Karaktärsbeskrivningar som gruppaktivitet

Publicerad: 2020-06-18 14:25

Bibliotekspedagog Susanne har tillsammans med lärare i åk 5 på Edvinshus planerat och genomfört gruppaktiviteter enligt den kooperativa strukturen Karusellen kring karaktärsbeskrivningar och miljöbeskrivningar. De pratar bägge om hur lyckat det blev, att det blev så bra att de fick gåshud av lycka. Susanne gav mig bilden nedan med kommentaren "kreativt kaos i årskurs 5 på Edvinshus" och att hon hade varit glad hela dagen efteråt. Läraren har ett instagramkonto, @pluggugglan, och där skrev hon om hela upplägget. Jag har klistrat in texten nedan - läs, och titta in på hennes instagramkonto för bilder också. Och så hör av dig till Susanne om du vill prova ett liknande upplägg i din klass!

karaktärsbeskrivning

Från @pluggugglan:

"Under ett par veckors tid har mina elever arbetat med att göra karaktärsbeskrivningar, dels utifrån böcker de läser just nu och dels utifrån bilder jag har valt ut åt dem. Detta kan ses som en fortsättning på, eller utveckling av, vårt tidigare arbete med bildanalys som utgick från två större frågor: Vad ser vi? (beskriva ovärderat) och Vad tror vi? (tolka, koppla till egna erfarenheter). Eleverna har skrivit, redovisat i 3-grupper, fått och gett feedback, bearbetat. Skrivit nytt, skrivit om.

Idag hade vi återigen besök av vår bibliotekspedagog Susanne från @skolbibliotekystad och tillsammans hade vi planerat en aktivitet just kring karaktärsbeskrivningar, och så ville vi även ha med  miljöbeskrivningar eftersom detta står på tur för vår del. Vi använde oss av den kooperativa strukturen Karusellen och eleverna arbetade i 3-grupper med en bestämd sekreterare i varje grupp.

Först ville vi att eleverna skulle titta på bilden framför sig och fundera på egen hand. Därefter gå laget runt för att lyfta sina tankar och sedan samtala om bilderna och vad man såg/tolkade. Sist av allt skrev sekreterarna ner några av tankarna på ett stort papper, innan det var dags att byta karusell-stationer.

Så många tankar, så många idéer, samtal som flödade och resonemang som underbyggdes. När elever gör spontana textkopplingar som överraskar både dem själva och oss lärare, vänder på kompisens resonemang och vinner över den andre: gåshud. Susanne och jag gick runt, lyssnade, flikade in en och annan fråga och stöttade där det behövdes. Mest tror jag att vi båda njöt."

Kategorier: lektionsmaterial, boksamtal, gruppläsning, beröm

Kommentarer