Skolbiblioteken i Ystad
Tomten kom väldigt tidigt i (v)år!
Publicerad: 2023-03-17 12:11
Segt att inleda gruppläsningen på samma vis varje gång? På Backaskolan skruvades nyfikenheten upp inför det kommande läsprojektet när bibblan var full av inslagna bokpaket, inte ens lärarna visste riktigt vad som var på gång.
Med tydliga instruktioner...
Publicerad: 2023-03-17 11:49
Mycket i vår vardag består av instruktioner. Korta eller längre. Hur man gör si eller så, tryck på knappen, dörren öppnas inåt, vrid åt höger så låses luckan. Knappa in ditt 10-siffriga personnummer efter signalen, avsluta med fyrkant. Men vad är egentligen en instruktion? Och hur gör man en?
Vi som arbetar med information vet att det inte är helt enkelt alla gånger. Information som verkar enkel och logisk för mig kan uppfattas annorlunda av någon annan.
Många av oss har säkert suttit med IKEAs instruktioner om hur man ska skruva ihop en möbel och slitit vårt hår -och då är det inte ens text, bara bilder! Så hur gör man egentligen bra instruktioner?
På Västerport jobbar åk2 vidare med Snöret, fågeln och jag (Karlsson 2013).
I boken bygger John flaskskepp så Selma samlar flaskor och ger till honom, som tack för den fina lekstugan hon fått.
Lektion 1
Vad är en flaskskepp och hur sjutton får man egentligen in skeppet i flaskan?

Paula visade en instruktionsvideo och sen hade hon gjort en instruktionsmall. Men hon hade visst "glömt" att berätta med bildstöd! Så det fick eleverna istället i uppdrag att göra, bilder till hennes instruktion.

Eleverna har säkert redan stött på skrivna instruktioner t.ex. i skolan inför olika uppgifter. Vilka stöter de på hemma? Kanske i receptet om man ska baka eller när man ska bygga ihop något särskilt i LEGO?
Nästa lektion ska de få träna på att skriva en egen instruktion.
Lektion 2
Inför andra lektionen har Paula skrivit en text om hur det gick till när hon bakade chokladbullar.
Även om texten förklarar bra vad som hände så kanske det inte direkt är en enkel instruktion att följa? Texten Paula skrivit är en berättande text, på lektion två jobbar eleverna med hur man kan förändra den så det blir en instruerande text istället:

Det blir också möjlighet att prata om begrepp, mått och förkortningar (dl, msk, bunke) som är vanliga i t.ex. recept och instruktioner.
Källor, källor, källor!
Publicerad: 2023-03-17 11:22
Vad är en primär- och sekundärkälla? Vad är en trovärdig källa? Och vad är en riktigt bra källa om man lyckats gå vidare i "Vi i femman"?
Källkritik och källtillit är klurigt. Det gäller ju att "matcha" frågan med rätt källa. NE kanske har ett trovärdigt svar på vilket år Karl XII dog (1718 sägs det -så slipper ni googla..) men är det en lika bra källa för att hitta ett café jag gillar i Malmö? Det handlar inte alltid bara om granskning och vem som givit ut källan -ibland handlar det också om tid, när källan kommer från.
På Västerport har åk3 tema Forntiden. Då passar Paula på att prata om källor med eleverna, t.ex. primära och sekundära källor. Är nyast alltid bäst? I vissa sammanhang är kanske en äldre källa som skrevs ner eller sas då, när händelsen faktiskt inträffade, mer värdefull än en nyare.



Även åk 5 på Edvinshus jobbar med källor. Här kikar vi på 8sidor.se som nyhetskälla. En av 5:orna här har gått vidare till programmet "Vi i femman" och att man behöver använda trovärdiga källor blev då extra tydligt!


Bland troll och Tiktokar: Sludge Content, "Expose"-konton, ECPAT och jakten på källtilliten
Publicerad: 2023-03-14 09:57
Ständigt jagar vi och lagboken teknikens svans. Nätaktörerna ligger ofta ett steg före och utvecklar hela tiden nya sätt att få följare och användare. Därför är samtalen om rätt och fel så viktiga att hela tiden föra och att göra eleverna till egna kritiskt tänkande individer även när de stöter på nya saker på nätet.
Och att samtalet börjar tidigt.
Lyssna eller läsa? Lässtrategier på Västerport
Publicerad: 2023-02-28 09:08
Allt mer forskning visar hur vi lär oss annorlunda beroende på om vi lyssnar eller läser själva. Det finns t.o.m. studier som pekar på att läsförståelsen även blir sämre när man läser samma text på skärm gentemot tryckt i bok/på papper. För oss är det viktigt att eleverna jobbar på sin "läskondition" och varvar lyssnandet med läsandet, men också att de själva upptäcker skillnader.
Upphovsrätt, bilder och källor med våra sexor
Publicerad: 2023-02-27 16:48
Vi vill ge våra elever en röd tråd där de hela tiden förbereds inför de kunskapskrav nästa årskurs ställer. Som en del av detta och vårt tänk kring likvärdig skola har vi därför en gemensam plan för när och hur vi undervisar i källkritik och juridik på nätet. Innan lovet var det dags för sexorna i Löderup, Svarte och Köpingebro att ha få lite bättre koll på upphovsrätt och källhantering.
"Lästräning" -motion för kropp och knopp!
Publicerad: 2023-02-21 10:31
Köpingebros "Må bra-vecka" fortsätter och nu var det dags att träna både kropp och knopp.
Vårkänslor i skolbiblioteken?
Publicerad: 2023-02-21 10:18
Känslorna fortsätter att svalla ute i vår verksamhet. Från pirr i hjärtemagen på lektioner med Alla hjärtans dag-tema till att sprida glädje. Och så fortsätter vi träna på att "läsa med inlevelse" och tolka känsla i text.
Läsa med inlevelse: när Alfons blev jättearg!
Publicerad: 2023-02-13 12:15
Hur tolkar man tal i text när man inte hör om personen är arg eller glad? Hur vet vi vad personerna i boken känner, hur "låter" det som står i texten egentligen? Barnen i åk 2 på Backa läste om när Alfons Åberg blev riktigt, riktigt arg.
Gemensamma riktlinjer -en likvärdig skola förbereder eleverna för nästa steg
Publicerad: 2023-02-13 10:44
Bibliotekspedagogen Ulrika pratar informationssökning och källor med Norreports nior
Kärlek och vänskap i veckans skyltning
Publicerad: 2023-02-13 09:32
Alla hjärtans dag är ALLA hjärtans dag. Även de hjärtan som kanske bara längtar efter en vän.
Alla hjärtans pirr i magen!
Publicerad: 2023-02-10 08:54
Pirr i magen -kanske ont i magen? Glad, orolig, svettig, kall, varm, bubblig! Ja, hur känns det när man blir sådär riktigt kär i någon?
Kategorier:
Stor och liten lär varandra -läsambassadörer i Sövestad!
Publicerad: 2023-02-08 15:24
Sövestads biblioteksvärdar fortsätter vara fantastiska läsambassadörer
Källsorterad litteratur
Publicerad: 2023-02-08 15:07
Hur spännande är egentligen källsortering? Väldigt spännande om man lyckas kombinera det med litteratur och film så vi förstår lite bättre!
Med läsning på menyn!
Publicerad: 2023-02-08 14:18
Vi vill gärna hitta sätt att samarbeta även med fritids på våra skolor så barnen får med sig läsningen även efter att de slutat för dagen. Ett enkelt men nog så matnyttigt sätt är att erbjuda läsning som mellanmål:
Skolbiblioteken+Skapande Skola = SANT
Publicerad: 2023-01-27 15:12
Ofta blir skolbibliotekarien och skolbiblioteken en bra samarbetspartner till Skapande skola eller Kulturgarnatin som vi har för alla våra elever i Ystad Kommun.
Tjugondag Knut? Julen ska nog definitivt ut nu och Norrans "snällkalender" blir tips om läsning!
Publicerad: 2023-01-27 14:48
Tjugondag Knut har kommit och gått och det var dags att byta ut Norreportskolans "snällkalender" mot något annat. Varför inte en massa tips om hur läsningen påverkar oss?
Kategorier:
Pilotprojekt: F-klassen i Hedeskoga testar bokpåsar
Publicerad: 2023-01-27 14:29
Nu kör vi äntligen igång med våra bok/läspåsar till barnen i Hedeskogas förskoleklass!
Ny Twist på klassiker?
Publicerad: 2023-01-18 15:41
Det är dags för årskurs 5 och 6 i Sövestad att läsa klassiker.
Veckans hattrick! När man är som en tiger...
Publicerad: 2023-01-17 11:02
Vi fortsätter att kombinera faktatexter + skönlitteratur i veckans lektion med Köpingebros ettor och jobbar dessutom samtidigt med värdegrunden -att alla ska känna att man kan vara sig själv. Även om man råkar vara en tiger.