...det som källkritiskt ska bli. Att granska källor och ifrågasätta vem som är avsändaren är inget som dyker upp någon gång på gymnasiet i lektionerna. Redan i årskurs 1&2 pratar vi om internet, övar på "superfrågorna" och leker detektiver.
Hedeskoga
Årskurs 2 i Hedeskoga ska skriva faktatexter om djur och övar på att ta reda på trovärdig information genom att undersöka olika hemsidor kopplade till just djur. Det är något av ett detektivarbete att hitta svar på våra fem "superfrågor": vem, vad, hur, när och varför?
- VEM har gjort sidan?
- VAD vill de berätta?
- NÄR är den gjord?
- HUR ser den ut?
- VARFÖR är den gjord?
Sövestad
Årskurs 1 i Sövestad pratar också om internet. Vi använder oss av Internetstiftelsens material och Orka plugga: https://urplay.se/program/207044-orka-plugga-vad-ar-internet
Vi avslutade med frågor och gruppdiskussioner, t.ex denna:
Hur gammal tycker ni att man ska vara för att använda internet? Varför tycker ni det?
Källan
Även årskurs 2 på Källan jobbar med faktatexter. De läser och lär sig om urtiden. Ett lite annorlunda -och roligt!- sätt att ta sig an det är t.ex. att göra en "springdiktamen"!
Först lästes och diskuterades boken Minifakta om dinosaurier (Dömstedt 2019).
Därefter utmanades eleverna med en springdiktamen med meningar från texten i boken.
Om du vill läsa mer om "springdiktamen" hittar du hur man kan göra här: Springdiktamen instruktion