RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Läsprojekt åk 5 utifrån läsförståelsestrategier

Publicerad: 2022-03-25 13:12

Bibliotekspedagog Malin blev inspirerad av Adrienne Gears bok Reading Power : Aktivera elevernas tänkande när de läser som handlar om hur man kan arbeta med olika läsförståelsestrategier. När hon introducerat läsprojekt hos åk 5 på skolorna i Köpingebro, Svarte och Löderup har hon gjort det utifrån dessa läsförståelsestrategier (att förutspå, inre bilder, textkopplingar, inferenser, att sammanfatta och att ställa frågor, att transformera).

reading-power-aktivera-elevernas-tankande-nar-de-laser


I Köpingebro kopplades läsprojektet till elevernas pågående tema om kärlek, och här presenterade Malin tillsammans med Carolina ett antal boktitlar om kärlek. Eleverna fick sedan välja titel och därefter skapade läraren läsgrupper.

I Löderup presenterades böckerna på ett liknande sätt inför läsprojektet: Malin tog med 10 olika titlar från bokdepån Bokskogen, 4 ex av varje, dock inte med något särskilt tema den här gången. Efter presentation av böckerna fick eleverna själva välja titel.

I Svarte läser alla samma bok, Hitta Tjina! av Moni Nilsson, men diskuterar den i sina respektive läsgrupper. Tillsammans med Malin gjordes några korta gemensamma övningar för att förtydliga vilken strategi de arbetar med. Tanken var sedan att Malin återkommer med ytterligare övningar när eleverna närmar sig slutet av läsprojektet.

böcker kärlekstema

(boktravarna inför läsprojektet i Köpingebro)

hitta-tjina

Just Hitta Tjina! har åk 5 i Löderup också arbetat med i ett tidigare läsprojekt före jul. Då inleddes projektet med att Malin introducerade boken, förklarade upplägget och sedan arbetade eleverna med strategin att förutspå tillsammans. Malin förklarade sedan även strategin inre bilder som de skulle arbeta med till veckan efter. 
När eleverna läst ut boken och arbetat med de olika läsförståelsestrategierna avslutades projektet. Eleverna fick då arbeta med några citat ur boken. Därefter skulle de själva välja ut minst ett citat, och motivera sitt val.


F-3 arbetar med tema rymden, och brevskrivning

Publicerad: 2021-12-17 10:46

År F-3 på Västerportskolan arbetar med tema rymden. De olika årskurserna har arbetat med det på olika sätt, men alla har lärt sig mycket, är väldigt intresserade och vill veta mer.

I F-klassen har vi läst och pratat utifrån boken Full fart till rymden (Peter Ekberg). Barnens uppgift blev att rita hur de tror varelser i rymden ser ut.

I år 2 och 3 läser vi Rymdresan av Christer Fuglesang. Vi diskuterar fakta/fiktion och vill veta mer! Vad vet vi redan, och vad önskar vi veta? Var hittar vi information, vilka källor använder vi?

Vi har i samband med rymdtemat tränat oss i att skriva brev. Hur skriver man ett brev och hur skiljer det sig från att skriva ett mejl? Vi har jämfört och reflekterat och sedan tränat att skriva de olika formerna. Kanske vi kan få svar på våra frågor om rymden genom att mejla eller skriva till någon rymdforskare?!

Barnen i åk 3 har skrivit ihop varsitt mejl med sina frågor om rymden och skickat dem - inte till rymdforskare förvisso, men till elever i åk 9 på Västerport. Åk 9 jobbar just nu med källor och källkritik, så det passade utmärkt för dem att söka tillförlitliga källor om rymden och försöka besvara treornas frågor. Se bilderna längst ner!


Åk 4 pratar om grooming och nätvett

Publicerad: 2021-12-16 13:37

Strax före sommarlovet hade åk 4 på Backa en av sina lektioner i nätvett tillsammans med bibliotekspedagog Turid. Den här lektionen handlade om begreppet grooming. 

Först har klasserna lyssnat på boken Noelias hemlighet (i serien Nollan och nätet av Caroline Engvall) på Polyglutt. Turid har förberett diskussionsuppgifter så att klassen tillsammans kan gå igenom vad som hände i boken.

I boken vågar Nollan till slut be sin mamma om hjälp, men vad gör man om man inte vågar det? Vi tittar tillsammans på ett avsnitt från Lilla Aktuellt Skola från 2021-02-05 där polisen Ritha berättar om begreppet grooming. Nu får eleverna svar på sina frågor, och får också veta att det aldrig är barnets fel om det händer och att det är brottsligt. Viktig kunskap för våra elever som lever stora delar av sina liv online!













Dikter med åk 3 på Källan

Publicerad: 2021-05-24 10:51







Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3, Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Marie Thelin
bibliotekspedagog
marie.thelin@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram