RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Den annorlunda ankungen - Skapande skola-projekt för åk 3

Publicerad: 2022-02-21 13:57

Åk 3 deltar under vårterminens början i ett Skapande skola-projekt som heter Den annorlunda ankungen, ett samarbete mellan Skapande skola, Ystads konstmuseum, skolbiblioteken och konstnären Jasmine Cederqvist. Projektet handlar om visuellt berättande kring identitet och värdegrund, och tar avstamp i litteratur och musik, i HC Andersens Den fula ankungen och i Tjajkovskijs Svansjön. 

Veckorna före sportlovet har elever och lärare i åk 3 tillsammans med skolbiblioteket först läst och pratat om sagan Den fula ankungen, och sedan på olika vis kreativt arbetat vidare utifrån sagan och utforskat/gestaltat tankar om självbild och begreppet "annorlunda". Veckorna efter sportlovet deltar eleverna i workshops på konstmuseumet tillsammans med konstnär Jasmine Cederqvist, och här ska de med olika tekniker skapa visuella berättelser utifrån det material de fått med sig från förberedelser med saga och musik.

Sövestads åk 3 arbetade tillsammans med bibliotekspedagog Susanne i förberedelsearbetet, och tillsammans läste de sagan Den fula ankungen. Därefter pratade de och skrev tankebubblor om berättelsens budskap. (detta kom eleverna fram till: "alla är lika mycket värda", "alla är olika", "alla får känna sig annorlunda", "vara snäll och inte taskig", "det kvittar hur man ser ut"). De pratade också om vilka känslor sagan väcker, och har utifrån det skrivit känslo-ord som ensam, ledsen, lycklig och glad.
Därefter lyssnade de tillsammans på musiken från Svansjön och såg utdrag ur baletten, och konstaterade att musik och dans också kan uttrycka känslor. (elev: ”Jag visste inte att man kunde känna så mycket när man lyssnar på musik”) Avslutningsvis blev de som ville fotograferade då de gör ett hjärta med händerna. Med sig till workshopen efter sportlovet har nu eleverna utskrivna tankebubblor med tankar om "annorlunda", känsloord samt foton på hjärtehänder.

På Västerport arbetade skolbibliotekarie Paula med åk 3, och när de tillsammans hade läst sagan arbetade de vidare med innehållet som ord och text som fick bli dikter. Först pratade de om olika ord de förknippar med "annorlunda", och utifrån dessa ord skapade de diktrader med ett bestämt antal ord i varje rad (första raden var ett ord, "annorlunda" och sedan byggdes antalet ord på i varje rad).

whiteboard

När bibliotekspedagog Turid arbetade med åk 3 på Källan och Backa skapade eleverna bilder efter gemensam och egen läsning av sagan. De fick välja en händelse ur sagan de ville rita, och när alla var klara skulle de tillsammans placera ut sina bilder efter varandra så de kom i kronologisk ordning (sagans handling), och detta arbete ledde till vidare diskussioner om sagan, dess handling, budskap och karaktärer.

läsande barn

bokomslag

barnhänder och lappar

whiteboard


Åk 6 övar att göra en Google-presentation om uppfinningar

Publicerad: 2021-11-23 13:01

Åk 6 i Löderup arbetar med uppfinnare på tekniken. Läraren bad bibliotekspedagog Malin att hålla en lektion där eleverna tränade sig på att göra en Google presentation, gärna med fokus på just uppfinningar och uppfinnare. 

Malin förberedde som exempel en egen presentation om uppfinningen film och inledde lektionen med att hålla den, och visade då särskilt på hur hon i presentationen hade med bildernas källor både under bilderna och i källförteckningen. Vid ett tidigare lektionstillfälle tillsammans med Malin har eleverna fått lära sig hur man söker bilder på nätet som det är tillåtet att använda, och också hur man anger källan. Detta repeterades nu kort. 

Därefter skulle eleverna själva skapa en presentation om varsin uppfinning. Information om de olika uppfinningarna hämtades för den här övningen ur samma bok (30 uppfinningar som förändrat vårt liv av I Jökulsson, 2014) som alltså var deras enda källa till fakta, men de skulle också söka efter passande bilder på nätet. Fokus alltså på att göra själva presentationen, att  hitta bilder tillåtna att använda och att ange källa.

I presentationen skulle detta vara med:Titel och beskrivning av den valda uppfinningen, samt vad uppfinningen har lett till.  Bilder på uppfinningen ifråga samt på uppfinnaren, bägge med källa angiven under bilden och med länk i den källförteckning som  skulle avsluta presentationen.

Avslutningsvis höll alla elever sina presentationer.

barn vid skrivbord

barn vid skrivbord

whiteboard

bokomslag

 

 


Upphovsrätt med hjälp av fjärilar och en groda

Publicerad: 2021-02-08 12:45

När vi pratar om upphovsrätt med barnen har vi flera gånger använt oss av ett upplägg där barnen själva fått rita och färglägga varsin fjäril. Fjärilarna sätts sedan upp på tavlan - fast med fel upphovsman kopplade till sig, så när barnen röstar om vilken fjäril som är finast så får fel person all ära och berömmelse. Detta leder så vidare till diskussion om upphovsrätt och upphovsman. Barnen i Köpingebro och Sövestad, på Backaskolan och Edvinshus har blivit irriterade över att någon annan snott deras fjärilar, och hela upplägget funkar så bra att vi kommer att ha det fler gånger. Här kan du läsa hela inlägget om hur det funkar, med fler bilder. Och vid en uppföljande lektion fördjupar vi arbetet med hjälp av Upphovsrättskolans sidor på nätet.

Grodan då? Hur kommer den in i det hela? Scrolla lite längre ner får du se!

tecknad fjäril

whiteboard med fjärilar

ipad med upphovsrattskolan

Grodan är Pepe, och denna lille gröna herre lär eleverna om upphovsrätt så som den kan te sig i verkligheten.

Eleverna fick två och två varsin bild på Pepe och skulle sedan på nätet leta upp bilder och artiklar kopplat till upphovsrätt och bilden. De hittade ganska snart artiklar om hur grodan Pepe tagits och utan upphovsmannens (Matt Furie) tillstånd använts som symbol i högerextrema kretsar, och hur upphovsmannen därför lät "begrava" Pepe i den tecknade serien.

Skärmdumpen nedan är hämtad från SVT:s nyhetsquiz där Pepe dök upp.

skärmklipp tidningsrubrik

skärmklipp quiz




Kontakta oss:

Therése Gröhn
bibliotekarie/skolbibliotekssamordnare  
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3, Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Ulirika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram