RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Krokodilfakta och krokodilrykten

Publicerad: 2020-10-20 09:31

Hur kan man anpassa skolbiblioteksverksamheten till de olika årskurserna? Här låter bibliotekspedagog Malin en förskoleklass på Edvinshemsskolan nosa på skillnaden mellan faktatext och skönlitteratur med hjälp av krokodiler och bilderböcker:

Det här var första gången klassen kom till skolbiblioteket, så Malin började med att presentera sig själv och visa biblioteket. När allt spännande och nya med detta lagt sig lite fick barnen lyssna när Malin läste utdrag ur några kända barnböcker, och sedan gissa böcker utdragen kom ifrån.

Sedan kom krokodilerna in i biblioteket: Malin visade ett uppslag ur en faktabok om farliga djur, med många bilder på tänder och vidöppna gap på ett antal krokodiler och alligatorer. Är krokodilen ett farligt djur? Det står  här i faktaboken. Kan vi lita på det? Varför?

Nu kom boken Hugo - elak, blodtörstig och jättefarlig (Mia Nilsson) fram. Först diskuterades omslaget: Ser Hugo farlig ut? Varför gör han det? Hur ser de andra djuren ut att känna sig?

Så läste Malin boken högt för barnen, och efteråt pratade de om varför de andra djuren var rädda för Hugo. Vad skulle de ha gjort istället för att sprida ryktet att han var farlig? Barnen tyckte att djuren skulle ha pratat med Hugo och inte dömt honom efter hur han såg ut. Men faktaboken sade ju att krokodiler var farliga? I den här rosa boken är alltså krokodilen en missförstådd, snäll kille? Vad är skillnaden på faktabok och skönlitteratur?

hugo av mia nilsson

planeringsdokument


Infosök, elefantmärken i böcker och Bröderna Lejonhjärta

Publicerad: 2020-03-30 11:22

Det kan hända så mycket kul och bra när skolbibliotek och fritids samarbetar! Jag har redan skrivit om hur skolbiblioteket i Svarte haft läs- och bokrelaterade aktiviteter kring böckerna Tam tiggarpojken tillsammans med fritids, och hur skolbibliotek-folkbibliotek-fritids-Ungdomens hus hade en hel Harry Potter-dag tillsammans. 

Här är två aktiviteter där att göra egna bokmärken får stå i centrum:

På Edvinshems fritids visade Malin och Turid information om vilda djur på nätet, och alldeles särskilt om elefanter. WWF har en särskild sida för barn som heter pandaplanet.com där det finns bra information om många olika djur. Här koncentrerade vi oss på information om elefanter, men man kan ju tänka sig många olika lektionsupplägg utifrån de olika djuren.

turid och pandaplanet.com

Och sedan var det pysseldags - barnen gjorde egna bokmärken i form av elefanter:

elefanter

elefantpyssel

elefantbokmärken

Och på Backaskolans fritids gjordes det också bokmärken, men där hängde pysslet ihop med högläsning ur Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta: 

bokmärkespyssel

(bild hämtat från Backaskolans fb-sida)


Bondgårdens djur - och källkritik

Publicerad: 2020-03-18 11:09

Det källkritiska tänkandet behövs i alla årskurser i skolan och sedan genom hela livet. Därför vill vi att även de yngre barnen ska få öva sig i det, att de redan tidigt vet vad en källa är och hur man jämför och bedömer olika källor till information. Det är lätt att skriva ner i text och verksamhetsplan - men hur anpassar man källkritiksundervisning till de yngre barnen i praktiken? Vilken nivå är rimlig? Vilka ämnen kan det kopplas till?

Så här gjorde bibliotekspedagog Malin med åk 1 på Edvinshemsskolan:

Barnen arbetar nu med tema bondgården. Malin knöt källkritiken till det genom att först prata om skillnaderna mellan en faktabok och en skönlitterär bok, och visade (på Polyglutt) faktaboken Minifakta om djurungar på landet av Ann-Charlotte Ekensten och bilderboken Fåret som kläckte ett ägg av Gemma Merino. I en skönlitterär bok kan ett får gå på två ben och ha skor på sig. Faktaboken skriver och visar fakta om får "på riktigt". 

minifakta djurungar på landet

fåret som kläckte ett ägg

Jaha. Men: hur vet författaren till faktaboken allt detta, då? Hur har författaren gjort för att ta reda på fakta om djurungar? Hon måste också ha använt sig av källor - vilka då? Efter diskussioner kring vad som är en källa och primära/sekundära källor kom barnen gemensamt fram till dessa:

källor

källor

Därefter fick barnen klippa ut rätt källor till fakta/information:

källor

barn klipper


Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan, Östra skolan, Hedeskoga skola, Köpingebro skola)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan, Sövestads skola, Edvinshusskolan, Blekeskolan)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola, Edvinshemsskolan, Svarte skola, Löderups skola)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram