RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Läsprojekt åk 3 Backa del 3: Bokcafé

Publicerad: 2021-06-04 11:40

Detta är det tredje och avslutande inlägget om läsprojektet med åk 3 på Backa - läs det första inlägget om hur själva projektet gick till här och läs det andra inlägget om boksamtal med Walk and Talk här

Läsprojektet avslutades med ett gemensamt bokcafé vars syfte var att locka eleverna till vidare läsning efter läsprojektets slut med hjälp av provsmakning av böcker från projektet och andra tips. Väldigt bra i tiden inför sommarläsningen alltså!

Alla böcker som ingått i läsprojektet (många titlar och mycket variation just eftersom elevarna valt böcker själva) delades nu in i olika genrer. Varje genre fick ett "cafébord" där böckerna lades ut tillsammans med dels en "bordsmeny" som innehöll instruktioner, dels "beställningslista" där eleverna skulle skriva upp de boktitlar de efter caféets slut hade blivit sugna på att själva läsa.

Bokcaféet inleddes med att pedagogerna demonstrerade hur det hela skulle gå till i en liten teater.

Eleverna blev sedan bordsplacerade och fick gå till olika genrebord, bytte efter ett tag så de fick sitta i caféets alla avdelningar. När de kom till ett bord fick de själva under tystnad och lugn musik i bakgrunden titta på böckerna som låg där, bläddra i dem, provläsa lite innan det efter en stund blev fri diskussion om böckerna. De elever som läst någon av böckerna på bordet kunde berätta mer om dem. Barnen kände igen bokframsidorna eftersom böckerna lästs av klasskamrater under projektets gång och nu kunde de själva få kolla mer på de böcker som intresserat dem men som de ännu inte läst.

De böcker de nu blev sugna på att läsa fick de skriva ner på sina egna beställningslistor att ta med inför sommarens läsning eller vidare till hösten. De flesta barn hade efter caféets slut skrivit ner 3-4 titlar på sina listor.

En bok som många under projektets gång tyckt mycket om (och som många nu var extra sugna på att också få läsa) var Så himla taskigt av Cina Friedner. Därför hade Turid nu kontaktat författaren och frågat om hon inte kunde skicka klassen en hälsning till läsprojektsavslutningen. Cina Friedner blev jätteglad och skickade inte bara en hälsning - nej, hon spelade in en liten filmsnutt där hon hälsade på klassen och tyckte det var roligt att de gillat hennes bok och berättade lite om boken hon nu skrivit som ska ges ut till hösten. Och så visade Turid videoälsningen under bokcaféet - snacka om succé! Barnens ögon blev helt runda - författaren hade gjort detta för dem! 

 

bokbord

bokbeställning

bokbord

barn som läser

två bokläsare

Här dramatiserar pedagogerna reglerna för bokcaféet.

bokmeny


Läsprojekt åk 3 Backa del 2: Walk and Talk

Publicerad: 2021-06-03 12:05

Detta är andra blogginlägget om läsprojektet med åk 3 på Backa - läs det första inlägget om hur själva projektet gick till här.

På fredagarna var det alltså boksamtal om de lästa böckerna, och en fredag strålade solen sitt bästa så hela åk 3 gick ut för att ha sina boksamtal utomhus i en Walk and Talk. Walk and talk med böcker och boksamtal gick till så att barnen gick två och två, och högersidan bytte partner regelbundet så att alla pratade med tio olika klasskamrater innan alla var tillbaka på skolan. Som hjälp för boksamtalet fick de dra kort med öppna diskussionsfrågor som funkar oavsett titel. Frågorna kommer från Botkyrkas läsprojekt Läsa äger! och från appen Boksamtal (du kan hitta dem här hos specialpedagogerna i Sundbyberg, som också hänvisar till att Symbolbruket (Widgit Online) godkänt att frågorna lagts upp till användning).

Det var positiv respons efteråt från eleverna - de gillade att man pratade med nya personer hela tiden och att de fick höra om så många nya böcker. I ena klassen blev många särskilt sugna på boken Så himla taskigt! (Cina Friedner) Det där utnyttjade Turid till en happening under det avslutande bokcaféet - det skriver jag om i det tredje och avslutande inlägget.

barn som går

bok i hand

bok i hand

bokframsida

frågekort

bokframsida


Läsprojekt åk 3 Backa del 1: Bokval

Publicerad: 2021-06-01 12:29

De senaste fem veckorna har åk 3 på Backaskolan haft ett läsprojekt tillsammans med sina lärare Jeannette och Katarina och bibliotekspedagog Turid. Detta läsprojekt har innehållit så många bra aktiviteter att jag kommer att skriva om det i tre inlägg: om själva läsprojektet och bokvalet, om en walk-and-talk-aktivitet som hölls i projektet samt om bokcaféet som avslutade det hela.

Först alltså om läsprojektets upplägg:

Grunden för det här läsprojektet var att barnen själva skulle välja sina böcker, att läsningen alltså inte skulle utgå från gruppläsningsböcker. Vid uppföljande boksamtal skulle gemensamma frågor besvaras men alltså utifrån olika böcker och läsningar.

Allra först fick barnen fylla i en enkät om sin läsning. De skrev vilken favoritbok de läst, önskebok de ville läsa, vilka aktiviteter som kunde få dem att läsa mer (som bokprat eller läsning för yngre elever, bokprat för sig själva eller annat). Med hjälp av den här enkäten valde Turid tillsammans med lärarna ut lämpliga böcker till varje elev.

Läsningen pågår sedan både i skolan och hemma som läsläxa - varje dag måndag-torsdag under läsprojektets gång läser barnen 20  minuter hemma tillsammans med vuxen. (barnens kommentarer här när de fick veta vilken bok var och en fått och hur läsningen skulle gå till: ”Får man läsa mer?” ”Ska vi inte läsa på helgen?” Självklart!!! Läs, läs, läs!)

Barnen får varje vecka frågor att diskutera hemma och svarar sedan i sin loggbok till fredagen då det är gemensam diskussion. Turid är också med här så klasserna kan delas in i tre grupper vardera (ca 10 elever per grupp) för boksamtal. Vid boksamtalet turas eleverna om att vara "i rampljuset" och prata om sina egna böcker, berättar vad de kommit fram till utifrån frågorna de fått. Vid samtalsborden finns även nya frågor att dra som kort för att få samtalet vidare. Vi använder även appen "Boksamtal" som eleverna har i sina Ipads (via Self Service).

Fredagsdiskussionerna är också tänkta att ge klasskompisarna tips och inspiration att välja nästa bok uitfrån det gemensamma lilla bokbeståndet som läsprojektet har i klassrummet. Första lästa boken är vald till varje elev - men när denna sedan är läst kan den gå över till en klasskompis som blivit sugen på den vid fredagsdiskussionerna. Det här bokpratandet för varandra är något som tas upp igen i det avslutande "bokcaféet" som jag skriver om i det tredje blogginlägget.

läslogg

läskort

läskort

läskort

bokhögar



Dikter med åk 3 på Källan

Publicerad: 2021-05-24 10:51







Mellanstadieelever och kärleksdikter?

Publicerad: 2021-02-09 14:56

Kategorier: kärlek, boktips, dikter










Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3, Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Marie Thelin
bibliotekspedagog
marie.thelin@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram