Åk 1 och Google Presentation
Publicerad: 2020-04-24 10:25
Jag skrev igår om hur man kan koppla både faktatextläsning/skrivning och digital kompetens till ett aktuellt tema, i det fallet när åk 2 arbetade med vårblommor. De fick då göra en egen presentation utifrån nyckelord och en egen bild i appen Google Presentation.
Google Presentation finns som app för Ipad, och den är bra att använda till barnen i de lägre klasserna eftersom det finns mindre som distraherar än exempelvis i Keynote.
Här är den presentation, gjord i Google Presentation, av Pippi Långstrump som åk 1 på Backaskolan gjorde tillsammans med bibliotekspedagog Turid. Alla fick göra exakt samma presentation, och alla var mycket stolta över att få se sitt slutresultat.
Turid började med att visa den färdiga presentationen (det här ska ni alla lyckas göra idag!) för att sedan steg för steg gå igenom hur presentationen gjordes. Faktatextens rader fick barnen skriva av, för att det inte skulle bli för många moment för dem - huvudsaken här var att lära sig att göra presentationen. De fick ta ett foto av boken för att sedan lära sig lägga in bilden i presentationen.
Den här gången gjorde alltså alla barnen varsin likadan presentation, om Pippi, men nästa gång ska de få lägga in fler bilder och flera barn har redan önskemål om vilka böcker de ska skriva om nästa gång de har bibliotekslektion.
Åk 1 på Hedeskoga fick också arbeta med faktatext och Google Presentation, lite av en kombination av upplägget ovan med Backas åk 1 och det jag skrev om igår med Östras åk 2. Här var fokus mer på skillnaden mellan faktabok och skönlitteratur, men ämnet var vårblommor, de fick lära sig att använda (enklare) nyckelord och de fick prova Google Presentation. På den här bibliotekslektionen använde Turid även faktaboken Känn igen 25 blommor av Björn Bergenholtz, och den blev så populär att hon fick lämna kvar den hos barnen i klassrummet när hon var färdig.
Kategorier: digital kompetens, skriva faktatext, läsa faktatext, bilder, lektionsmaterial, boktips