RSS

Skolbiblioteksbloggen


Nytt bibliotek i Sövestad!

Publicerad: 2021-10-22 09:44

tidningsartikel

Det här fina reportaget i YA 2021-10-22, skrivet av Cecilia Billgren, handlar om hur skolbiblioteket i Sövestad blir invigt under festliga former, men också om skolbiblioteksverksamheten, om biblioteksrådet på Sövestads skola, om läsning och om hur viktigt det är med högläsning. Det är en sån där text man blir glad i hela kroppen av att läsa, om man jobbar med skolbibliotek, barn och läsning!

Det är egentligen inte ett "nytt" bibliotek på Sövestads skola, utan i stället det att skolbiblioteket flyttat till en ny och bättre placering. Förut låg det uppe i ett hörnrum med förvisso vacker utsikt genom fönstren, men lite trångt och avsides. Nu fick biblioteket flytta in i fritidshemmets gamla lokaler, precis mitt i skolan, bredvid matsalen, och på en plats där alla barn passerar dagligen. Det blev helt enkelt jättebra, och precis som det står i rubriken på YAs artikel: det har blivit hjärtat i skolan.

Flytten skedde under sommarlovet, och när höstterminen började låg alla böcker ouppackade i lådor, hyllorna var inte riktigt på plats och det var mycket kvar att göra:

tomma bibliotekshyllor

bibliotekshyllor

Sedan började arbetet, och här arbetade bibliotekspedagog Susanne tillsammans med eleverna i klass 2 med uppackningen av böcker. Nya genreskyltar kom upp, böckerna ordnades och skyltades, boksnurran fylldes, möbler kom på plats, liksom en "speakers corner", och så började det bli dags för invigning. 

Och den skulle så klart firas med pompa, ståt, musik, mingel och tilltugg! Alla klasser bjöds in, och nu var det biblioteksrådet (elever i åk 5 och 6 som fått ansöka om att vara med i biblioteksrådet) som hjälpte till med det praktiska kring arrangemanget. Det var flaggor och band som skulle klippas (varje klass fick sin "egen" invigning), elever provade att stå i Speakers corner (på bilden i tidningsartikeln är det där Susanne står), det var bokbord och utlottning av böcker och ett stort engagemang. Och så kom då tidningen, och barnen pratade om böcker och läsning och favoritförfattare och det märktes verkligen hur detta skolbibliotek medverkar till att locka till och lyfta läsning.

Läslarven, då, som det står i inbjudan nedan om? Jo, den ska växa fram på väggarna ovanför bokhyllorna i biblioteket. Varje "larvdel" ska bestå av ett boktips från någon elev. Så boktipsen kommer från eleverna, skyltningen på boksnurran från biblioteksrådet (som också hjälper till med att sätta upp böcker på hyllorna) och det som verkligen känns när man går in i det lilla skolbiblioteket är att "detta är barnens bibliotek". 

affisch

 


Fin artikel i Ystads Allehanda om oss

Publicerad: 2021-03-10 09:27

I fredags kom Ystads Allehandas Cecilia Billgren till oss i skolbiblioteksenheten för en intervju. Vädret var rätt soligt så vi satte oss på en bänk på skolgården på Källan och berättade om vår skolbiblioteksverksamhet. Hur vi är organiserade, hur vi jobbar utifrån vår verksamhetsplan, hur vi strävar efter likvärdighet på alla skolor, hur vi arbetar tillsammans med lärare och elever och hur vi arbetar tillsammans i vårt team. Vi pratade om hur vi tillsammans med lärare låter elever träna informationssökning och källkritik utifrån de områden som är aktuella i undervisningen, och om digital kompetens och upphovsrätt. Och så klart pratade vi om läsning och böcker! Om bokprat och om hur barnen har boksamtal efter att de läst, och om hur viktigt det är att ha ett bra bestånd av böcker i skolbiblioteken: aktuella böcker i tydliga genrer som lockar till läsning. Och att vi märker hur barnen lånar och läser allt mer - dels för att det är omsättning på böckerna i hyllorna, dels för att lånestatistikens siffror talar sitt tydliga språk. 

Vi pratade och pratade, och Cecilia antecknade febrilt. Efter ett bra tag, nog en timme, gick vi in i det tomma skolbiblioteket på Källan för att ta bilder. Vi försökte käckt knöla in oss alla fyra i en öppning i en bokhylla, men det blev inte bra. Under tiden vi förberedde oss för en annan "fotoposition" så tog Cecilia snabbt någon bild till, och sa sedan att "det här blev bra på riktigt, nu behöver vi inte ta fler". Och det var alltså fotot nedan. Det blev bra! Precis som texten blev det - det är en bra artikel! 

Det nedan är bara en skärmdump - men om du klickar här kan du läsa artikeln som inscannad pdf.

 tidningsurklipp


Tidningstema med åk 6 i Svarte

Publicerad: 2021-02-05 12:06

Åk 6 i Svarte ska arbeta med tidningen som tema och bibliotekspedagog Malin inledde arbetsområdet.

Först en diskussion om vad som finns med i en tidning, med en gemensam tankekarta på tavlan.

Därefter kommer det som ses på bilden nedan: eleverna satt i grupper och fick ett kuvert med utklippta delar ur en tidning. Uppgiften gick ut på att de skulle para ihop rätt ord med rätt tidningstext. 

Vad är en insändare för typ av text? Detta tittade vi närmare på. Den som skriver en insändare tycker något - det är alltså en åsikt, en subjektiv text. En nyhetsartikel är däremot en objektiv text.

Grupperna fick komma på tre ämnen de hade kunnat skriva en insändare om, och Malin skrev ned ämnena på tavlan. Vilka rubriker skulle dessa insändare kunnat ha? Vilka argument skulle man kunna föra fram?

tidningsurklipp




Kontakta oss:

Therése Gröhn
utvecklingsledare/samordnare
0411-577739
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-6)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Hedeskoga & Sövestads skola F-6, Edvinshus & Edvinshem F-6, Anpassad grundskola Ehem)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola F-6, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier