RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Ny Twist på klassiker?

Publicerad: 2023-01-18 15:41

Det är dags för årskurs 5 och 6 i Sövestad att läsa klassiker.

Vad är en klassiker? Hur vet ni att det är en klassiker? Vilka böcker tror ni kommer bli klassiker? Eleverna bokpratar och diskuterar.

Klassiker har ofta tidlösa teman som ständigt går att relatera till och har varit viktiga och kanske banbrytande inom sina genrer. Trots detta så kan format, omslag och språk upplevas trista och ålderdomliga för eleverna när man dammar av den där klassuppsättningen av Jules Verne som köptes in till skolan på 80-talet....

Men många av förlagen ger ständigt ut nytryck av våra älskade klassiker där både språk och grafiskt uttryck får en mer uppdaterad, och kanske för våra elever, mer inbjudande version. Hegas förlag släppte t.ex. denna upplaga av Oliver Twist i Maj Bylocks omarbetade version 2020 där omslaget går mer i samma stil som de samtida böckerna våra mellanstadieelever läser:

oliver twist omslag

Boken ingår i serien "Maj Bylocks äventyrsklassiker" från Hegas som även innehåller nytryck av Robin Hood, Ringaren i Notre Dame, Moby Dick och Skattkammarön. Ni kan läsa mer om Maj Bylock och hennes återberättade klassiker i en fin intervju med hennes dotter här på Hegas hemsida

 

 

 


Läsprojekt åk 5 utifrån läsförståelsestrategier

Publicerad: 2022-03-25 13:12

Bibliotekspedagog Malin blev inspirerad av Adrienne Gears bok Reading Power : Aktivera elevernas tänkande när de läser som handlar om hur man kan arbeta med olika läsförståelsestrategier. När hon introducerat läsprojekt hos åk 5 på skolorna i Köpingebro, Svarte och Löderup har hon gjort det utifrån dessa läsförståelsestrategier (att förutspå, inre bilder, textkopplingar, inferenser, att sammanfatta och att ställa frågor, att transformera).

reading-power-aktivera-elevernas-tankande-nar-de-laser


I Köpingebro kopplades läsprojektet till elevernas pågående tema om kärlek, och här presenterade Malin tillsammans med Carolina ett antal boktitlar om kärlek. Eleverna fick sedan välja titel och därefter skapade läraren läsgrupper.

I Löderup presenterades böckerna på ett liknande sätt inför läsprojektet: Malin tog med 10 olika titlar från bokdepån Bokskogen, 4 ex av varje, dock inte med något särskilt tema den här gången. Efter presentation av böckerna fick eleverna själva välja titel.

I Svarte läser alla samma bok, Hitta Tjina! av Moni Nilsson, men diskuterar den i sina respektive läsgrupper. Tillsammans med Malin gjordes några korta gemensamma övningar för att förtydliga vilken strategi de arbetar med. Tanken var sedan att Malin återkommer med ytterligare övningar när eleverna närmar sig slutet av läsprojektet.

böcker kärlekstema

(boktravarna inför läsprojektet i Köpingebro)

hitta-tjina

Just Hitta Tjina! har åk 5 i Löderup också arbetat med i ett tidigare läsprojekt före jul. Då inleddes projektet med att Malin introducerade boken, förklarade upplägget och sedan arbetade eleverna med strategin att förutspå tillsammans. Malin förklarade sedan även strategin inre bilder som de skulle arbeta med till veckan efter. 
När eleverna läst ut boken och arbetat med de olika läsförståelsestrategierna avslutades projektet. Eleverna fick då arbeta med några citat ur boken. Därefter skulle de själva välja ut minst ett citat, och motivera sitt val.


F-3 arbetar med tema rymden, och brevskrivning

Publicerad: 2021-12-17 10:46

År F-3 på Västerportskolan arbetar med tema rymden. De olika årskurserna har arbetat med det på olika sätt, men alla har lärt sig mycket, är väldigt intresserade och vill veta mer.

I F-klassen har vi läst och pratat utifrån boken Full fart till rymden (Peter Ekberg). Barnens uppgift blev att rita hur de tror varelser i rymden ser ut.

I år 2 och 3 läser vi Rymdresan av Christer Fuglesang. Vi diskuterar fakta/fiktion och vill veta mer! Vad vet vi redan, och vad önskar vi veta? Var hittar vi information, vilka källor använder vi?

Vi har i samband med rymdtemat tränat oss i att skriva brev. Hur skriver man ett brev och hur skiljer det sig från att skriva ett mejl? Vi har jämfört och reflekterat och sedan tränat att skriva de olika formerna. Kanske vi kan få svar på våra frågor om rymden genom att mejla eller skriva till någon rymdforskare?!

Barnen i åk 3 har skrivit ihop varsitt mejl med sina frågor om rymden och skickat dem - inte till rymdforskare förvisso, men till elever i åk 9 på Västerport. Åk 9 jobbar just nu med källor och källkritik, så det passade utmärkt för dem att söka tillförlitliga källor om rymden och försöka besvara treornas frågor. Se bilderna längst ner!














Dikter med åk 3 på Källan

Publicerad: 2021-05-24 10:51






Kontakta oss:

Therése Gröhn
bibliotekarie/skolbibliotekssamordnare
0706-729735
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3,
Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier