Pippi fyller som bekant 75 år i år, och detta har vi använt oss mycket av i skolbiblioteksverksamheten. Jag har redan skrivit om hur åk 1 på Backa fick lära sig göra en presentation med hjälp av Pippi och Astrid Lindgren - men vi har gjort mycket mer! Vi har använt Pippi för att träna berättelsestruktur, för högläsning, för att lära sig konceptet "tipspromenad" och så har vi såklart pratat mer om innehållet och figurerna i Pippi-böckerna. På en skola kom till och med Pippi och Prussiluskan på besök!
Om vi börjar med det här med att "lära sig" gå tipsrunda? För det var det faktiskt många barn som behövde. De skulle gå en kort tipsrunda och svara på frågor om Pippi och hennes värld - men många barn hade aldrig förr gått tipsrunda. De visste inte hur man fyllde i en tipstalong, att man skulle välja mellan tre svarsalternativ 1, X, 2, skriva in sitt svar på rätt rad, ta frågorna i ordning... allt det där känns självklart för oss men någon gång måste ju vara den första för alla, och här fick vi alltså ta det från början.
![tipsrunda tipsrunda](/contentassets/44b3de082e134c2a8b59168083eaaf7c/pippi75_4.jpg)
F-2 har fått åldersanpassade Pippi-lektioner som blandat högläsning av Pippiböcker och filmklipp från filmerna, som att få högläsning av Pippi hittar en spunk med bildstöd i bakgrunden (skärmklipp från SVT öppet arkiv). Därefter fick åk 1 skriva själva och hitta på vad en "spunk" är för dem.
![pippi75 pippi75](/contentassets/44b3de082e134c2a8b59168083eaaf7c/pippi75_5.jpg)
![pippi75 pippi75](/contentassets/44b3de082e134c2a8b59168083eaaf7c/pippi75_6.jpg)
Åk 3 fick arbeta med berättelseskrivande utifrån Pippi och hinderschemat av Veronica Grönte (Pennvässaren/Studentlitteratur). Lektion 1 och 2 pratade vi först om karaktärer och miljö, och skrev sedan utifrån detta ett "eget" kapitel om Pippi med stöd i att karaktärer och miljö redan är definierade. Start och mål i hinderschemat skulle vara samma "plats" (scen) för att hålla en röd tråd. Lektion 3 skrev eleverna själva och lektion 4 återkom Turid för stöd i skrivandet.
![hinderschema hinderschema](/contentassets/44b3de082e134c2a8b59168083eaaf7c/skiss_hinderschema_fran_skrivhandledningen_pennvassaren_veronica_gronte_studentlitteratur_2002.jpg)
![hinderschema hinderschema](/contentassets/44b3de082e134c2a8b59168083eaaf7c/hinderschema_ur_skrivhandledningen_pennvassarenveronica_gronte_och_studentlitteratur_2002.jpg)
![hinderschema hinderschema](/contentassets/44b3de082e134c2a8b59168083eaaf7c/2_hinderschema_ur_skrivhandledningen_pennvassaren_veronica_gronte_och_studentlitteratur_2002.jpg)
![hinderschema hinderschema](/contentassets/44b3de082e134c2a8b59168083eaaf7c/1_vi_arbetade_med_hinderschemat_fran_pennvassaren_veronica_gronte_studentlitteratur.jpg)
Hinderschemat är hämtat från skrivhandledningen Pennvässaren av Veronica Grönte som du hittar via denna länk.
![pippi75 pippi75](/contentassets/44b3de082e134c2a8b59168083eaaf7c/pippi75_11.jpg)
På Backaskolan hade bibliotekspedagog Turid lånat in extra Pippi-böcker från stadsbiblioteket för att kunna göra en Pippiboksutställning:
![pippi75 pippi75](/contentassets/44b3de082e134c2a8b59168083eaaf7c/pippi75_1.jpg)
![pippi75 pippi75](/contentassets/44b3de082e134c2a8b59168083eaaf7c/pippi75_2.jpg)
Och med hjälp av skolans fritidspedagoger fick barnen här besök av självaste Pippi, i sällskap med Prussiluskan:
![pippi75 pippi75](/contentassets/44b3de082e134c2a8b59168083eaaf7c/pippi75_3.jpg)