RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Pippi 75 år - i skolbiblioteket

Publicerad: 2020-06-03 15:25

Pippi fyller som bekant 75 år i år, och detta har vi använt oss mycket av i skolbiblioteksverksamheten. Jag har redan skrivit om hur åk 1 på Backa fick lära sig göra en presentation med hjälp av Pippi och Astrid Lindgren - men vi har gjort mycket mer! Vi har använt Pippi för att träna berättelsestruktur, för högläsning, för att lära sig konceptet "tipspromenad" och så har vi såklart pratat mer om innehållet och figurerna i Pippi-böckerna. På en skola kom till och med Pippi och Prussiluskan på besök!

Om vi börjar med det här med att "lära sig" gå tipsrunda? För det var det faktiskt många barn som behövde. De skulle gå en kort tipsrunda och svara på frågor om Pippi och hennes värld - men många barn hade aldrig förr gått tipsrunda. De visste inte hur  man fyllde i en tipstalong, att man skulle välja mellan tre svarsalternativ 1, X, 2, skriva in sitt svar på rätt rad, ta frågorna i ordning... allt det där känns självklart för oss men någon gång måste ju vara den första för alla, och här fick vi alltså ta det från början.

tipsrunda

F-2 har fått åldersanpassade Pippi-lektioner som blandat högläsning av Pippiböcker och filmklipp från filmerna, som att få högläsning av Pippi hittar en spunk med bildstöd i bakgrunden (skärmklipp från SVT öppet arkiv). Därefter fick åk 1 skriva själva och hitta på vad en "spunk" är för dem.

pippi75

pippi75

Åk 3 fick arbeta med berättelseskrivande utifrån Pippi och ett hinderschema. Lektion 1 och 2 pratade vi först om karaktärer och miljö, och skrev sedan utifrån detta ett "eget" kapitel om Pippi med stöd i att karaktärer och miljö redan är definierade. Start och mål i hinderschemat skulle vara samma "plats" (scen) för att hålla en röd tråd. Lektion 3 skrev eleverna själva och lektion 4 återkom Turid för stöd i skrivandet.

hinderschema

hinderschema

hinderschema

hinderschema

pippi75

På Backaskolan hade bibliotekspedagog Turid lånat in extra Pippi-böcker från stadsbiblioteket för att kunna göra en Pippiboksutställning:

pippi75

pippi75

Och med hjälp av skolans fritidspedagoger fick barnen här besök av självaste Pippi, i sällskap med Prussiluskan:

pippi75


Om bokhyllor och böcker

Publicerad: 2020-04-08 10:44

Skolbiblioteksverksamheten i Ystad fokuserar mest på just verksamheten vi har tillsammans med lärare och elever i klassrummen. Men såklart handlar vår skolbiblioteksvardag också om skolbibliotekslokalerna, om bokhyllor, boksnurror och tydliga skyltar. Och böcker. Böcker som fyller hyllorna, som ligger i höga återlämnade boktravar, böcker som ligger gömda bakom andra böcker, böcker som är trasiga, böcker som inte  hittas, eller gamla böcker som är för många och måste gallras för att nya ska få plats, nya böcker som måste få stå längst fram, längst upp, överallt, för att visa hur nya och lockande de är, böcker som flyttas eller har hamnat fel, böcker som är för svåra tillsammans med böckerna som är på lagom nivå... Att ordna ett bibliotek är en hel vetenskap. Att ordna ett skolbibliotek handlar om att ordna det så att det fungerar för barnen, och för den pedagogiska verksamheten. Vi har lagt mycket jobb på det under det senaste året. Vi lägger fortfarande mycket jobb på att ordna böckerna så att barnen ska hitta det de söker, eller det de inte visste att de söker. 

Vi jobbar mycket med genreindelning på alla skolorna, och med tydlig skyltning både på hyllor och bokryggar. Tanken är att barnen ska kunna hitta böcker själva - men också att de själva ska kunna ställa tillbaka böckerna på rätt hylla eftersom vi arbetar mycket med elevmedverkan även när det gäller återlämning av böcker och bokutsättning.

bleke

hedeskoga

Och på skolorna med de yngre barnen arbetar vi särskilt med att börja läsa-böckerna ska vara lätta att hitta, och att de olika läsnivåerna ska vara tydliga.

hedeskoga

Vi arbetar mycket med marknadsföring av böcker, både med nyheter och utifrån särskilda teman. Och finns inte böckerna på plats eftersom de är utlånade skyltar vi gärna med kopierade bokframsidor. Inte bara i biblioteket utan även på andra ställen där barnen rör sig - utanför matsalen, utanför entrén, vid handfaten där de tvättar händerna...

bokbord Sövestad

bokskyltning

jul backa 2019

Och om någon trodde att det här med skolbibliotek är en vilsam grej så kan denne någon tänka om. Det är hårt fysiskt arbete. Bokhögarna som samlas måste tas hand om. Böckerna i hyllorna måste ibland flyttas om, flyttas rätt, lyftas runt. Bokhögar bäras till klassrum. Ständiga lyft av böcker upp på hyllor, ständigt sitta på huk för att sätta in eller leta efter böcker på låga hyllor... 

återlämnade böcker


Valleby även i Svarte

Publicerad: 2020-02-06 14:05

Jag skrev nyligen om hur det äntligen varit dags att sätta igång med skolbiblioteksverksamheten på nya skolor, och förra veckan var Malin sin första vecka på Svarte skola.

Förutom att även här vara ute i klasserna och presentera sig själv, berätta vad en bibliotekspedagog är och gör, och ge boktips, så inspirerades Malin av LasseMaja-bonanzan i Sövestad och lät Valleby komma även till Svarte. I ett samarbete med fritids hade barnen tema LasseMaja: först läste Malin högt ur LasseMajas deckarhandbok. Sedan ritade barnen egna kartor över Valleby, och löste mysterier.

lassemaja

lassemaja

bokskyltning

bokskyltar


Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan, Östra skolan, Hedeskoga skola, Köpingebro skola)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan, Sövestads skola, Edvinshusskolan, Blekeskolan)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola, Edvinshemsskolan, Svarte skola, Löderups skola)

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram