Om bokhyllor och böcker
Publicerad: 2020-04-08 10:44
Skolbiblioteksverksamheten i Ystad fokuserar mest på just verksamheten vi har tillsammans med lärare och elever i klassrummen. Men såklart handlar vår skolbiblioteksvardag också om skolbibliotekslokalerna, om bokhyllor, boksnurror och tydliga skyltar. Och böcker. Böcker som fyller hyllorna, som ligger i höga återlämnade boktravar, böcker som ligger gömda bakom andra böcker, böcker som är trasiga, böcker som inte hittas, eller gamla böcker som är för många och måste gallras för att nya ska få plats, nya böcker som måste få stå längst fram, längst upp, överallt, för att visa hur nya och lockande de är, böcker som flyttas eller har hamnat fel, böcker som är för svåra tillsammans med böckerna som är på lagom nivå... Att ordna ett bibliotek är en hel vetenskap. Att ordna ett skolbibliotek handlar om att ordna det så att det fungerar för barnen, och för den pedagogiska verksamheten. Vi har lagt mycket jobb på det under det senaste året. Vi lägger fortfarande mycket jobb på att ordna böckerna så att barnen ska hitta det de söker, eller det de inte visste att de söker.
Vi jobbar mycket med genreindelning på alla skolorna, och med tydlig skyltning både på hyllor och bokryggar. Tanken är att barnen ska kunna hitta böcker själva - men också att de själva ska kunna ställa tillbaka böckerna på rätt hylla eftersom vi arbetar mycket med elevmedverkan även när det gäller återlämning av böcker och bokutsättning.
Och på skolorna med de yngre barnen arbetar vi särskilt med att börja läsa-böckerna ska vara lätta att hitta, och att de olika läsnivåerna ska vara tydliga.
Vi arbetar mycket med marknadsföring av böcker, både med nyheter och utifrån särskilda teman. Och finns inte böckerna på plats eftersom de är utlånade skyltar vi gärna med kopierade bokframsidor. Inte bara i biblioteket utan även på andra ställen där barnen rör sig - utanför matsalen, utanför entrén, vid handfaten där de tvättar händerna...
Och om någon trodde att det här med skolbibliotek är en vilsam grej så kan denne någon tänka om. Det är hårt fysiskt arbete. Bokhögarna som samlas måste tas hand om. Böckerna i hyllorna måste ibland flyttas om, flyttas rätt, lyftas runt. Bokhögar bäras till klassrum. Ständiga lyft av böcker upp på hyllor, ständigt sitta på huk för att sätta in eller leta efter böcker på låga hyllor...
Kategorier: skolbiblioteksvardag, utvecklingsarbete, skyltning, biblioteksskyltning, bokhyllor