Läsprojekt åk 3 Backa del 1: Bokval

Publicerad: 2021-06-01 12:29

De senaste fem veckorna har åk 3 på Backaskolan haft ett läsprojekt tillsammans med sina lärare Jeannette och Katarina och bibliotekspedagog Turid. Detta läsprojekt har innehållit så många bra aktiviteter att jag kommer att skriva om det i tre inlägg: om själva läsprojektet och bokvalet, om en walk-and-talk-aktivitet som hölls i projektet samt om bokcaféet som avslutade det hela.

Först alltså om läsprojektets upplägg:

Grunden för det här läsprojektet var att barnen själva skulle välja sina böcker, att läsningen alltså inte skulle utgå från gruppläsningsböcker. Vid uppföljande boksamtal skulle gemensamma frågor besvaras men alltså utifrån olika böcker och läsningar.

Allra först fick barnen fylla i en enkät om sin läsning. De skrev vilken favoritbok de läst, önskebok de ville läsa, vilka aktiviteter som kunde få dem att läsa mer (som bokprat eller läsning för yngre elever, bokprat för sig själva eller annat). Med hjälp av den här enkäten valde Turid tillsammans med lärarna ut lämpliga böcker till varje elev.

Läsningen pågår sedan både i skolan och hemma som läsläxa - varje dag måndag-torsdag under läsprojektets gång läser barnen 20  minuter hemma tillsammans med vuxen. (barnens kommentarer här när de fick veta vilken bok var och en fått och hur läsningen skulle gå till: ”Får man läsa mer?” ”Ska vi inte läsa på helgen?” Självklart!!! Läs, läs, läs!)

Barnen får varje vecka frågor att diskutera hemma och svarar sedan i sin loggbok till fredagen då det är gemensam diskussion. Turid är också med här så klasserna kan delas in i tre grupper vardera (ca 10 elever per grupp) för boksamtal. Vid boksamtalet turas eleverna om att vara "i rampljuset" och prata om sina egna böcker, berättar vad de kommit fram till utifrån frågorna de fått. Vid samtalsborden finns även nya frågor att dra som kort för att få samtalet vidare. Vi använder även appen "Boksamtal" som eleverna har i sina Ipads (via Self Service).

Fredagsdiskussionerna är också tänkta att ge klasskompisarna tips och inspiration att välja nästa bok uitfrån det gemensamma lilla bokbeståndet som läsprojektet har i klassrummet. Första lästa boken är vald till varje elev - men när denna sedan är läst kan den gå över till en klasskompis som blivit sugen på den vid fredagsdiskussionerna. Det här bokpratandet för varandra är något som tas upp igen i det avslutande "bokcaféet" som jag skriver om i det tredje blogginlägget.

läslogg

läskort

läskort

läskort

bokhögar

Kategorier: boksamtal, gruppläsning, bokprat, boktips, lektionsmaterial, elevsamverkan

Kommentarer