RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Åk 1 tränar adjektiv med hjälp av Herr Grums

Publicerad: 2021-06-08 10:32

Åk 1 i Löderup har arbetat med adjektiv, och bibliotekspedagog Malin kom då in på en lektion och tog hjälp av den i en lång bokserie så gräslige Herr Grums. Denne rödhårige, argsinte man är en samling adjektiv hela han, och hur fick han hjälpa till?

Jo, först pratade vi om skillnaden mellan yttre och inre bilder. När skapar vi inre bilder? Det gör vi när vi läser och lyssnar på böcker utan bilder. Sedan fick barnen blunda och tänka på en hund, och skapa enn inre bild av sin hund med färg, storlek, päls och så vidare. Tillsammans samlade vi ord på tavlan som beskriver barnens inre bilder av hundar. Vad är dessa för slags ord? De är adjektiv. 

Nu visar Malin utdrag ur herr Grums från Polyglutt på storbild (Du är en gräslig man, herr Grums av Andy Stanton) - dock utan att visa framsida eller bilder. Malin läser beskrivningen av herr Grums ur boken, och tillsammans skriver vi upp adjektiven på tavlan.

Sedan gör vi likadant med beskrivningen av herr Grums trädgård. För er som inte känner till herr Grums (men det borde ni...): herr Grums är en förfärlig karl. Arg och elak på alla sätt - men han har en alldeles fantastisk trädgård. Grejen är nämligen den att om han inte sköter om sin trädgård så kommer det en liten blå älva och slår honom i huvudet med en stekpanna. (jo, så där kan det vara i böcker...)

Med alla dessa adjektiv samlade skulle nu barnen rita herr Grums i sin trädgård utifrån sina egna inre bilder. Under tiden de ritade läste Malin högt ur bokens kapitel 2.

Och allra sist tittade vi tillsammans på bokens framsida.

teckning

ritande barn

bokframsida herr grums

teckning

teckning


Läsprojekt åk 3 Backa del 3: Bokcafé

Publicerad: 2021-06-04 11:40

Detta är det tredje och avslutande inlägget om läsprojektet med åk 3 på Backa - läs det första inlägget om hur själva projektet gick till här och läs det andra inlägget om boksamtal med Walk and Talk här

Läsprojektet avslutades med ett gemensamt bokcafé vars syfte var att locka eleverna till vidare läsning efter läsprojektets slut med hjälp av provsmakning av böcker från projektet och andra tips. Väldigt bra i tiden inför sommarläsningen alltså!

Alla böcker som ingått i läsprojektet (många titlar och mycket variation just eftersom elevarna valt böcker själva) delades nu in i olika genrer. Varje genre fick ett "cafébord" där böckerna lades ut tillsammans med dels en "bordsmeny" som innehöll instruktioner, dels "beställningslista" där eleverna skulle skriva upp de boktitlar de efter caféets slut hade blivit sugna på att själva läsa.

Bokcaféet inleddes med att pedagogerna demonstrerade hur det hela skulle gå till i en liten teater.

Eleverna blev sedan bordsplacerade och fick gå till olika genrebord, bytte efter ett tag så de fick sitta i caféets alla avdelningar. När de kom till ett bord fick de själva under tystnad och lugn musik i bakgrunden titta på böckerna som låg där, bläddra i dem, provläsa lite innan det efter en stund blev fri diskussion om böckerna. De elever som läst någon av böckerna på bordet kunde berätta mer om dem. Barnen kände igen bokframsidorna eftersom böckerna lästs av klasskamrater under projektets gång och nu kunde de själva få kolla mer på de böcker som intresserat dem men som de ännu inte läst.

De böcker de nu blev sugna på att läsa fick de skriva ner på sina egna beställningslistor att ta med inför sommarens läsning eller vidare till hösten. De flesta barn hade efter caféets slut skrivit ner 3-4 titlar på sina listor.

En bok som många under projektets gång tyckt mycket om (och som många nu var extra sugna på att också få läsa) var Så himla taskigt av Cina Friedner. Därför hade Turid nu kontaktat författaren och frågat om hon inte kunde skicka klassen en hälsning till läsprojektsavslutningen. Cina Friedner blev jätteglad och skickade inte bara en hälsning - nej, hon spelade in en liten filmsnutt där hon hälsade på klassen och tyckte det var roligt att de gillat hennes bok och berättade lite om boken hon nu skrivit som ska ges ut till hösten. Och så visade Turid videoälsningen under bokcaféet - snacka om succé! Barnens ögon blev helt runda - författaren hade gjort detta för dem! 

 

bokbord

bokbeställning

bokbord

barn som läser

två bokläsare

Här dramatiserar pedagogerna reglerna för bokcaféet.

bokmeny


Läsprojekt åk 3 Backa del 2: Walk and Talk

Publicerad: 2021-06-03 12:05

Detta är andra blogginlägget om läsprojektet med åk 3 på Backa - läs det första inlägget om hur själva projektet gick till här.

På fredagarna var det alltså boksamtal om de lästa böckerna, och en fredag strålade solen sitt bästa så hela åk 3 gick ut för att ha sina boksamtal utomhus i en Walk and Talk. Walk and talk med böcker och boksamtal gick till så att barnen gick två och två, och högersidan bytte partner regelbundet så att alla pratade med tio olika klasskamrater innan alla var tillbaka på skolan. Som hjälp för boksamtalet fick de dra kort med öppna diskussionsfrågor som funkar oavsett titel. Frågorna kommer från Botkyrkas läsprojekt Läsa äger! och från appen Boksamtal (du kan hitta dem här hos specialpedagogerna i Sundbyberg, som också hänvisar till att Symbolbruket (Widgit Online) godkänt att frågorna lagts upp till användning).

Det var positiv respons efteråt från eleverna - de gillade att man pratade med nya personer hela tiden och att de fick höra om så många nya böcker. I ena klassen blev många särskilt sugna på boken Så himla taskigt! (Cina Friedner) Det där utnyttjade Turid till en happening under det avslutande bokcaféet - det skriver jag om i det tredje och avslutande inlägget.

barn som går

bok i hand

bok i hand

bokframsida

frågekort

bokframsida










Bokprat med Kahoot!

Publicerad: 2020-11-30 11:47

Kategorier: bokprat, tävlingar






Att bokprata om gamla skatter

Publicerad: 2020-09-10 15:41

Kategorier: bokprat, boksamtal


Deckartema åk 5 i Svarte

Publicerad: 2020-06-24 09:15


Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3, Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Marie Thelin
bibliotekspedagog
marie.thelin@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram