveckling av, vårt tidigare arbete med bildanalys som utgick från två större frågor: Vad ser vi? (beskriva ovärderat) och Vad tror vi? (tolka, koppla till egna erfarenheter). Eleverna har skrivit, redovisat i 3-grupper, fått och gett feedback, bearbetat. Skrivit nytt, skrivit om.

Idag hade vi återigen besök av vår bibliotekspedagog Susanne från @skolbibliotekystad och tillsammans hade vi planerat en aktivitet just kring karaktärsbeskrivningar, och så ville vi även ha med  miljöbeskrivningar eftersom detta står på tur för vår del. Vi använde oss av den kooperativa strukturen Karusellen och eleverna arbetade i 3-grupper med en bestämd sekreterare i varje grupp.

Först ville vi att eleverna skulle titta på bilden framför sig och fundera på egen hand. Därefter gå laget runt för att lyfta sina tankar och sedan samtala om bilderna och vad man såg/tolkade. Sist av allt skrev sekreterarna ner några av tankarna på ett stort papper, innan det var dags att byta karusell-stationer.

Så många tankar, så många idéer, samtal som flödade och resonemang som underbyggdes. När elever gör spontana textkopplingar som överraskar både dem själva och oss lärare, vänder på kompisens resonemang och vinner över den andre: gåshud. Susanne och jag gick runt, lyssnade, flikade in en och annan fråga och stöttade där det behövdes. Mest tror jag att vi båda njöt."


Boksamtal utifrån egna bilder

Publicerad: 2020-05-07 11:22

egna bilder Mister Tom

Åk 5 på Blekeskolan har haft läsgrupper, och provat att i sina samtal om böckerna och det lästa utgå från bilder. Men inte bokens illustrationer (förutom omslaget är de inte illustrerade) utan sina egna. Uppgiften har varit att själv vara bokens illustratör, välja ut olika händelser och illustrera dem. 

I gruppen diskuteras sedan vilka olika händelser som valts ut och varför man valt olika. 

I bilden ovan är det en elev som valt att illustrera fyra olika händelser ur boken Godnatt, Mister Tom av Michelle Magorian - bland annat hur Willy får varm choklad, och ett par nya, svarta skor. Egna!

Andra böcker som diskuterades var exempelvis Alex Dogboy av Monika Zak.

läsgrupp

 


Boksamtal - men hur?

Publicerad: 2020-04-14 12:00

Åk 5 på Backa hade för några veckor sedan ett gemensamt läsprojekt kring tema Kärlek och identitet där de i grupp läste ett antal utvalda titlar - jag har skrivit ett inlägg om det här. Ett moment i arbetet var att de i sina grupper skulle prata om det de läst. De skulle inte gemensamt svara på läsförståelsefrågor utan ha fördjupade boksamtal och komma åt det där som står mellan raderna och bortom raderna, alltså det som inte är tydligt utskrivet men läsaren ska kunna lista ut själv, och så allt det där som läsaren själv tycker. 

Det är inte lätt, det där, ens för en vuxen med många års erfarenhet av bokcirklar och boksamtal. Bibliotekspedagogerna ville lyssna in på samtalet - utan att för den skull själva sitta med. Så de bad några elever spela in boksamtalen på telefonerna. Och jo, det var svårt. Eleverna svarade ungefär på läsförståelsefrågorna, pratade inte om det som inte stod i texten, och när det handlade om de egna åsikterna så var det nog så att en elev sade vad hen tyckte, och sedan höll alla andra bara med. 

Hur gör man det svåra lite lättare? Träning, så klart! Här fick vi alltså backa lite, och tillsammans med eleverna träna samtalsteknik. Lyssna på andra i gruppen, och även om man håller med någon säga varför man håller med någon och gärna utveckla det lite. Att gå från "avbockning av läsförståelsefrågor" till "gemensam diskussion av innehåll, med egna åsikter". Det är fortfarande svårt, men övning ger färdighet.

samtalsteknik


Walk & Talk i vårsolens glans

Publicerad: 2020-04-06 10:45

Kategorier: boksamtal

Switcheroo!

Publicerad: 2020-03-31 09:15


Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan, Östra skolan, Hedeskoga skola, Köpingebro skola)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan, Sövestads skola, Edvinshusskolan, Blekeskolan)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola, Edvinshemsskolan, Svarte skola, Löderups skola)

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram