RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Skolbiblioteken+Skapande Skola = SANT

Publicerad: 2023-01-27 15:12

Ofta blir skolbibliotekarien och skolbiblioteken en bra samarbetspartner till Skapande skola eller Kulturgarnatin som vi har för alla våra elever i Ystad Kommun.

Det kan röra sig om förarbete till en aktivitet när eleverna ska introduceras till en viss text eller bok. Eller efter, att man vill arbeta vidare på ett tema när man varit med klassen och tittat på en föreställning eller film. Stort eller smått, ibland är vi med hela vägen, ibland kommer vi bara in och har t.ex. högläsning av en bok.

I år är ett av projekten under Skapande Skola-paraplyet konstprojektet "Svansjön och den annorlunda ankungen". Bibliotekspedagogerna har på olika vis varit behjälpliga så alla klasser som skulle delta har fått läsa H.C Andersens Den fula Ankungen.

På Västerport har skolbibliotekarien Paula också arbetat med ett diskussionsmaterial som problematiserar berättelsen och får eleverna att disskutera utanförskap och tolerans: 

fula ankungen frågor

Konstnären bakom konstprojektet Svansjön och den annorlunda ankungen kommer att besöka skolan och dessutom har flera åk 3 klasser dramatiserat sagan om den fula ankungen med en pedagog från Kulturskolan. Ett fint exempel på hur man kan jobba tillsammans flera olika aktörer både i och utanför skolan för att ge eleverna kulturupplevelser, uppmuntra deras kreativitet och empati och på kuppen stärka läsförståelsen.

 

     tolerans citat


Den annorlunda ankungen - Skapande skola-projekt för åk 3

Publicerad: 2022-02-21 13:57

Åk 3 deltar under vårterminens början i ett Skapande skola-projekt som heter Den annorlunda ankungen, ett samarbete mellan Skapande skola, Ystads konstmuseum, skolbiblioteken och konstnären Jasmine Cederqvist. Projektet handlar om visuellt berättande kring identitet och värdegrund, och tar avstamp i litteratur och musik, i HC Andersens Den fula ankungen och i Tjajkovskijs Svansjön. 

Veckorna före sportlovet har elever och lärare i åk 3 tillsammans med skolbiblioteket först läst och pratat om sagan Den fula ankungen, och sedan på olika vis kreativt arbetat vidare utifrån sagan och utforskat/gestaltat tankar om självbild och begreppet "annorlunda". Veckorna efter sportlovet deltar eleverna i workshops på konstmuseumet tillsammans med konstnär Jasmine Cederqvist, och här ska de med olika tekniker skapa visuella berättelser utifrån det material de fått med sig från förberedelser med saga och musik.

Sövestads åk 3 arbetade tillsammans med bibliotekspedagog Susanne i förberedelsearbetet, och tillsammans läste de sagan Den fula ankungen. Därefter pratade de och skrev tankebubblor om berättelsens budskap. (detta kom eleverna fram till: "alla är lika mycket värda", "alla är olika", "alla får känna sig annorlunda", "vara snäll och inte taskig", "det kvittar hur man ser ut"). De pratade också om vilka känslor sagan väcker, och har utifrån det skrivit känslo-ord som ensam, ledsen, lycklig och glad.
Därefter lyssnade de tillsammans på musiken från Svansjön och såg utdrag ur baletten, och konstaterade att musik och dans också kan uttrycka känslor. (elev: ”Jag visste inte att man kunde känna så mycket när man lyssnar på musik”) Avslutningsvis blev de som ville fotograferade då de gör ett hjärta med händerna. Med sig till workshopen efter sportlovet har nu eleverna utskrivna tankebubblor med tankar om "annorlunda", känsloord samt foton på hjärtehänder.

På Västerport arbetade skolbibliotekarie Paula med åk 3, och när de tillsammans hade läst sagan arbetade de vidare med innehållet som ord och text som fick bli dikter. Först pratade de om olika ord de förknippar med "annorlunda", och utifrån dessa ord skapade de diktrader med ett bestämt antal ord i varje rad (första raden var ett ord, "annorlunda" och sedan byggdes antalet ord på i varje rad).

whiteboard

När bibliotekspedagog Turid arbetade med åk 3 på Källan och Backa skapade eleverna bilder efter gemensam och egen läsning av sagan. De fick välja en händelse ur sagan de ville rita, och när alla var klara skulle de tillsammans placera ut sina bilder efter varandra så de kom i kronologisk ordning (sagans handling), och detta arbete ledde till vidare diskussioner om sagan, dess handling, budskap och karaktärer.

läsande barn

bokomslag

barnhänder och lappar

whiteboard


Sagor med åk 5 i Köpingebro

Publicerad: 2021-01-28 14:59

Åk 5 i Köpingebro arbetade före jul med tema sagor och bad bibliotekspedagog Malin om att hålla en inledande lektion. En lektion räckte dock inte till, så det fick bli två i stället.

Först en presentation där Malin främst fokuserade på olika folksagor, och där alla tillsammans lyssnade på Stadsmusikanterna från Bremen på Polyglutt.

Lektion två inleddes med en Kahoot med frågor som baserades på innehållet från förra lektionen. Sedan gick Malin igenom konstsagor och på vilket sätt de skiljer sig från folksagor, pratade om H.C Andersen och några av hans sagor.

Därefter presenterade Malin några sagoböcker hon tagit med som sedan skulle finnas kvar i klassrummet under tiden temat höll på. Avslutningsvis visade Malin vilka sagor som finns i Polyglutt och eleverna fick logga in och lyssna på valfri saga.

datorskärm

datorskärm

rödluvan

(bild hämtad från Pixabay)



Kontakta oss:

Therése Gröhn
bibliotekarie/skolbibliotekssamordnare
0706-729735
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3,
Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier